  • 1. Data: 2018-01-11 10:31:14
    Temat: Nowy zarzad spólki, a 'stare' sprawozdania.
    Od: ń <ń@ń.ń>

    "Pewien przedsiębiorca kupił spółkę z o.o. i zastąpił na stanowisku dotychczasowego
    prezesa zarządu. Zapewniono go, że "wszystko jest w porządku" i na tym poprzestał.
    Jakież więc było jego zdziwienie, gdy po kilku miesiącach odebrał z rąk listonosza
    pismo, w którym sąd domagał się złożenia sprawozdań finansowych za dwa lata wstecz.
    Na nic tłumaczenie, że jako nowy prezes nie podpisze sprawozdania, bo nie może wziąć
    odpowiedzialności za liczby odzwierciedlające wydarzenia z czasów, gdy ze spółką nie
    miał nic wspólnego. Nie podpisze? Uparciuch. Do takich przychodzi niekiedy kolejne
    pismo. Tym razem z Policji, z wezwaniem na przesłuchanie. I co byście Państwo na
    miejscu takiego nieszczęśnika uczynili?":
    www.pwrz.pl/komentarz_do_ustawy/ustawa_o_rachunkowos
    ci/ustawa_o_rachunkowosci_artykul_79.html

    No właśnie co? W jakim zakresie nowy zarząd jest odpowiedzialny za zaniechania byłego
    zarządu spółki?

  • 2. Data: 2018-01-11 10:58:53
    Temat: Re: Nowy zarzad spólki, a 'stare' sprawozdania.
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-01-11 o 10:31, ń pisze:
    > Policji, z wezwaniem na przesłuchanie. I co byście Państwo na miejscu takiego
    nieszczęśnika uczynili?":

    Sprawdzali spółkę przed zakupem, nie opierając się jedynie na
    gołosłowności sprzedającego.

    > www.pwrz.pl/komentarz_do_ustawy/ustawa_o_rachunkowos
    ci/ustawa_o_rachunkowosci_artykul_79.html

    > No właśnie co? W jakim zakresie nowy zarząd jest odpowiedzialny za zaniechania
    byłego zarządu spółki?

    Nowy zarząd jest odpowiedzialny za swoje winy. Czyli przede wszystkim za
    to, że po objęciu funkcji niezwłocznie nie uzupełnił braków.

    Prowadzenie spółki to nie zabawa w piaskownicy, jak ktoś nie umie, to
    nie powinien się tykać.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2018-01-11 17:31:23
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 11-01-18 o 10:31, ń pisze:
> [...]
    ci/ustawa_o_rachunkowosci_artykul_79.html

    > No właśnie co? W jakim zakresie nowy zarząd jest odpowiedzialny za

    Temat modny ostatnio. Sprawozdanie składa spółka, a nie prezes. Ponieważ
    termin jest coś koło połowy kolejnego roku, no to oczywistym jest, że
    sprawozdanie podpisuje prezes urzędujący w chwili sporządzenia
    sprawozdania, a nie ten, który był prezesem rok wcześniej.

    Za złożenie sprawozdania odpowiada prezes urzędujący w chwili, gdy mija
    termin jego złożenia. To, że sprawozdania nie złożono z łatwością można
    stwierdzić nawet sprawdzając dane dostępne w Internecie, a zatem
    tłumaczenie nowego Prezesa, że nie wiedział iż nie złożono jest
    niedorzeczne. Jak będzie wiadomo, o którą spółkę chodzi, to i my się
    możemy dowiedzieć.

    Natomiast zastanawiam się, co z prezesem, który został mianowany w 2017
    roku przykładowo, jeśli spółka nie złożyła sprawozdania za 2015 rok,
    gdzie termin jest w połowie 2016 roku. Moim zdaniem odpowiedzialność
    karna za niezłożenie spoczywa na prezesie z połowy 2016 roku. Natomiast
    administracyjna przejdzie za spółką na kolejne zarządy. Niezłożenie
    sprawozdania w połowie 01 roku jest faktem, ale poprzedni prezes
    sporządzonego teraz sprawozdania podbić nie może, a sąd powinien je
    odrzucić jako złożone przez osobę nieuprawnioną. Co więcej,jeśli sąd
    wezwał do złożenia sprawozdania i wyznaczył termin, to nowy prezes
    urzędujący w dniu upływu tego terminu zacznie ponosić odpowiedzialność
    karną za jego niedotrzymanie. Nie za ten termin z połowy 2016 roku, ale
    ten przez sąd w wezwaniu wyznaczony.

  • 4. Data: 2018-01-11 18:39:26
    Od: ń <ń@ń.ń>

    O ten (Twój) trzeci akapit chodzi +/-.
    Czy jest różnica pomiędzy "nowym prezesem" (zamiast starego), a likwidatorem (zamiast
    starego prezesa)?
    Likwidacja oznacza brak kontynuacji, a do zadań likwidatorów należy (art. 282 ksh)
    zakończenie interesów bieżących spółki, ściągnięcie wierzytelności, wypełnienie
    zobowiązań, upłynnienie majątku spółki.
    Trudno sobie wyobrazić, żeby likwidator odpowiadał za grzechy "starego" zarządu
    sięgające pięciu lat wstecz, tym bardziej, jezeli zarządu przez ostatnie 5 lat nie
    było w ogóle (braki w organie, trwały konflikt między wspólnikami, kuratela i
    wreszcie likwidacja postanowieniem).
    Mowa (pytanie) o krs i ust. o rach., nie o uopdop ani ksk.

    -----

  • 5. Data: 2018-01-12 00:38:15
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 11-01-18 o 18:39, ń pisze:
> [...]
    > (braki w organie, trwały konflikt między wspólnikami, kuratela i
    > wreszcie likwidacja postanowieniem). Mowa (pytanie) o krs i ust. o

    Oczywiście, że za niezłożenie 5 lat wcześniej sprawozdania odpowiadać
    nie może, natomiast za niezareagowanie na wezwanie sądu bieżące już tak.

  • 6. Data: 2018-01-12 10:08:13
    Od: ń <ń@ń.ń>

    Za niezareagowanie tak (papier cierpliwy), ale czy zareagowanie ma być związane ze
    złożeniem (a może bardziej: podpisaniem!!) sprawozdania(-ń) za rok (lata), gdy to
    jeszcze nie likwidator miał obowiązek je sporządzać?

    -----

  • 7. Data: 2018-01-12 18:19:57
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 12-01-18 o 10:08, ń pisze:
> [...]
    > być związane ze złożeniem (a może bardziej: podpisaniem!!)
    > sprawozdania(-ń) za rok (lata), gdy to jeszcze nie likwidator miał

    Sąd wyznaczył nowy termin, a przepis mówi o niezłożeniu w terminie bez
    dookreślenia, ze tym ustawowym. Tak w każdym razie ja to interpretuję.
    Dopuszczam inną interpretację.

    W takim wypadku odpowiada prezes urzędujący w chwili upływu każdego z
    tych terminów - każdy w swoim zakresie.