    From: m...@g...com
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Numizmatyka a VAT
    Date: Sat, 5 Jan 2008 06:31:31 -0800 (PST)

    On 5 Sty, 12:15, <s...@a...pl> wrote:

    > Czyli bedziesz prowadzić działalność gospodarczą polegajacą na handlu
    > monetami. Niezapomnij jej zarejestrować!

    Jeśli kupię pudło monet i od razu je sprzedam, to na pewno. Ale co,
    jeśli będę kupował monety, trzymał je ponad pół roku i dopiero
    sprzedawał? Przecież to jest towar używany, który jest zwolniony od
    podatku dochodowego:

    http://www.ehandel.pit.pl/sprzedaz_rzeczy_uzywanych_
    podatki_a_handel_w_internecie_965.php

    "Najczęściej jako rzeczy używane określa się na aukcji internetowej
    przedmioty służące do użytku osobistego sprzedającego i jego rodziny.
    Mogą to być przedmioty osobiste, kolekcjonerskie, samochody.

    Przedmioty służące do użytku osobistego będą zwolnione z podatku
    dochodowego, jeżeli zostaną przetrzymane przez sprzedającego, co
    najmniej sześć pełnych miesięcy kalendarzowych (niekoniecznie
    wykorzystywane, używane). BEZ WZGLĘDU NA CZĘSTOTLIWOŚĆ SPRZEDAŻY I
    UZYSKANE CENY SPRZEDAJĄCY NIGDY NIE BĘDZIE PROWADZIĆ DZIAŁALNOŚCI
    GOSPODARCZEJ Z TYTUŁU TAKIEJ SPRZEDAŻY. Sprzedaż takich przedmiotów
    osobistych nie podlega również nigdy opodatkowaniu podatkiem VAT.
    Jeżeli do tego cena nie przekroczy 1'000 zł, to umowa będzie zwolniona
    z podatku od czynności cywilnoprawnych (i z obowiązku złożenia
    deklaracji PCC)."

    > Czyli kupujesz z zamiarem dalszej odsprzedaży. W odpowiednim momencie po
    > przekroczeniu limitów staniesz się podatnikiem VAT, pomimo że Twoja sprzedaż
    > będzie być moze główie ze stawką zw.

    Art. 109 ustawy o PTU -> jeśli prowadzę sprzedaż wyłącznie towarów
    zwolnionych przedmiotowo (na podstawie art. 43 ust. 1 -> towary
    używane pół roku), mogę - nie muszę - się rejestrować.

    > A swoją drogą - czy jeśli bedziesz sprzedawał osobom nie prowadzącym DG pod
    > kasę nie podpadniesz?

    Za brak kasy grozi chyba tylko zmniejszenie odliczeń o 30%, a jako
    niezarejestrowany VAT-owiec (bo nie muszę tego robić) i tak nie mam
    czego odliczać.

    > Ale umowy zawierasz. Wiec w czym problem? Pamiętaj że czasami pojawi się też
    > PCC!

    Ale PCC od roku płaci kupujący, jeśli wartość przekracza 1000 zł. Tzn.
    kupując coś drogiego owszem, zapłacę PCC.

    > Ale co odliczyć?

    Gdybym jednak chciał prowadzić DG i być VATowcem, kupując od osób
    prywatnych nie miałbym czego odliczyć od podatku (bo nie dają faktur).
    Ale (art. bodaj 120) w przypadku przedmiotów kolekcjonerskich płaci
    się VAT od marży, a nie od całości.

    Reasumując, jeśli sprzedaję przynajmniej po pełnych sześciu
    miesiącach, nie muszę rejestrować ani DG ani VAT. Ale jeśli raz będę
    chciał sprzedać coś wcześniej, będę musiał to zrobić.

    Jeśli się mylę, proszę mnie poprawić.

    Pozdr.
    mj