    From: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Odp: Odmówiłem podpisania faktury - co mi za to zrobią?
    Date: Mon, 17 Feb 2003 11:07:45 +0100

    Po dokladnym przestudiowaniu leksykonu Zubrzyckiego (VAT 2001) chcialbym
    przedstawic swoje watpliwosci do opisanego w tym watku problemu.

    1. Zachowanie sie sprzedawczyni.

    Zakladajac, ze faktura ta stanowila potwierdzenie sprzedazy i zostala
    wprowadzona (tego nie jestem pewien czy ona faktycznie zostala wprowadzona)
    do obrotu prawnego, to postepowanie sprzedawczyni jest zrozumiale. Nie miala
    podstawy prawnej do wystawienia faktury korygujacej (pomijam aspekt czy
    mogla ja "skasowac" i ponownie wydrukowac z prawidlowymi danymi).
    § 43 ust.1 rozporz. wyraznie wskazuje, ze pomylki dotyczace "jakiejkolwiek
    informacji...." korygowane sa przez nabywca w formie NK (nie ma tu znaczenia
    sposob w jaki otrzymal fakture ani fakt czy podpisal taka fakture czy nie).
    Mozna sie jeszcze zastanowic, czy § 42 upowaznia sprzedawce do wystawienia
    FVK na tego rodzaju pomylki (bledy w danych nabywcy). Analizujac w
    szczegolnosci tresc ust. 3 mozna wywnioskowac, ze sprzedawca nie moze za
    pomoca FVK skorygowac danych nabywcy, co z drugiej strony moze byc sprzeczne
    z zapisem ust. 1: "tresc jakiejkolwiek innej pozycji faktury".

    Nawet gdyby nabywca/podatnik nie wystawil NK (ktora moze korygowac jedynie
    bledy formalne faktur) to i tak ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z
    faktury zawierajacej bledy formalne.

    Na bazie przepisow VAT nie znajduje uzasadnienia dla stwierdzenia, ze podpis
    nabywcy na wzmiankowanej fakturze bedzie oznaczal poswiadczenie nieprawdy.
    Nie widze takze powodu, dla ktorego taki podpis mialby te fakture uczynic w
    jakis sposb wadliwa i uniemozliwic jej korekte, a taka sama faktura bez
    podpisu nabywcy bylaby prawidlowa i mozna byloby ja skorygowac przy pomocy
    NK.

    2. Odnosnie podpisow nabywcy i oswiadczen zacytuje Zubrzyckiego:

    "Czemu sluzy skladanie podpisow na fakturze przez odbiorce?
    Do 31.12.1999 kiedy istnial podzial na podmioty upowaznione do odbierania
    faktur i takie, ktore takiego uprawnienia nie majac, otrzymywaly rachunki
    uproszczone, wymog skladania podpisu na fakturze przez odbiorce, byl
    deklaracja, ze jest on podmiotem uprawnionym do otrzymania faktury.
    Obecnie, kiedy tenże podzial nie istnieje, podatnik-'płatnik' VAT ma
    obowiazek wsytawic wszystkom swoim nabywcom faktury (osobom fizycznym na ich
    żadanie), wymog ten utracil swoje pierwotne znaczenie. Jego dalsze
    utrzymywanie wydaje sie bezcelowe, gdyz podpis odbierajacego faktury ,
    stanowic moze w chwili obecnej jedynie dowod doreczenia nabywcy tegoz
    dokumentu Brak takiego podpsiu nie wplywa na prawidlowosc wystawionej
    faktury."

    Odnosnie "upowaznien" wywod jest podobny.

    Pozdrawiam,
    Karol