  • 1. Data: 2002-09-27 08:50:41
    Temat: Anulowanie darowizny?
    Od: j...@c...pl (Jacek Osiecki)

    Witam!

    Sprawa jest dość zakręcona, więc na początek samo pytanie a potem
    wyjaśnienia:

    Czy możliwe jest odwołanie zarejestrowanej w US umowy darowizny, jeśli obie
    strony się na to zgadzają, a z umowy nie wynikały obciążenia podatkowe?
    Strony są w najbliższym pokrewieństwie (ojciec-syn) a wartość darowizny to
    4000zł...

    A teraz szczegóły: ojciec stwierdził że przepisze na mnie starusieńkie auto,
    którym jeżdżę od dawna... Niestety, założyłem że wie co robi i
    przekalkulował co i jak - ale... tak nie było. Autko jest stare, ale z dużym
    (choć słabym) silnikiem, ja mam 26 lat i nie mam historii OC - więc OC
    wyniesie 1800zł rocznie zamiast 700! Nie muszę dodawać że jest to kwota
    totalnie absurdalna przy obecnej wartości auta...

    Będę wdzięczny za pomoc - co robić w tej sytuacji? Bo płacenie takiego OC
    wykluczam z góry...

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki
    j...@c...pl

  • 2. Data: 2002-09-27 09:41:07
    Temat: Re: Anulowanie darowizny?
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

    Nie jestem prawnikiem, ale we wczorajszej Prawnej rzucił mi się w oczy
    obszerny artykuł pt."Odwołanie darowizny" więc może to Ci pomoże w
    rozwiązaniu problemu. Cytuję wstęp artykułu:
    "Zdarzają się sytuacje, gdy osoby, które dokonały darowizny, pragną ją
    odwołać. Zmusza ich do tego np. niespodziewane pogorszenie ich sytuacji
    majątkowej lub niewdzięczne zachowanie osoby obdarowanej. Kodeks cywilny
    (k.c.) dopuszcza taką możliwość. Przepisy art. 896-900 określają przypadki,
    kiedy darczyńca może odwołać darowiznę".
    To tyle tytułem wstępu. Możesz sobie resztę doczytać (pięć szpalt artykułu
    lub k.c.).
    ------------
    Powodzenia, Graszka

  • 3. Data: 2002-10-04 18:48:06
    Od: "tomas" <e...@w...pl>

> [...]
    > totalnie absurdalna przy obecnej wartości auta...
    >
    > Będę wdzięczny za pomoc - co robić w tej sytuacji? Bo płacenie takiego

    Odwołać darwoziny nie można tak sobie, tylko w wyniku wybitnej
    niewdzięczności strony obdarowanej, i to jeszcze w sądzie. Ale teraz ty
    możesz podarować ojcu 1/2 udziału w samochodzie i stanie się on
    współwłaścicielem i składki będą dalej na niego, musisz jeszcze tylko
    popytac jak to przyjmie wydział komunikacji i tow ubezp. ale powinno
    wszystko grać. Pozdrowienia Tomek.

  • 4. Data: 2002-10-08 15:15:08
    Od: j...@c...pl (Jacek Osiecki)

    Dnia Fri, 4 Oct 2002 20:48:06 +0200, tomas napisał(a):

    >Odwołać darwoziny nie można tak sobie, tylko w wyniku wybitnej
    >niewdzięczności strony obdarowanej, i to jeszcze w sądzie. Ale teraz ty

    Rozumiem...

> [...]
    >współwłaścicielem i składki będą dalej na niego, musisz jeszcze tylko
    >popytac jak to przyjmie wydział komunikacji i tow ubezp. ale powinno

    Wielkie dzięki, właśnie ustalam szczegóły :-)

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki
    j...@c...pl