    From: <s...@a...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Numizmatyka a VAT
    Date: Sat, 5 Jan 2008 17:16:07 +0100

> [...]
    > sprzedawał? Przecież to jest towar używany, który jest zwolniony od
    > podatku dochodowego:

    > Przedmioty służące do użytku osobistego będą zwolnione z podatku
    > dochodowego, jeżeli zostaną przetrzymane przez sprzedającego, co
    > najmniej sześć pełnych miesięcy kalendarzowych (niekoniecznie
    > wykorzystywane, używane). BEZ WZGLĘDU NA CZĘSTOTLIWOŚĆ SPRZEDAŻY I
    > UZYSKANE CENY SPRZEDAJĄCY NIGDY NIE BĘDZIE PROWADZIĆ DZIAŁALNOŚCI
    > GOSPODARCZEJ Z TYTUŁU TAKIEJ SPRZEDAŻY. Sprzedaż takich przedmiotów
    > osobistych nie podlega również nigdy opodatkowaniu podatkiem VAT.

    Tam jest bardzo ważne słowo - do użytku *osobistego*. A Ty sam napisałeś, że
    kupisz je z zamiarem odsprzedaży. Wiec nie kupujesz do użytku osobistego, a
    do odsprzedaży. Po prostu będziesz działał jak każdy handlarz. Kupić
    taniej - sprzedać drożej.

    Gdyby było tak różowo jak byś chciał, to daje słowo - 99,9% by tak robiło,
    by nie płacić podatku PIT i VAT :)

    > Art. 109 ustawy o PTU -> jeśli prowadzę sprzedaż wyłącznie towarów
    > zwolnionych przedmiotowo (na podstawie art. 43 ust. 1 -> towary
    > używane pół roku), mogę - nie muszę - się rejestrować.

    > Za brak kasy grozi chyba tylko zmniejszenie odliczeń o 30%, a jako
    > niezarejestrowany VAT-owiec (bo nie muszę tego robić) i tak nie mam
    > czego odliczać.

    Też nie jest tak różowo...

    > Ale PCC od roku płaci kupujący, jeśli wartość przekracza 1000 zł. Tzn.
    > kupując coś drogiego owszem, zapłacę PCC.

    Zgadza się. Dlatego napisałem, że czasami się pojawi PCC. Jako kupujacy
    bedziesz go płacił.

    > Gdybym jednak chciał prowadzić DG i być VATowcem, kupując od osób
    > prywatnych nie miałbym czego odliczyć od podatku (bo nie dają faktur).

    Ale zawierasz umowę i nie widzę przeszkód, by sprzedawca wystawili rachunek.
    Ty widzisz?
    Zobacz, sprzedając np. samochód zawsze dostajesz rachunek ("kupujacy zapłaci
    sprzedawcy....")

    > Ale (art. bodaj 120) w przypadku przedmiotów kolekcjonerskich płaci
    > się VAT od marży, a nie od całości.

    Tego nie wiem; ale nie o rozliczanie mi chodzi, a o to, że po przekroczeniu
    kwot zwolnionych bedziesz płatnikiem VAT.

    > Reasumując, jeśli sprzedaję przynajmniej po pełnych sześciu
    > miesiącach, nie muszę rejestrować ani DG ani VAT. Ale jeśli raz będę
    > chciał sprzedać coś wcześniej, będę musiał to zrobić.
    > Jeśli się mylę, proszę mnie poprawić.

    Tak, moim zdaniem mylisz się. I tak:

    W ustawie o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność
    producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących
    zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne
    zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w
    okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób
    częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające
    na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób
    ciągły dla celów zarobkowych.

    Moim zdaniem spełniasz warunki prowadzenia działalnosci w rozumieniu VAT.

    Ustawa o PIT definiuje się działalność gospodarcza jako działalność
    zarobkową wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły, prowadzoną we własnym
    imieniu i na własny lub cudzy rachunek, z której uzyskane przychody nie są
    zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w dalszej części tej
    ustawy.

    Tu też uznałbym, że spełniasz te warunki. Bo będzie to w sposób
    zorganizowany i ciągły - tak wywnioskowąłem z Twoich wypowiedzi.

    Działalnością gospodarczą ustawy o swobodzie działalności gospodarczej jest
    zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz
    poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także
    działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

    Podobna do PITowej definicji, uważam że też ją spełnisz.

    Podam Ci pewne przykłady podpadania pod PIT i VAT przy *jednorazowej*
    tranzakcji:
    1. Jak kupisz samochód z zamiarej jeżdzenia nim, ale coś Ci się odmieni i
    sprzedaż po pół roku użytkowania - nie zapłacisz ani PIT, ani VAT.
    2. Jak kupisz samochód z zamiarej jeżdzenia nim, ale coś Ci się odmieni i
    sprzedaż przed upływem pół roku użytkowania - zapłacisz PIT pod warunkiem,
    że sprzedaż za cenę wyższą niż kupiłeś (doliczajac wszelkie koszty zakupu);
    pod VAT nie podpadasz
    3. Jak kupisz samochód z zamiarej dalszej odsprzedaży np. Kowalskiemu (bo
    prosił Ciebie o taki) i sprzedaż po pół roku użytkowania - nie zapłacisz
    PIT, ale podpadniesz pod VAT (czy będzie do płacenia, to zależy).
    4. Jak kupisz samochód z zamiarej dalszej odsprzedaży np. Kowalskiemu (bo
    prosił Ciebie o taki) i sprzedaż przed upływem pół troku od nabycia -
    zapłacisz PIT (jesli na transakcji cos zarobisz) i podpadniesz pod VAT (czy
    będzie do płacenia, to zależy).