  • 21. Data: 2003-02-14 21:48:44
    Temat: Re: Odmówiłem podpisania faktury - co mi za to zrobią?
    Od: "Karol" <a...@p...antyspam.onet.pl>

    news:b2jm4n$14l5$1@foka.acn.pl...

    > Daj linka

    Prawdopodobnie tu: J.Zubrzycki Leksykon VAT 2001 (strona 474).

    Karol

  • 22. Data: 2003-02-14 21:54:10
    Od: "Karol" <a...@p...antyspam.onet.pl>

> [...]
    > Użytkownik "Karol" <a...@p...antyspam.onet.pl> napisał w wiadomości
    >
    > A tamten _exeprt_ mógł :) ...(info pochodzi z działu "Porada eksperta")

    http://groups.google.pl/groups?hl=pl&lr=&ie=UTF-8&in
    lang=pl&threadm=ankg4t%2
    48ls%241%40sunsite.icm.edu.pl&rnum=7&prev=/groups%3F
    hl%3Dpl%26inlang%3Dpl%26
    lr%3D%26ie%3DISO-8859-2%26q%3DZubrzyckiego%26btnG%3D
    Szukaj%2Bz%2BGoogle%26me
    ta%3Dgroup%253Dpl.soc.prawo.podatki

    Ukłony dla Graszki, ktora troche Zubrzyckiego zacytowała.

    Karol

  • 23. Data: 2003-02-14 22:34:26
    Temat: Re: Odmówiłem podpisania faktury - co mi za to zrobi??
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (Fri, 14 Feb 2003 20:39:44 +0100), "Karol"
    <a...@p...antyspam.onet.pl> był(a) napisał(a):

    >Mam watpliwosci czy podpis odbiorcy na fakturze VAT (z bledami) oznacza
    >poswiadczenie nieprawdy.

    A niby co? Podpis jest tam składany od tak, celem graficznego
    ozdobnika? Kwiatuszek, łódeczka, podpis... Co za różnica? :-)

    >Przepisy o notach korygujacych nie wspomina nic o upowaznieniach

    No i kul. Nadal to nic nie zmienia, że Notę wystawia się w razie
    wykrycia błędu....

    >PS.
    >Obawiam sie, ze czasami w naszych dyskusjach (i poczynaniach) chcemy byc
    >bardziej gorliwi od urzednikow skarbowych.

    Owszem, dlatego Marta proponowała, żeby olać ten błąd i podpisać, a
    potem wystawić notę. Jednak:
    a) Nie jest to do końca zgodne z prawem
    b) Dlaczego MY mamy płacić (koszt wystawienia i dostarczenia Noty) za
    głupotę sprzedawcy?

    --
    Jego Szara Eminencja Czcigodny mag. Tristan hrabia Alder
    (ZTJ: mag. Przemysław Adam Śmiejek)

    Zapraszam do *SLUGu*: http://silesia.linux.org.pl/

  • 24. Data: 2003-02-14 22:39:26
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (Fri, 14 Feb 2003 22:34:03 +0100), "Karol"
    <a...@p...antyspam.onet.pl> był(a) napisał(a):

    >1. Przepis o podpisie jest durny z zamierzchłych czasow wprowadzania VATu.
    >Trzeba poszukac jak tłumaczyli to urzednicy MF (bajdurzyli cos o
    >"uprawnionych do otrzymywania i odliczania VAT").

    Nie, nie jest durny. Poświadcza, że nabywca zgadza się z treścią FV.
    Na przykład, że zgadza się zapłacić.

    >2. Sam napisales w poprzednim poscie, ze jak podpiszesz fakture z bledami to
    >jako odbiorca powinienes wystawic NK (pomijam kwestie bledow mniejszej
    >wagi - ale AFAIR jest chyba jeszcze o tym przepis). Czyli dopuszczasz
    >"poswiadczenie nieprawdy". Nieprawdaż ?

    Owszem, ale nieświadome i pomyłkowe. Tak samo jak korekta deklaracji w
    US dopuszczalna jest, gdy deklaracja została wypełniona niewłaściwie
    pomyłkowo. Natomiast świadome podanie/poświadczenie fałszywych danych
    to całkiem inny ciężar czynu.

> [...]
    >przewałkami (nie wiem jakimi, ale zapewne wyobraznia złodziei jest
    >nieograniczona). Sprzedawczyni zrobila blad w danych nabywcy (moze ma
    >klopoty z pisanim lub jakas inna chorobę). Zatwierdzila ja i wydrukowala. W
    >tym momencie program nie pozwala jej juz na ponowną edycję tej faktury i
    >nowy wydruk (tu uklon w strone B.Szostaka). Nie wpadła na możliwosc
    >wystawienia faktury korygujacej (lub tez ma blokade na ich wystawianie, a
    >moze nie ma takiej opcji jak poprawianie danych nabywcy - ukłony dla stacji
    >BP, gdzie jeszcze niedawno pod moim NIPem byly dwie spolki)

    Niestety, ale dlaczego klient ma płacić za dupiatą organizację systemu
    informatycznego lub pomyłki sprzedawcy?

    >Ale FVK nic by
    >tu nie dala bo Latet nie chcial podpisac faktury "poswiadczajacej
    >nieprawde". I sytuacja zrobila sie patowa.

    Owszem, zrobiła. Jednak jeśli klienci będą bez protestu zgadzali się
    na robienie w balona, to sytuacja będzie się pogłębiać.

  • 25. Data: 2003-02-14 22:53:28
    Od: "Karol" <a...@p...antyspam.onet.pl>

    > Owszem, dlatego Marta proponowała, żeby olać ten błąd i podpisać, a
    > potem wystawić notę. Jednak:
    > a) Nie jest to do końca zgodne z prawem

    Z jakim prawem ? Moze jakies konkrety ?
    Z ustawy o VAT (wraz z rozporzadzeniami) nic takiego nie wynika.

    > b) Dlaczego MY mamy płacić (koszt wystawienia i dostarczenia Noty) za
    > głupotę sprzedawcy?

    I tu sie moge z Toba zgodzic. Ale zawsze trzeba sobie przekalkulowac co jest
    bardziej oplacalne:
    - walczyc z glupota i nie miec faktury
    czy
    - olac, poswiecic troche czasu, papieru i pieniedzy i miec te korekte
    (pomijam kwestie drobnych bledow, ktorych mozna nie korygowac).

    Pozdrawiam,

    Karol

  • 26. Data: 2003-02-14 23:00:42
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (Fri, 14 Feb 2003 23:53:28 +0100), "Karol"

    >Z jakim prawem ? Moze jakies konkrety ?

    Karnym albo cywilnym. Nie wiem, nie jestem prawnikiem. Poświadczając
    nieprawdę popełniasz przestępstwo. Proste? Artykułów i paragrafów nie
    podam, ale na logikę chyba to jest jasne?

    >Z ustawy o VAT (wraz z rozporzadzeniami) nic takiego nie wynika.

    Bo to nieistotne czy poświadczasz nieprawdę na FV czy gdziekolwiek
    indziej.

> [...]
    >- olac, poswiecic troche czasu, papieru i pieniedzy i miec te korekte
    >(pomijam kwestie drobnych bledow, ktorych mozna nie korygowac).

    A to już całkiem inna bajka. Ja tylko chcę pokazać, że obowiązkiem tej
    pani było poprawić, a obowiązkiem tego pana nie podpisać. Ona złamała
    swój obowiązek, a on swojego nie chciał. Owszem, mógł złamać dla
    własnej wygody, jednak to jego wybór...

  • 27. Data: 2003-02-15 15:59:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 14 Feb 2003, Karol wrote:

> [...]
    >+
    >+ Z jakim prawem ? Moze jakies konkrety ?
    >+ Z ustawy o VAT (wraz z rozporzadzeniami) nic takiego nie wynika.

    Karolu, mogę zasugerować "syndrom trawnika" ?? ;)
    :)

    >+ Pozdrawiam,

    wzajemnie ! - Gotfryd

  • 28. Data: 2003-02-16 13:11:24
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    > Nie, nie jest durny. Poświadcza, że nabywca zgadza się z treścią FV.
    > Na przykład, że zgadza się zapłacić.

    Pdpisuję sięTristanie pod tym co naisałeś w tej i pozostałych kwestiach.

    Sark

  • 29. Data: 2003-02-16 20:24:07
    Od: BAH <b...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 14 Feb 2003 23:53:28 +0100, "Karol"
    <a...@p...antyspam.onet.pl> napisał(a):

> [...]
    >- olac, poswiecic troche czasu, papieru i pieniedzy i miec te korekte
    >(pomijam kwestie drobnych bledow, ktorych mozna nie korygowac).

    Głupota może być nieuleczalna.
    Co zrobisz jak "sprzedawca" nie zgodzi się z treścią NK ?
    (nie zmusisz go do podpisu).

    W opisanym przypadku sprzedawca naruszył prawo
    - odmówił wystawienia FV ;-((

    Może należało zapłacić jedynie za benzynę
    czyli netto ? ;-))

    BAH

  • 30. Data: 2003-02-17 10:07:45
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Po dokladnym przestudiowaniu leksykonu Zubrzyckiego (VAT 2001) chcialbym
    przedstawic swoje watpliwosci do opisanego w tym watku problemu.

    1. Zachowanie sie sprzedawczyni.

    Zakladajac, ze faktura ta stanowila potwierdzenie sprzedazy i zostala
    wprowadzona (tego nie jestem pewien czy ona faktycznie zostala wprowadzona)
    do obrotu prawnego, to postepowanie sprzedawczyni jest zrozumiale. Nie miala
    podstawy prawnej do wystawienia faktury korygujacej (pomijam aspekt czy
    mogla ja "skasowac" i ponownie wydrukowac z prawidlowymi danymi).
    § 43 ust.1 rozporz. wyraznie wskazuje, ze pomylki dotyczace "jakiejkolwiek
    informacji...." korygowane sa przez nabywca w formie NK (nie ma tu znaczenia
    sposob w jaki otrzymal fakture ani fakt czy podpisal taka fakture czy nie).
    Mozna sie jeszcze zastanowic, czy § 42 upowaznia sprzedawce do wystawienia
    FVK na tego rodzaju pomylki (bledy w danych nabywcy). Analizujac w
    szczegolnosci tresc ust. 3 mozna wywnioskowac, ze sprzedawca nie moze za
    pomoca FVK skorygowac danych nabywcy, co z drugiej strony moze byc sprzeczne
    z zapisem ust. 1: "tresc jakiejkolwiek innej pozycji faktury".

    Nawet gdyby nabywca/podatnik nie wystawil NK (ktora moze korygowac jedynie
    bledy formalne faktur) to i tak ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z
    faktury zawierajacej bledy formalne.

    Na bazie przepisow VAT nie znajduje uzasadnienia dla stwierdzenia, ze podpis
    nabywcy na wzmiankowanej fakturze bedzie oznaczal poswiadczenie nieprawdy.
    Nie widze takze powodu, dla ktorego taki podpis mialby te fakture uczynic w
    jakis sposb wadliwa i uniemozliwic jej korekte, a taka sama faktura bez
    podpisu nabywcy bylaby prawidlowa i mozna byloby ja skorygowac przy pomocy
    NK.

    2. Odnosnie podpisow nabywcy i oswiadczen zacytuje Zubrzyckiego:

    "Czemu sluzy skladanie podpisow na fakturze przez odbiorce?
    Do 31.12.1999 kiedy istnial podzial na podmioty upowaznione do odbierania
    faktur i takie, ktore takiego uprawnienia nie majac, otrzymywaly rachunki
    uproszczone, wymog skladania podpisu na fakturze przez odbiorce, byl
    deklaracja, ze jest on podmiotem uprawnionym do otrzymania faktury.
    Obecnie, kiedy tenże podzial nie istnieje, podatnik-'płatnik' VAT ma
    obowiazek wsytawic wszystkom swoim nabywcom faktury (osobom fizycznym na ich
    żadanie), wymog ten utracil swoje pierwotne znaczenie. Jego dalsze
    utrzymywanie wydaje sie bezcelowe, gdyz podpis odbierajacego faktury ,
    stanowic moze w chwili obecnej jedynie dowod doreczenia nabywcy tegoz
    dokumentu Brak takiego podpsiu nie wplywa na prawidlowosc wystawionej
    faktury."

    Odnosnie "upowaznien" wywod jest podobny.

    Pozdrawiam,
    Karol