    From: Pete <n...@n...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Odliczsenie 50% VAT a środek trwaly
    Date: Sat, 05 Apr 2014 11:04:23 +0200

    W dniu 2014-04-05 10:43, PiotrB. pisze:
    > Witam,
    > Z tego co widzę klaruje się opinia, że wybranie opcji odliczenia 50% VAT w
    przypadku samochodu będącego środkiem trwałym jest ryzykowne.

    > Od mojego księgowego dostałem taką odpowiedź:
    > "co do zasady samochody które stanowią środek trwały w firmie używane powinny być
    wyłącznie dla celów działalności, o czym świadczą wydawane dotychczas interpretacje
    organów podatkowych. Natomiast w kwestii VAT i odliczenia 50% z wyjaśnień MF wynika,
    że chodzi również o potencjalną możliwość wykorzystania auta do celów innych niż
    działalność, nie można więc zakładać od razu, że wykorzystuje je Pan w celach innych
    niż działalność.

    > Oczywiście stanowisko organów skarbowych w takich przypadkach dopiero naświetlą
    wydawane interpretacje indywidualne w konkretnych sprawach.

    > System technicznie nie wymaga zmian w amortyzacji ale w swoim zakresie oczywiście
    może Pan podjąć decyzję dotyczącą zmian w Ewidencji środków trwałych firmy. Jeżeli
    określi Pan, że pojazd jest faktycznie wykorzystywany w celach prywatnych, to
    należałoby zaprzestać dokonywania odpisów amortyzacyjnych i tym samym koszty
    rozliczać kilometrówką dla KPIR."

    > Jak uważacie?

    Jeśli masz tylko jedno auto - to nawet musisz.
    MF już rozszerza krąg 50%-ów wydając interpretację:
    http://www.finanse.mf.gov.pl/documents/766655/140229
    5/Broszura-+samochody-+2014.pdf
    "Nie można natomiast obiektywnie uznać wykorzystywania pojazdu wyłącznie
    do celów działalności gospodarczej przykładowo w następujących przypadkach:
    - podatnik prowadzi działalność w miejscu zamieszkania, posiadając jeden
    pojazd - w tych okolicznościach nie jest możliwe obiektywne
    zagwarantowanie wykluczenia użytku prywatnego tego pojazdu, przykładowo
    w czasie wolnym od prowadzonej działalności gospodarczej (np. weekend
    czy wyjazd urlopowy)."

    --
    Pete