    From: Tomek <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zagwozdka z "zapomnianą" fakturą
    Date: Thu, 08 Jan 2009 14:24:51 +0100

    Dnia 08-01-2009 o 14:04:43 Maja <m...@o...eu> napisał(a):

    > Witam,
    >
    > mam taki oto "problem".
    > Pracownik przynosi pod koniec grudnia fakturę (np. za paliwo) wystawioną na
    > początku listopada. Wiadomo, że za listopad nie odliczy się ani kosztów ani
    > VAT, bo miesiąc jest zamknięty i już po ptakach. Do niedawna (w sensie przez
    > kilka lat istnienia firmy) nigdy nie było problemów, by taką "zapomnianą"
    > fakturę wrzucić w ewidencję w następnym miesiącu (czyli tutaj w grudniu) i
    > po prostu przesunąć w czasie odliczenia kosztów i VAT.

    Do VAT to jeszcze zależy za co faktura, ale w przypadku ogólnym można przesuwać.
    Do PIT trzymając się ściśle przepisów nie można przesuwać, ale jeszcze nie słyszałem
    żeby ktoś za to chociaż stówkę zapłacił, włącznie ze mną :-)

    > Teraz jednak księgowa twierdzi, że tak nie można robić i albo taka faktura
    > "przepada" i nie można jej wprowadzić (jasne, a kasę pracownik ma wyłożyć z
    > własnej kieszeni :>) albo żeby móc odliczyć VAT, trzeba postarać się o
    > duplikat tej "zapomnianej" faktury wystawiony w miesiącu, za który chce się
    > ten VAT odliczyć (czyli w grudniu).

    Zmień księgową.
    Od grudnia można VAT odliczać w trzech kolejnych okresach,
    wczesniej było tylko w dwóch. Do tego - jeśli i tak zapomnisz
    odliczyć, to do 5 lat można zrobić korektę właściwego okresu.

    > I ponoć zawsze tak było

    W umyśle tej księgowej - możliwe

    > Pół biedy, gdyby to była jedna faktura, ale
    > czasem jest ich kilka, w dodatku paliwo kupowane gdzieś w Polsce, na trasie,
    > nierzadko na stacjach typu "U Pana Zenka" (prośba o wystawienie duplikatu
    > wywołuje taką konsternację, że prościej byłoby chyba poprosić o pożyczkę 100
    > 000 zł ;-).

    Duplikat się wystawia gdy faktura zginie. Skoro ją masz, to jest ona
    podstawą odliczenia - i tyle w temacie.

    > No ale wracając do meritum - czy faktycznie fakturę z danego miesiąca można
    > wrzucić do ewidencji tylko i wyłącznie przed zamknięciem tego miesiąca, bo
    > potem to już cześć pieśni i można ją jedynie przeznaczyć na makulaturę?

    J.w.
    W dodatku nie wiem czy dobrze rozumiem, że napisałaś że trzeba ją fizycznie
    wpisać do ewidencji przed końcem miesiąca? Jeśli tak, to też nie,
    ewidencję za grudzień możesz sobie zrobić nawet 25. stycznia, tak
    żeby jeszcze zdążyć VAT-7 wypełnić i złożyć/wysłać.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek