  • 1. Data: 2009-01-08 13:04:43
    Temat: Zagwozdka z "zapomnianą" fakturą
    Od: "Maja" <m...@o...eu>

    Witam,

    mam taki oto "problem".
    Pracownik przynosi pod koniec grudnia fakturę (np. za paliwo) wystawioną na
    początku listopada. Wiadomo, że za listopad nie odliczy się ani kosztów ani
    VAT, bo miesiąc jest zamknięty i już po ptakach. Do niedawna (w sensie przez
    kilka lat istnienia firmy) nigdy nie było problemów, by taką "zapomnianą"
    fakturę wrzucić w ewidencję w następnym miesiącu (czyli tutaj w grudniu) i
    po prostu przesunąć w czasie odliczenia kosztów i VAT. Zdarzało się to może
    nie nagminnie, ale jednak (ktoś zapomniał, u kogoś faktura jeździła w
    samochodzie i dopiero po jakimś czasie ją zauważył, ktoś inny rozlicza się z
    delegacji dopiero po dłuższym czasie itp.)
    Teraz jednak księgowa twierdzi, że tak nie można robić i albo taka faktura
    "przepada" i nie można jej wprowadzić (jasne, a kasę pracownik ma wyłożyć z
    własnej kieszeni :>) albo żeby móc odliczyć VAT, trzeba postarać się o
    duplikat tej "zapomnianej" faktury wystawiony w miesiącu, za który chce się
    ten VAT odliczyć (czyli w grudniu). I ponoć zawsze tak było (dziwne,
    poprzednia księgowa, choć z tego samego biura rachunkowego nigdy nie
    sugerowała takiego rozwiązania). Pół biedy, gdyby to była jedna faktura, ale
    czasem jest ich kilka, w dodatku paliwo kupowane gdzieś w Polsce, na trasie,
    nierzadko na stacjach typu "U Pana Zenka" (prośba o wystawienie duplikatu
    wywołuje taką konsternację, że prościej byłoby chyba poprosić o pożyczkę 100
    000 zł ;-).
    No ale wracając do meritum - czy faktycznie fakturę z danego miesiąca można
    wrzucić do ewidencji tylko i wyłącznie przed zamknięciem tego miesiąca, bo
    potem to już cześć pieśni i można ją jedynie przeznaczyć na makulaturę?

    Z góry dziękuję za sugestie.
    Pozdrawiam
    Maja

  • 2. Data: 2009-01-08 13:24:51
    Temat: Re: Zagwozdka z "zapomnianą" fakturą
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 08-01-2009 o 14:04:43 Maja <m...@o...eu> napisał(a):

> [...]
    > fakturę wrzucić w ewidencję w następnym miesiącu (czyli tutaj w grudniu) i
    > po prostu przesunąć w czasie odliczenia kosztów i VAT.

    Do VAT to jeszcze zależy za co faktura, ale w przypadku ogólnym można przesuwać.
    Do PIT trzymając się ściśle przepisów nie można przesuwać, ale jeszcze nie słyszałem
    żeby ktoś za to chociaż stówkę zapłacił, włącznie ze mną :-)

> [...]
    > duplikat tej "zapomnianej" faktury wystawiony w miesiącu, za który chce się

    Zmień księgową.
    Od grudnia można VAT odliczać w trzech kolejnych okresach,
    wczesniej było tylko w dwóch. Do tego - jeśli i tak zapomnisz
    odliczyć, to do 5 lat można zrobić korektę właściwego okresu.

    > I ponoć zawsze tak było

    W umyśle tej księgowej - możliwe

> [...]
    > wywołuje taką konsternację, że prościej byłoby chyba poprosić o pożyczkę 100

    Duplikat się wystawia gdy faktura zginie. Skoro ją masz, to jest ona
    podstawą odliczenia - i tyle w temacie.

> [...]
    > potem to już cześć pieśni i można ją jedynie przeznaczyć na makulaturę?

    J.w.
    W dodatku nie wiem czy dobrze rozumiem, że napisałaś że trzeba ją fizycznie
    wpisać do ewidencji przed końcem miesiąca? Jeśli tak, to też nie,
    ewidencję za grudzień możesz sobie zrobić nawet 25. stycznia, tak
    żeby jeszcze zdążyć VAT-7 wypełnić i złożyć/wysłać.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 3. Data: 2009-01-08 13:35:31
    Od: "Maja" <m...@o...eu>

    Użytkownik "Tomek" <t...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Do VAT to jeszcze zależy za co faktura,

    Normalna faktura za paliwo (sam. ciężarowy)
    Bywają też np. za materiały biurowe itp. Ale jak najbardziej podlegają
    odliczeniu VAT.

    > Duplikat się wystawia gdy faktura zginie. Skoro ją masz, to jest ona
    > podstawą odliczenia - i tyle w temacie.

    I dla mnie to jest logiczne, ale ona twierdzi, że nie wolno. Nie jestem
    księgową, przepisów nie mam w małym palcu, więc się nie kłócę. Niemniej
    jednak nie daje mi to spać ;-)

    > W dodatku nie wiem czy dobrze rozumiem, że napisałaś że trzeba ją
    > fizycznie
    > wpisać do ewidencji przed końcem miesiąca?

    Ona twierdzi tak - "jeśli fakturę z początku listopada chcecie wpisać "na
    grudzień" (bo ktoś zapomniał ją przynieść, a listopad już dawno zamknięty),
    to trzeba się postarać o jej duplikat, ale duplikat musi być wystawiony w
    grudniu. Ewentualnie można ją wprowadzić nawet w styczniu, ale wtedy
    duplikat musi być ze stycznia" Nic z tego nie kapuję. Faktura jest, więc po
    grzyba duplikat? No niby po to, że za "starą" fakturę nie mam prawa odliczać
    VAT'u w kolejnych miesiącach.

    Pozdrawiam
    Maja

  • 4. Data: 2009-01-08 14:33:37
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Maja w <news:gk4vf1$f8m$1@news3.onet>:

> [...]

    > I dla mnie to jest logiczne, ale ona twierdzi, że nie wolno. Nie jestem
    > księgową, przepisów nie mam w małym palcu, więc się nie kłócę. Niemniej

    Zaproponuj jej rozwiązanie:
    niech poda podstawę prawną, ale detalicznie, albo zapłaci za paliwo z
    własnej kieszeni ;-)

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 5. Data: 2009-01-08 15:01:11
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

  • 6. Data: 2009-01-08 15:32:41
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 08-01-2009 o 16:01:11 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid> napisał(a):

    > Zaproponuj jej rozwiązanie:
    > niech poda podstawę prawną, ale detalicznie, albo zapłaci za paliwo z
    > własnej kieszeni ;-)

    Ten drugi już wysłał to samo ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 7. Data: 2009-01-08 15:35:24
    Od: "Gabi" <g...@w...pl>

    Użytkownik "Maja" <m...@o...eu> napisał w wiadomości
> [...]
    > potem to już cześć pieśni i można ją jedynie przeznaczyć na makulaturę?

    Zawsze było tak, ze fakture VAt mozna rozliczyc w m-cu jej otrzymania lub w
    nastepnym, teraz okres ten przedłuzono do trzech m-cy, natomiast jesli
    chodzi o PIT to kazda fakturę kosztowa mozna zaliczyc w koszty nawt po
    zakonczeniu roku, do momentu złozenia zeznania rocznego. Takie jest moje
    zdanie.

  • 8. Data: 2009-01-08 18:27:44
    Temat: Re: [OT] Zagwozdka z "zapomnianą" fakturą
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Tomek w <news:op.unf2sro3l60ql1@unk>:

    > Ten drugi już wysłał to samo ;-)

    Tamto zostało spuszczone w sedesie:

    Supersedes: <0...@i...dyndns.org.invalid>

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 9. Data: 2009-01-08 19:53:40
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 08-01-2009 o 19:27:44 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid> napisał(a):

    > Tamto zostało spuszczone w sedesie:
    >
    > Supersedes: <0...@i...dyndns.org.invalid>

    Ja się na tych żargonach nie znam ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 10. Data: 2009-01-08 23:21:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 8 Jan 2009, Maja wrote:

> [...]
    > ten VAT odliczyć (czyli w grudniu). I ponoć zawsze tak było (dziwne,
    > poprzednia księgowa, choć z tego samego biura rachunkowego nigdy nie

    Taaaa... ciekawe skąd tę księgową wyciągnęli ;)

    A tak w ogóle, mimo że flejm dobrze szedł :) i uwaga o prawie
    do odliczenia w następnym okresie nie wzbudza wątpliwości,
    mam pytanie do grupowiczów: może mi ktoś objaśnić dlaczego NIKT
    nie zwrócił uwagi, że jak księgowa nie wie iż ("normalnie") liczy
    się data *otrzymania* faktury to coś jest nie teges?

    Coś przeoczyłem? Nikomu się nie chciało? Pracownik konfiskujący
    firmową fakturę pełni rolę "podatnika"? (bo to termin otrzymania
    przez podatnika się liczy :))

    > nierzadko na stacjach typu "U Pana Zenka" (prośba o wystawienie duplikatu
    > wywołuje taką konsternację, że prościej byłoby chyba poprosić o pożyczkę 100
    > 000 zł ;-).

    :)

    pzdr, Gotfryd