  • 1. Data: 2008-01-04 19:44:20
    Temat: Numizmatyka a VAT
    Od: m...@g...com

    Od pewnego czasu zastanawiam się nad kolekcjonowaniem monet
    emitowanych przez NBP. Ich wartość szybko rośnie, więc to świetna
    lokata kapitału. W przypadku monet srebrnych nie obowiązuje zwolnienie
    do 10 tys. EUR. Załóżmy dwie sytuacje:

    a) kupuję co jakiś czas monety, a kiedy mi się znudzą sprzedaję je,
    później kupuję inne; oczywiście sprzedaję je z zyskiem (nb. ogromnym);
    ale co jeśli moje intencje są takie, że kupuję, bo lubię na nie
    patrzeć, a sprzedaję później po aktualnych cenach rynkowych? tzn.
    wystawiam na licytację i za ile pójdzie, za tyle sprzedam;
    b) wyłącznie kupuję monety, a po kilku latach, kiedy ich łączna
    wartość wyniesie np. kilkaset tysięcy sprzedaję wszystkie
    jednocześnie, na osobnych aukcjach w Internecie

    Czy w tych przypadkach muszę zarejestrować się jako płatnik PTU? W
    drugiej sytuacji chyba jest to całkowicie absurdalne. Mam zapłacić
    VAT, a potem się wyrejestrować, czy co?

    Teraz sedno problemu:
    Sytuacja wygląda tak, że kupując monety nie dostaję faktur, bo
    handlują nimi osoby prywatne (chyba, że kupię w NBP, ale to graniczy z
    cudem - trzeba ustawić się w kolejce w wigilię dnia emisji :) ), więc
    nie można by było tego później odliczyć. Chyba, że jednak można?

    Bardzo proszę o jakąś interpretację i wskazówki, co robić. Bo tak, to
    kupując monetę i sprzedając ją po tej samej cenie jestem w plecy 22%.

    Pozdrawiam,
    mj

    PS. Monety Nordic Gold nie są chyba uznawane za metal szlachetny i na
    nie obowiązuje zwolnienie do EURO 10k?

  • 2. Data: 2008-01-04 20:28:49
    Temat: Re: Numizmatyka a VAT
    Od: m...@g...com

    Odpowiem sam sobie, cytując ustawę:

    ---->8-------------------------
    Ustawa o PTU
    Rozdział 2
    Zwolnienia

    Art. 43.
    1. Zwalnia się od podatku:
    1) ...
    2) dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem że
    w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy
    prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku
    naliczonego; [...]

    2. Przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się:
    1) budynki [...]
    2) pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez
    podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

    ---->8-------------------------

    Czyli, jeśli "używam" monety przez min. pół roku, nie muszę płacić
    VAT?

    Natomiast jeśli chodzi o monety ze stopu Nordic Gold, to jako
    obiegówki nie podlegają VATowi.

    Pozdr.
    mj

  • 3. Data: 2008-01-05 11:15:56
    Od: <s...@a...pl>

> [...]
    > patrzeć, a sprzedaję później po aktualnych cenach rynkowych? tzn.
    > wystawiam na licytację i za ile pójdzie, za tyle sprzedam;

    Czyli bedziesz prowadzić działalność gospodarczą polegajacą na handlu
    monetami. Niezapomnij jej zarejestrować!

    > b) wyłącznie kupuję monety, a po kilku latach, kiedy ich łączna
    > wartość wyniesie np. kilkaset tysięcy sprzedaję wszystkie
    > jednocześnie, na osobnych aukcjach w Internecie

    Czyli kupujesz z zamiarem dalszej odsprzedaży. W odpowiednim momencie po
    przekroczeniu limitów staniesz się podatnikiem VAT, pomimo że Twoja sprzedaż
    będzie być moze główie ze stawką zw.
    A swoją drogą - czy jeśli bedziesz sprzedawał osobom nie prowadzącym DG pod
    kasę nie podpadniesz?

    > Sytuacja wygląda tak, że kupując monety nie dostaję faktur, bo
    > handlują nimi osoby prywatne

    Ale umowy zawierasz. Wiec w czym problem? Pamiętaj że czasami pojawi się też
    PCC!

    > (chyba, że kupię w NBP, ale to graniczy z
    > cudem - trzeba ustawić się w kolejce w wigilię dnia emisji :) ), więc
    > nie można by było tego później odliczyć. Chyba, że jednak można?

    Ale co odliczyć?

  • 4. Data: 2008-01-05 14:31:31
    Od: m...@g...com

    On 5 Sty, 12:15, <s...@a...pl> wrote:

    > Czyli bedziesz prowadzić działalność gospodarczą polegajacą na handlu
    > monetami. Niezapomnij jej zarejestrować!

    Jeśli kupię pudło monet i od razu je sprzedam, to na pewno. Ale co,
    jeśli będę kupował monety, trzymał je ponad pół roku i dopiero
    sprzedawał? Przecież to jest towar używany, który jest zwolniony od
    podatku dochodowego:

    http://www.ehandel.pit.pl/sprzedaz_rzeczy_uzywanych_
    podatki_a_handel_w_internecie_965.php

    "Najczęściej jako rzeczy używane określa się na aukcji internetowej
    przedmioty służące do użytku osobistego sprzedającego i jego rodziny.
    Mogą to być przedmioty osobiste, kolekcjonerskie, samochody.

    Przedmioty służące do użytku osobistego będą zwolnione z podatku
    dochodowego, jeżeli zostaną przetrzymane przez sprzedającego, co
    najmniej sześć pełnych miesięcy kalendarzowych (niekoniecznie
    wykorzystywane, używane). BEZ WZGLĘDU NA CZĘSTOTLIWOŚĆ SPRZEDAŻY I
    UZYSKANE CENY SPRZEDAJĄCY NIGDY NIE BĘDZIE PROWADZIĆ DZIAŁALNOŚCI
    GOSPODARCZEJ Z TYTUŁU TAKIEJ SPRZEDAŻY. Sprzedaż takich przedmiotów
    osobistych nie podlega również nigdy opodatkowaniu podatkiem VAT.
    Jeżeli do tego cena nie przekroczy 1'000 zł, to umowa będzie zwolniona
    z podatku od czynności cywilnoprawnych (i z obowiązku złożenia
    deklaracji PCC)."

    > Czyli kupujesz z zamiarem dalszej odsprzedaży. W odpowiednim momencie po
    > przekroczeniu limitów staniesz się podatnikiem VAT, pomimo że Twoja sprzedaż
    > będzie być moze główie ze stawką zw.

    Art. 109 ustawy o PTU -> jeśli prowadzę sprzedaż wyłącznie towarów
    zwolnionych przedmiotowo (na podstawie art. 43 ust. 1 -> towary
    używane pół roku), mogę - nie muszę - się rejestrować.

    > A swoją drogą - czy jeśli bedziesz sprzedawał osobom nie prowadzącym DG pod
    > kasę nie podpadniesz?

    Za brak kasy grozi chyba tylko zmniejszenie odliczeń o 30%, a jako
    niezarejestrowany VAT-owiec (bo nie muszę tego robić) i tak nie mam
    czego odliczać.

    > Ale umowy zawierasz. Wiec w czym problem? Pamiętaj że czasami pojawi się też
    > PCC!

    Ale PCC od roku płaci kupujący, jeśli wartość przekracza 1000 zł. Tzn.
    kupując coś drogiego owszem, zapłacę PCC.

    > Ale co odliczyć?

    Gdybym jednak chciał prowadzić DG i być VATowcem, kupując od osób
    prywatnych nie miałbym czego odliczyć od podatku (bo nie dają faktur).
    Ale (art. bodaj 120) w przypadku przedmiotów kolekcjonerskich płaci
    się VAT od marży, a nie od całości.

    Reasumując, jeśli sprzedaję przynajmniej po pełnych sześciu
    miesiącach, nie muszę rejestrować ani DG ani VAT. Ale jeśli raz będę
    chciał sprzedać coś wcześniej, będę musiał to zrobić.

    Jeśli się mylę, proszę mnie poprawić.

    Pozdr.
    mj

  • 5. Data: 2008-01-05 16:16:07
    Od: <s...@a...pl>

> [...]

    > GOSPODARCZEJ Z TYTUŁU TAKIEJ SPRZEDAŻY. Sprzedaż takich przedmiotów
    > osobistych nie podlega również nigdy opodatkowaniu podatkiem VAT.

    Tam jest bardzo ważne słowo - do użytku *osobistego*. A Ty sam napisałeś, że
    kupisz je z zamiarem odsprzedaży. Wiec nie kupujesz do użytku osobistego, a
    do odsprzedaży. Po prostu będziesz działał jak każdy handlarz. Kupić
    taniej - sprzedać drożej.

    Gdyby było tak różowo jak byś chciał, to daje słowo - 99,9% by tak robiło,
    by nie płacić podatku PIT i VAT :)

> [...]

    > Za brak kasy grozi chyba tylko zmniejszenie odliczeń o 30%, a jako
    > niezarejestrowany VAT-owiec (bo nie muszę tego robić) i tak nie mam

    Też nie jest tak różowo...

    > Ale PCC od roku płaci kupujący, jeśli wartość przekracza 1000 zł. Tzn.
    > kupując coś drogiego owszem, zapłacę PCC.

    Zgadza się. Dlatego napisałem, że czasami się pojawi PCC. Jako kupujacy
    bedziesz go płacił.

    > Gdybym jednak chciał prowadzić DG i być VATowcem, kupując od osób
    > prywatnych nie miałbym czego odliczyć od podatku (bo nie dają faktur).

    Ale zawierasz umowę i nie widzę przeszkód, by sprzedawca wystawili rachunek.
    Ty widzisz?
    Zobacz, sprzedając np. samochód zawsze dostajesz rachunek ("kupujacy zapłaci
    sprzedawcy....")

    > Ale (art. bodaj 120) w przypadku przedmiotów kolekcjonerskich płaci
    > się VAT od marży, a nie od całości.

    Tego nie wiem; ale nie o rozliczanie mi chodzi, a o to, że po przekroczeniu
    kwot zwolnionych bedziesz płatnikiem VAT.

> [...]
    > miesiącach, nie muszę rejestrować ani DG ani VAT. Ale jeśli raz będę
    > chciał sprzedać coś wcześniej, będę musiał to zrobić.

    Tak, moim zdaniem mylisz się. I tak:

    W ustawie o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność
    producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących
    zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne
    zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w
    okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób
    częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające
    na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób
    ciągły dla celów zarobkowych.

    Moim zdaniem spełniasz warunki prowadzenia działalnosci w rozumieniu VAT.

    Ustawa o PIT definiuje się działalność gospodarcza jako działalność
    zarobkową wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły, prowadzoną we własnym
    imieniu i na własny lub cudzy rachunek, z której uzyskane przychody nie są
    zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w dalszej części tej
    ustawy.

    Tu też uznałbym, że spełniasz te warunki. Bo będzie to w sposób
    zorganizowany i ciągły - tak wywnioskowąłem z Twoich wypowiedzi.

    Działalnością gospodarczą ustawy o swobodzie działalności gospodarczej jest
    zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz
    poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także
    działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

    Podobna do PITowej definicji, uważam że też ją spełnisz.

    Podam Ci pewne przykłady podpadania pod PIT i VAT przy *jednorazowej*
    tranzakcji:
    1. Jak kupisz samochód z zamiarej jeżdzenia nim, ale coś Ci się odmieni i
    sprzedaż po pół roku użytkowania - nie zapłacisz ani PIT, ani VAT.
    2. Jak kupisz samochód z zamiarej jeżdzenia nim, ale coś Ci się odmieni i
    sprzedaż przed upływem pół roku użytkowania - zapłacisz PIT pod warunkiem,
    że sprzedaż za cenę wyższą niż kupiłeś (doliczajac wszelkie koszty zakupu);
    pod VAT nie podpadasz
    3. Jak kupisz samochód z zamiarej dalszej odsprzedaży np. Kowalskiemu (bo
    prosił Ciebie o taki) i sprzedaż po pół roku użytkowania - nie zapłacisz
    PIT, ale podpadniesz pod VAT (czy będzie do płacenia, to zależy).
    4. Jak kupisz samochód z zamiarej dalszej odsprzedaży np. Kowalskiemu (bo
    prosił Ciebie o taki) i sprzedaż przed upływem pół troku od nabycia -
    zapłacisz PIT (jesli na transakcji cos zarobisz) i podpadniesz pod VAT (czy
    będzie do płacenia, to zależy).

  • 6. Data: 2008-01-05 17:37:43
    Od: m...@g...com

    On 5 Sty, 17:16, <s...@a...pl> wrote:

> [...]
    > kupisz je z zamiarem odsprzedaży. Wiec nie kupujesz do użytku osobistego, a
    > do odsprzedaży. Po prostu będziesz działał jak każdy handlarz. Kupić

    Ale ja nie chcę handlować, tylko kolekcjonować. I od czasu do czasu
    sprzedać/zamienić się jak mi się np. znudzi jakaś moneta, a spodoba
    inna.

    > Gdyby było tak różowo jak byś chciał, to daje słowo - 99,9% by tak robiło,
    > by nie płacić podatku PIT i VAT :)

    A co jeśli będę kupował przez kilka lat, a później jednorazowo w ciągu
    miesiąca wszystko sprzedam i nie będę się dłużej tym zajmował. Wtedy
    będzie do użytku osobistego? Zresztą w ustawach nigdzie nie ma słowa
    "osobistego" - tylko w ustawie o VAT napisane, że towar ma być
    "używany" przez 6 miesięcy. W przypadku PIT wystarczy posiadać, czyli
    można kupić, magazynować i nawet nie widzieć tego towaru.

    > Też nie jest tak różowo...

    A co niby jeszcze grozi? Innymi sankcjami nie straszą...

> [...]
    > Ty widzisz?
    > Zobacz, sprzedając np. samochód zawsze dostajesz rachunek ("kupujacy zapłaci

    Ale przecież tego nie odliczy się od VAT...

    > Tego nie wiem; ale nie o rozliczanie mi chodzi, a o to, że po przekroczeniu
    > kwot zwolnionych bedziesz płatnikiem VAT.

    Nie będę. W ustawie (art. 109) wyraźnie jest napisane, że jeśli
    wykonuje się wyłącznie działalność zwolnioną z VAT, to nie trzeba się
    rejestrować. (nb. kwoty zwolnione nie obowiązują na metale szlachetne)

> [...]
    > ciągły dla celów zarobkowych.
    > Moim zdaniem spełniasz warunki prowadzenia działalnosci w rozumieniu VAT.

    -> poprzednia odpowiedź

> [...]
    >
    > Tu też uznałbym, że spełniasz te warunki. Bo będzie to w sposób
    > zorganizowany i ciągły - tak wywnioskowąłem z Twoich wypowiedzi.

    Pytanie, czy jeśli sprzedam kilka monet od czasu do czasu to jest to
    działalność wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły? Wg mnie po
    prostu dokonuję wymiany części zbiorów.

  • 7. Data: 2008-01-05 18:45:56
    Od: <s...@a...pl>

    > Ale ja nie chcę handlować, tylko kolekcjonować. I od czasu do czasu
    > sprzedać/zamienić się jak mi się np. znudzi jakaś moneta, a spodoba
    > inna.

    W pierwszym wątku napisałeś, że w końcu je i tak sprzedaż. Odczytuję z tego,
    że głownym celem jest odsprzedaż tych monet, a nie ich kolekcjonowanie.

    > A co niby jeszcze grozi? Innymi sankcjami nie straszą...

    A o grzywnie za brak kasy pomimo obowiazku jej posiadania zapomniałeś? A ona
    może byc naprawdę dotlkiwa.

    > Ale przecież tego nie odliczy się od VAT...

    Piszesz o odliczaniu od podatku, wieć myślałem że chodzi Ci o PIT.

    > Nie będę. W ustawie (art. 109) wyraźnie jest napisane, że jeśli
    > wykonuje się wyłącznie działalność zwolnioną z VAT, to nie trzeba się
    > rejestrować. (nb. kwoty zwolnione nie obowiązują na metale szlachetne)

    Mozesz podać konkretny punkt, bo ja nie zauwazyłem (w art. 109 jest mowa o
    prowadzeniu ewidencji)

    > Pytanie, czy jeśli sprzedam kilka monet od czasu do czasu to jest to
    > działalność wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły? Wg mnie po
    > prostu dokonuję wymiany części zbiorów.

    Ale Ty w pierwszym wątku założyłeś, że będziesz tym handlował.
    Kolekcjonowanie to tak przy okazji. Ja tak Twojego posta odczytałem. I nawet
    jeśli nie bedzie to w sposób ciągły (ciągły, to może znaczyć np. 1x lub 2x
    do roku, ale systematycznie) lub zorganizowany - czyli nie bedziesz
    prowadził działalnosci w rozumieniu PIT, to pod prowadzenie działalnosci w
    rozumieniu VAT moim zdaniem podpadnie. W końcu kupujac te monety od razu
    założyłeś, że je odsprzedaż.

  • 8. Data: 2008-01-05 20:49:24
    Od: m...@g...com

    On 5 Sty, 19:45, <s...@a...pl> wrote:

    > Mozesz podać konkretny punkt, bo ja nie zauwazyłem (w art. 109 jest mowa o
    > prowadzeniu ewidencji)

    Przepraszam - w art. 96:

    "Art. 96.
    1. Podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem
    wykonania
    pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu
    skarbowego
    zgłoszenie rejestracyjne, >>>>>>> z zastrzeżeniem ust. 3. <<<<<<<<
    2. W przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5,
    zgłoszenie
    rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które
    będą
    wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą
    wystawiały faktury
    przy sprzedaży produktów rolnych.
    3. Podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie
    art. 113
    ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na
    podstawie
    art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, >>>>>> mogą <<<<<< złożyć zgłoszenie
    rejestracyjne."

    Czyli wszyscy z zastrzeżeniem ust. 3 muszą, natomiast w ust. 3 jest
    napisane, że zwolnieni podmiotowo (art. 113 -> limit 10k EUR) i
    wykonujący czynności zwolnione przedmiotowo (art. 43) MOGĄ, ale nie
    muszą się rejestrować.

> [...]
    > rozumieniu VAT moim zdaniem podpadnie. W końcu kupujac te monety od razu

    Biorąc pod uwagę ten art. 96, jestem w takiej samej sytuacji jak
    osoby, które też w myśl ustawy o PTU prowadzą działalność, ale nie
    przekraczają limitu 10 tys. EUR. Czyli nie płacę VAT, ale co z kasą?

  • 9. Data: 2008-01-05 21:22:37
    Od: m...@g...com

    On 5 Sty, 19:45, <s...@a...pl> wrote:

    > A o grzywnie za brak kasy pomimo obowiazku jej posiadania zapomniałeś? A ona
    > może byc naprawdę dotlkiwa.

    Znalazłem coś takiego w rozporządzeniu z 20 grudnia:

    "Świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za
    pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, pod
    warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję
    jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła2)
    "

  • 10. Data: 2008-01-05 21:58:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 5 Jan 2008, m...@g...com wrote:

    > Przepraszam - w art. 96:
    [...]
> [...]
    > napisane, że zwolnieni podmiotowo (art. 113 -> limit 10k EUR) i
    > wykonujący czynności zwolnione przedmiotowo (art. 43) MOGĄ, ale nie

    Dobra, ale poszło o obowiązek prowadzenia *ewidencji VAT*.
    Uproszczonej, dla jasności.
    Zwolnieni z VAT ten obowiązek *mają* (w odróżnieniu od niepodlegających
    pod VAT).

    pzdr, Gotfryd