    From: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Odliczenia zakupu książek?
    Date: Sun, 20 Jan 2008 22:25:52 +0100

    Kriss wrote:
> [...]
    > Przyszło mi do głowy ,że zleceniodawca racjonalnie działający powinien uzyskać
    > oswiadczenie zleceniobiorcy lub wykonawcy o posiadanych kwalifikacjach lub
    > doświadczeniu w zakresie objetym treścią zlecenia lub umowy o dzieło - ponieważ
    > tylko w takim przypadku można uznać ,że działa w sposób racjonalny
    > (ukierunkowany na osiaganie celu działalności gospodarczej) a nie w celu
    > finansowania (sponsorowania) poprawy stanu zdrowia zleceniobiorcy czy
    > umozliwienia mu podwyższania kwalifikacji - traktując jednocześnie tego typu
    > aktywność jako koszt uzyskania przychodu.

    No ale przecież każdy może tracić swoje pieniadze w taki sposób jaki mu
    najbardziej odpowiada. Byle zgodnie z obowiązującym prawem :-)

    Natomiast związku pomiędzy traceniem (lub nie) pieniędzy przez
    zamawiającego i zaliczeniem do KUP wydatków wykonawcy to ja już zupełnie
    nie widzę.

    > Oddzielną sprawą jest sytuacja zleceniobiorcy , który na własne ryzyko ma prawo
    > uznać swoje wydatki jako kosz uzyskania przychodu. Ma prawo ? Ma. Ma obowiązek
    > poddania się weryfikacji fiskusa w tym zakresie ? Ma. Może fiskus analizować
    > treść umowy i dokonać oceny jej skutków w sposób odmienny - niż strony umowy w
    > umowie ? Ma. Jest ryzyko ? Jest.

    No risk no fun ;-)

    > Jak zaznaczyłem na wstepie posta na który odpowiadasz - "przekornie" - traktuję
    > sprawę ale z doświadczenia wiem , że takie "manewry" zleceniobiorców są
    > podważane , a w pewnych przypadkach są żródłem "fiskalnych" kłopotów
    > zleceniodawców.

    Jeżeli umowy mają charakter pozorny to ja się nie dziwię.

    Ale w tym konkretnym przypadku wyszliśmy od potraktowania zakupu książki
    jaki KUP.

    Trudno przypuszczać, żeby ktoś sobie zadał tyle trudu z podpisywaniem
    umowy o dzieło wyłącznie w celu "odzyskania" 20 plz podatku.

> [...]
    > zapłaconych nakładów - legalne i zgodne z prawem ? Tak.
    >
    > A jednak mimo legalności i zgodności z prawem wszystkich wszystkich powyższych
    > działań - problem pojawia się w sytuacji , gdy ; niewidomy inwalida
    > zostaje zatrudniony na stanowisku kierowcy a "utworzenie miejsca pracy" przez
    > Zpchr polega na zakupie luksusowego samochodu osobowego.
    > Przykład jak najbardziej autentyczny i dość pospolity .
    > Tak więc - nie tylko legalizm i formalizm jest oceniany ale także cel i zamiar.
    > A to już całkiem inna historia - pozdrawiam- Kriss

    No tak, Zarówno pomysłowość ludzka jak i głupota nie znają granic ...

    Piotrek