    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Odmowa wystawienia faktury
    Date: Tue, 30 Dec 2003 19:49:22 +0100

    Użytkownik "KrzysiekPP" <j...@n...ceti.pl> napisał w wiadomości
    news:MPG.1a5b49b3f12def7d9898d4@news.tpi.pl...

    |Caly czas mowie, ze jesli zglosisz to do US to nigdy nie dowiesz sie czy
    |ktos zostal ukarany.
    |
    |Chodzi konkretnie o to, ze US moze wszczac postepowanie, ale ty jako
    |"donosiciel" nie jestes strona w takim postepowaniu. Nie bedziesz wiec
    |informowany o jego wynikach.

    Jesteś w błędzie. Zgodnie z art. 113 kks w postępowaniu mają zastosowanie
    przepisy kpk. W szczególności ma zastosowanie art. 305§4 kpk, w którym
    czytamy: "O wszczęciu, odmowie wszczęcia albo o umorzeniu śledztwa lub
    dochodzenia zawiadamia się osobę lub instytucję państwową, samorządową lub
    społeczną, która złożyła zawiadomienie o przestępstwie, oraz ujawnionego
    pokrzywdzonego, a o umorzeniu także podejrzanego - z pouczeniem o
    przysługujących im uprawnieniach." Jak z tego wynika zawiadamiający
    otrzyma postanowienie o wszczęciu. W razie nieotrzymania takowego
    powiadomienia w terminie 6 tygodni przysługuje skarga do organu
    nadrzędnego, w tym wypadku Izby Skarbowej. Uprawnienie to wynika z art.
    306§3 kpk, przy czym zgodnie z kks właśnie te prokuratury zamienia się
    odpowiednio na Urząd Skarbowy (I instancja) oraz Izbę Skarbową (II
    instancja).

    W dalszym ciągu zawiadamiający dowiaduje się o zakończeniu sprawy przed
    organem dochodzenia. Obowiązek powiadomienia wynika z art. 334§2 kpk,
    którego zastosowanie również nie zostało wyłączone w kks. Analogicznie
    jest w wypadku odmowy wszczęcia i warunkowego umorzenia, przy czym nie
    chce mi się teraz szukać stosownych artykułów.

    Inna sprawa, że Urzędy Skarbowe interpretują te przepisy po swojemu i
    czasami należy "walnąć pięścią w stół", by skorzystać ze swoich uprawnień.
    Nie zmienia to jednak faktu, że stosowne informacje zawiadamiającemu są
    przesyłane. Jedyną różnicą w stosunku do strony postępowania jest to, że
    zawiadamiającemu nie przysługują środki odwoławcze na wydane
    postanowienia. Ale przecież rozmawiamy o tym, czy zawiadamiający będzie
    wiedział o sposobie zakończenia postępowania, a nie o jego wpływie na jego
    bieg.

    Oczywistym warunkiem uzyskania powyższych uprawnień jest wysłanie
    normalnego zawiadomienia, a nie anonimu.