    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Odliczenie składki zdrowotnej z etatu i DG
    Date: Tue, 29 Dec 2009 09:36:17 +0100

    On Mon, 28 Dec 2009, SDD wrote:

    > Użytkownik "zlotawy" <z...@g...com> napisał
    > Witam,
    > czy w przypadku gdy podatek do zapłaty z DG jest mniejszy niz skladka
    > zdrowotna zapłacona w ramach DG, to można ja odliczyć od podatku z
    > etatu? To jeden ten sam PIT, ale czy nie ma jakiejs zasady, ze skoro
    > zrodlo inne to nie mozna etc...
    >
    > Mozna - bylo juz tysiac razy ze mozna mozna mozna.
    > Nawet, jesli sa to oddzielne PIT-y (PIT-36L i PIT-37 na ten przyklad) to tez
    > mozna *dowolnie* rozdzielac sobie zarono skladki na ubezpieczenia spoleczne

    Sprzeciw!
    Kiedy zaglądałeś ostatnio do ustawy?
    Nie zwróciłem uwagi kiedy, mogła być "od zawsze", ale wtrącili tam
    pułapkę (i jest tam od co najmniej dwu lat):
    +++
    Art. 30c.
    1. Podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności
    gospodarczej lub działów specjalnych [...]
    [...]
    3. Składki na ubezpieczenie społeczne,
    o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a) i pkt 2a,
    ^^
    podlegają odliczeniu od dochodu
    ---

    Te i TYLKO te składki można odliczyć od "DG liniowego", czyli nie można
    przerzucić do DG składek zapłaconych przez płatnika.
    Po prawdzie, przypadki kiedy mogłoby mieć to jakiekolwiek znaczenie
    są b.rzadkie, niemniej jakieś tam ograniczenie jest :D

    > jak i zdrowotne

    A to zgoda :D
    Za to, o ile pamiętam, jest taka różnica że dla zdrowotnego jest
    wymóg "zgodnie z przepisami".
    Nie można więc odliczyć składki która została nadpłacona/zapłacona
    za wcześnie. Może mieć to znaczenie np. dla zaliczki listopadowej ;)

    > W 2008 roku mialem np. pare zl dochodu na PIT-37 (chorobowe + zalegla
    > trzynastka z czasow, gdy pracowalem na etacie), dochody te w calosci
    > zmiescily sie w kwocie wolnej, tak wiec skladki na ubezpieczenia spoleczne z
    > PIT-37, przenioslem sobie na PIT-36L z DG

    Acha.
    No to teraz sprawdź co napisali pułapkodawcy... :>
    Mi wychodzi, że się załapałeś :]
    Ale osobiście bym obstawiał, że w US tego wątku nie przeczytają, i o ile
    "system" nie wychwycił tego automatycznie, to szanse że ktoś doczytał
    pułapkę wyżej są dość marne (sugeruję, że *ja* bym się nie przejął).

    > gdzi efektywnie pomniejszyly one dochod i podatek.

    No.
    I potem mamy dziurę budzetową :P
    :D

    > Podobnie zreszta skladki na zrowotne