  • 1. Data: 2003-02-13 14:46:47
    Temat: KPiR - kasa a memoriał
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

    Witam
    Z tego co zdążyłem się zorientować to istnieją dwie metody
    księgowania kosztów w KPiR - kasowa i memoriałowa.
    O ile dobrze to rozumiem, to zakładając iż wpisuję wszystko
    na bieżąco wygląda to mniej więcej tak:

    "Kasa" - dostaję fakturę, chowam ją do szuflady i wpisuję
    do książki dopiero w dniu jej opłacenia. Czy do każdej takiej
    faktury muszę podpinać potwierdzenie przelewu ?

    "Memoriał" - po otrzymaniu faktury wpisuję ją w tym samym
    dniu i moment płatności nie ma żadnego znaczenia.

    Pytanie zasadnicze - jeśli to co wyżej napisałem jest prawdą,
    to jaka jest podstawa prawna takiego postępowania ?
    Jedyne co udało mi się znaleźć to art.22 ust.4,5,6, ale tam
    wyraźnie jest mowa wyłącznie o "roku podatkowym" a nie miesiącu
    czy tym bardziej dniu księgowania.
    Jaki przepis jeszcze cos mówi na ten temat ?

    Pozdrawiam
    PinQ
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 2. Data: 2003-02-14 10:45:21
    Temat: Re: KPiR - kasa a memoriał
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

    No to juz nie wiem - wypisałem jakieś kompletne bzdury
    czy po prostu brak podstawy?
    Jeśli to drugie to może chociaż jakiś wyrok NSA?
    Aż nie chce mi sie wierzyć aby nigdy nie doszło na tym
    tle do żadnego sporu przy tak niejasnych przepisach.

  • 3. Data: 2003-02-15 16:47:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 13 Feb 2003, ppinq wrote:
    [...]
    >+ "Kasa" - dostaję fakturę, chowam ją do szuflady i wpisuję
    >+ do książki dopiero w dniu jej opłacenia.

    Sprzeciw. "Ujęcie w koszt" a "wpisanie do KPiR" to mogą
    być 2 różne sprawy. Załóżmy że jesteś nieVATowcem: jak
    rozwikłasz nakaz z rozp. ds. KPiR:
    +++
    § 17. 1. Zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być
    wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30, niezwłocznie po ich otrzymaniu,
    najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży.
    ---
    ??
    Inna sprawa, że nie wiem jak "kasowcy" robią - Maddy nie napisze
    bo jak widać z listów jak dorwie "kasiarza" to go zaraz przerabia :),
    ale może kto inny się pofatyguje ? :)

    >+ Czy do każdej takiej
    >+ faktury muszę podpinać potwierdzenie przelewu ?

    Ja tam nie wiem, ale na dziś, jakby mi kto kazał kasę
    zastosować - to uznałbym że wyciąg z listą przelewów
    też jest dobry. Mylę się - czy ujdzie jako "dowód zapłaty" ?

> [...]
    >+ Pytanie zasadnicze - jeśli to co wyżej napisałem jest prawdą,
    >+ to jaka jest podstawa prawna takiego postępowania ?

    Gwoli ścisłości - to uchylając się sumiennie :) od podejrzewanego
    zamiaru (twojego) jeśli chodzi o kasę, stwierdzę że opis "memoriału"
    mi się nie podoba: koszt ujmujesz "w okresie którego dotyczy",
    z zastrzeżeniem "chyba że się nie da" ! :)
    Ponieważ sam problemu "zapasów materiałów niehandlowych" raczej
    nie mam to nie wnikałem za bardzo - ale może ktoś skomentuje:
    kupujesz materiały które będą zuzyte w ramach umowy już podpisanej,
    ale dopiero planowanej do zrobienia za kwartał. Kiedy to
    ma być koszt ?

    pzdr, Gotfryd
    (bynajmniej nie doradca i nie księgowy)

  • 4. Data: 2003-02-15 18:20:01
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

> [...]
    > wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30, niezwłocznie po ich otrzymaniu,
    > najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży.

    No nie wiem... wygląda na to, że dla towarów handlowych kasę
    należy sobie odpuścic.
    Gdybym jednak miał trochę pofantazjować, to zaproponowałbym
    wpisanie najpierw do kol.16 z odpowiednią uwagą, a po zapłacie
    przeniesienie do kol.10

    > Ja tam nie wiem, ale na dziś, jakby mi kto kazał kasę
    > zastosować - to uznałbym że wyciąg z listą przelewów
    > też jest dobry. Mylę się - czy ujdzie jako "dowód zapłaty" ?

    Dla mnie brzmi całkiem logicznie :)

> [...]
    > kupujesz materiały które będą zuzyte w ramach umowy już podpisanej,
    > ale dopiero planowanej do zrobienia za kwartał. Kiedy to

    Właśnie dlatego "memoriał" zupełnie mi się nie podoba, bo
    w praktyce może rodzić mnóstwo niepotrzebnych wątpliwości
    odnośnie ustalania "okresu którego dotyczy", a pewnie i spory
    z urzędnikami w razie kontroli.
    Poza tym coś mi to pachnie jakimiś rozliczeniami miedzyokresowymi
    z wykorzystaniem kol.16 - to po lekturze objaśnień do książki,
    pkt 17: "w kolumnie tej można również zapisywać wydatki odnoszące
    się do przychodów miesiąca lub roku następnego (lat nast.)".
    Inna sprawa, że na razie nie mam pojęcia jak technicznie (jakim
    dokumentem) mozna w latach następnych z tej kol.16 cokolwiek
    "wyciągnąć".

    W porównaniu z tym wszystkim "kasa" jest chyba znacznie
    bardziej przejrzysta, tylko brak mi dla niej jednoznacznej
    podstawy prawnej, bo to co można wnioskować z art.22 ust.4 jest
    chyba trochę naciągane. Gdyby tam chociaż była mowa
    o "okresie rozliczeniowym" zamiast "roku podatkowego"...

  • 5. Data: 2003-02-15 21:12:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 15 Feb 2003, ppinq wrote:

> [...]
    >+ Gdybym jednak miał trochę pofantazjować, to zaproponowałbym
    >+ wpisanie najpierw do kol.16 z odpowiednią uwagą, a po zapłacie

    IMHO słusznie :), ale doświadczenia w tej materii nie mam.
    Ani "kasy", ani wielkiego magazynu, no i mam VAT który daje
    narzędzie "trybu par. 30" :) - niemniej należałoby wpis
    zrobić w dniu przyjęcia.

    [...]
> [...]
    >+ w praktyce może rodzić mnóstwo niepotrzebnych wątpliwości
    >+ odnośnie ustalania "okresu którego dotyczy", a pewnie i spory

    Właśnie przymierzam się do definitywnego rozgryzienia takiego
    problemu :[, bo 20. blisko :(

> [...]
    >+ Inna sprawa, że na razie nie mam pojęcia jak technicznie (jakim
    >+ dokumentem) mozna w latach następnych z tej kol.16 cokolwiek

    IMHO "można zapisywać" służy właśnie do rozwiązania takich
    problemów jak konieczność wpisu (o ile ktoś nie ma *osobnej*
    ewidencji przychodów i rozchodów) bieżących operacji kupna
    i sprzedaży - w końcu możliwe jest również że przychód
    powstanie przed oobowiązkiem podatkowym :) (hm... zaliczki ?)

    >+ W porównaniu z tym wszystkim "kasa" jest chyba znacznie
    >+ bardziej przejrzysta,

    Nie marudź !!
    Nie dość że trzeba fakturę ujmować w 2 lokalizacjach (operacja
    i zapłata) to jeszcze stosik kwitków (zapłaty) trzymać.
    No i stracić na podatku kredytując Skarb :], bo przecież
    wpływy wpisujesz memoriałowo lub w momencie wystawienia
    faktury (nie bić, to nie jest ściśle memoriałowo !! rozp.
    ds. KPiR: VATowcy mogą zaliczać przychód w momencie
    wystawienia faktury, § 22.1.1)
    Właśnie twoje pytanie dobrze mi zrobiło, bo potknąłem
    się o jasny wykład że przełom roku należy zaliczać
    ściśle memoriałowo (tj. do właściwego roku) - jeszcze
    tylko nie rozumiem czy zapis z § 22.2 znaczy że mam
    "papiery" wpisać drugi raz, tylko bez kwoty.

    >+ tylko brak mi dla niej jednoznacznej
    >+ podstawy prawnej, bo to co można wnioskować z art.22 ust.4 jest
    >+ chyba trochę naciągane. Gdyby tam chociaż była mowa
    >+ o "okresie rozliczeniowym" zamiast "roku podatkowego"...

    IMHO to byłoby tak: chcesz rozliczać się jakoś cały rok.
    A w kolejnych miesiącach wpłacasz zaliczki, obejmujące
    części roku. No to zasada księgowania, wyłączając
    określone w przepisach wyjątki - powinna być taka sama
    jak dla całego roku.
    Prawda, czarno na białym nie widzę...

    >+ Pozdrawiam

    Wzajemnie, Gotfryd

  • 6. Data: 2003-02-15 22:55:01
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

    >IMHO słusznie :), ale doświadczenia w tej materii nie mam.
    >Ani "kasy", ani wielkiego magazynu,

    Kusi mnie "kasa" bo nie posiadam i nie planuję żadnych towarów
    handlowych :)

    >no i mam VAT który daje
    >narzędzie "trybu par. 30" :) - niemniej należałoby wpis
    >zrobić w dniu przyjęcia.

    Może niekoniecznie bo w par.17 jest "z zastrzeżeniem par.30"?
    Ja na szczęście VATu nie mam, ale również przymierzam się
    do "trybu par.30" - czyżby nie było to możliwe???
    Nie stosuję sprzedaży bezrachunkowej więc z par.30.3 wyniosłem
    przekonanie, że nawet nie potrzebowałbym żadnej ewidencji
    i wystarczy poczciwa szuflada :))

    >[...]
    >
    >Właśnie przymierzam się do definitywnego rozgryzienia takiego
    >problemu :[, bo 20. blisko :(

    Przy "kasie" nie miałbyś takich problemów :))

> [...]
    >i sprzedaży - w końcu możliwe jest również że przychód
    >powstanie przed oobowiązkiem podatkowym :) (hm... zaliczki ?)

    Zaliczki na gruncie updf to dla mnie dziwna rzecz, ale na razie
    nie chcę wprowadzać zamieszania.
    Zakładając, że wpiszesz do 16 otrzymaną FV dotyczącą przyszłego
    okresu, to jak chcesz ją stamtąd "wyjąć" we właściwym
    momencie ?

    >Nie marudź !!
    >Nie dość że trzeba fakturę ujmować w 2 lokalizacjach (operacja
    >i zapłata) to jeszcze stosik kwitków (zapłaty) trzymać.

    W "kasie" 2 lokalizacje dotyczą chyba tylko towarów handl.
    i mat. podst. wg par.17.
    Wydaje mi się, że dla innych kosztów wystarczy jeden wpis i wtedy
    bardzo ładnie "data zdarzenia gosp." pokrywa się z datą
    wykonania płatności (czysto i schludnie) - chyba że czegoś
    jeszcze nie doczytałem i zyję w błogiej nieświadomości ;)

> [...]
    >faktury (nie bić, to nie jest ściśle memoriałowo !! rozp.
    >ds. KPiR: VATowcy mogą zaliczać przychód w momencie

    Ale Skarb kredytujesz tylko wtedy gdy chcesz tworzyć zatory
    płatnicze ;)
    Jeśli nie chcesz się do nich przyczyniać lub nie masz takich
    możliwości (np.ja) to zalety memoriału znikają, a zostają
    same wady.

> [...]
    >tylko nie rozumiem czy zapis z § 22.2 znaczy że mam
    >"papiery" wpisać drugi raz, tylko bez kwoty.

    A rzeczywiście - tak to jakoś głupio napisane :(

> [...]
    >części roku. No to zasada księgowania, wyłączając
    >określone w przepisach wyjątki - powinna być taka sama

    Też tak próbowałem kombinować, że niby ten "rok podatkowy"
    jest rozciągliwy od 1 do 12 miesięcy ale wydało mi się to
    trochę naciągane niestety i stąd mój niepokój.

  • 7. Data: 2003-02-16 18:25:29
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Gdybym jednak miał trochę pofantazjować, to zaproponowałbym
    > wpisanie najpierw do kol.16 z odpowiednią uwagą, a po zapłacie
    > przeniesienie do kol.10

    Nie jestem fachowcem i może to nawet słuszne, ale chyba tylko do
    momentu gdy po stronie kosztów nie pojawią się przypadkiem różnice
    kursowe bo wtedy sytuacja się dosyć komplikuje.

    pozd.Pix

  • 8. Data: 2003-02-17 11:08:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+ >zrobić w dniu przyjęcia.
    >+
    >+ Może niekoniecznie bo w par.17 jest "z zastrzeżeniem par.30"?

    Nie wiem czy się zrozumieliśmy: VATowiec prowadzi ewidencję
    sprzedaży, więc jako spełniający wymagania par.8 może na
    podstawie par. 30 nie wpisywać na bieżąco do KPiR.
    Przynajmniej ja tak widzę w treści rozporządzenia :)

    >+ Ja na szczęście VATu nie mam, ale również przymierzam się
    >+ do "trybu par.30" - czyżby nie było to możliwe???

    IMHO jest: przy ewidencji sprzedaży *lub* kasie fiskalnej...

    >+ Nie stosuję sprzedaży bezrachunkowej więc z par.30.3 wyniosłem
    >+ przekonanie, że nawet nie potrzebowałbym żadnej ewidencji
    >+ i wystarczy poczciwa szuflada :))

    Hm... powiadasz że w 8.2 napisali "co najmniej...nie udokumentowanej
    fakturami" ?? Może... Może jestem zbyt przezorny :)
    Inna sprawa, że poprzestając na ES VAT (nie mam innej) sam
    się przymuszam :)
    [...]
    >+ >Właśnie przymierzam się do definitywnego rozgryzienia takiego
    >+ >problemu :[, bo 20. blisko :(
    >+
    >+ Przy "kasie" nie miałbyś takich problemów :))

    Niby tak. Nie licząc przypadków kiedy cały "łancuszek" (z podwyko-
    nawcą) dostaje poślizgu płatniczego :[
    [...]
    >+ Zakładając, że wpiszesz do 16 otrzymaną FV dotyczącą przyszłego
    >+ okresu, to jak chcesz ją stamtąd "wyjąć" we właściwym
    >+ momencie ?

    Przyjmując, że jako niekasowiec nie musiałem robić takich manewrów
    - to sądzę że jakbym musiał to tak jak każde przeksięgowanie.
    Wpisać drugi raz (z powołaniem np. na poprzedni numer księgi),
    w "16" na minus (lub czerwono) i w 14 na plus...

> [...]
    >+
    >+ W "kasie" 2 lokalizacje dotyczą chyba tylko towarów handl.

    A przychodów to nie ? Nie wiem, ale tak sobie wyobrażam
    jak to jest jeśli ewidencji sprzedaży nie ma.
    Niby (w razie kontroli) połowy zakupionych towarów może nie być ?
    Szczególnie jeśli faktura jest "w podpisie i idzie pocztą" ?
    Może się mylę, ale przecież taki stan sugeruje że próbujesz
    sprzedawać "na lewo"...
    Kasowcy proszeni są o pouczenie laików w tej materii :)

    >+ Wydaje mi się, że dla innych kosztów wystarczy jeden wpis

    A to racja. Szczególnie jeśli VATmanem nie jesteś...
    [...]
    >+ Ale Skarb kredytujesz tylko wtedy gdy chcesz tworzyć zatory
    >+ płatnicze ;)

    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2003-02-17 13:26:52
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

> [...]
    >podstawie par. 30 nie wpisywać na bieżąco do KPiR.
    >Przynajmniej ja tak widzę w treści rozporządzenia :)

    Chyba się zrozumieliśmy, chociaż wygląda na to, że czytamy to
    samo ale widzimy co innego :))
    Mój tok rozumowania - nizej.

    >IMHO jest: przy ewidencji sprzedaży *lub* kasie fiskalnej...

    Od ewidencji (wg 8.1.2) nawet specjalnie się nie wzbraniam choć
    wydaje sie dla mnie nieobowiązkowa (patrz niżej) - zakazu nie
    znalazłem.

    >Hm... powiadasz że w 8.2 napisali "co najmniej...nie udokumentowanej
    >fakturami" ?? Może... Może jestem zbyt przezorny :)
    >Inna sprawa, że poprzestając na ES VAT (nie mam innej) sam
    >się przymuszam :)

    Nie, nie...
    Ja to widzę zupełnie inaczej, bo bazuję na par.30.3:
    "Podatnicy moga dokonywać wpisów do księgi na zasadach określonych
    w ust.1 <czyli z poślizgiem do 20-go> pod warunkiem prowadzenia
    jednocześnie ewidencji, o której mowa w 8.1.2.
    <a teraz najważniejsze> Warunek ten nie dotyczy podatników
    dokonujących sprzedaży dokumentowanej wyłącznie fakturami"
    <a rachunki to też faktury - 12.3.1>

    Czyli "własnymi słowami": sprzedaję tylko na rachunki -> warunek
    prowadzenia ewidencji mnie nie dotyczy -> nie muszę jej posiadać.
    Czy w tym rozumowaniu jest jakiś błąd?

    >Niby tak. Nie licząc przypadków kiedy cały "łancuszek" (z podwyko-
    >nawcą) dostaje poślizgu płatniczego :[

    Jeśli jest łańcuszek to nie przeczę iż memoriał może być lepszy.
    Pod warunkiem skuteczności dowodzenia kontrolerowi, który to jest
    ten okres jakiego wydatek "dotyczy" ;)

    >Przyjmując, że jako niekasowiec nie musiałem robić takich manewrów
    >- to sądzę że jakbym musiał to tak jak każde przeksięgowanie.

    Ale jako "memoriałowiec" ponoszący wydatki dotyczące przyszłych
    okresów też chyba musisz je gdzieś ująć mimo że nie możesz wliczyć
    bezpośrednio do kosztów?

    >Wpisać drugi raz (z powołaniem np. na poprzedni numer księgi),
    >w "16" na minus (lub czerwono) i w 14 na plus...

    Eureka!
    Chyba teraz nareszcie coś rozumiem :))
    Domyślam się, że numer dokumentu zostaje ten sam, czy wystawiasz
    na taka okoliczność jakiś własny?

> [...]
    >sprzedawać "na lewo"...
    >Kasowcy proszeni są o pouczenie laików w tej materii :)

    Niby przychody są ujmowane zawsze memoriałowo, ale w "trybie par.30"
    (i z uwzględnieniem powyższego "dowodu") chyba mogą czekać
    w szufladzie zamiast w kol.16.
    To samo chyba dotyczyłoby zakupów towarów, bo par.30 mówi ogólnie
    o wszystkich zapisach.
    Mnie też to trochę dziwi, ale skoro minister wydał taki przepis,
    to widać wiedział co robi...(?)

  • 10. Data: 2003-02-17 13:38:22
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

    >Nie jestem fachowcem i może to nawet słuszne, ale chyba tylko do
    >momentu gdy po stronie kosztów nie pojawią się przypadkiem różnice
    >kursowe bo wtedy sytuacja się dosyć komplikuje.

    A o co dokładnie chodzi bo obawiam się że niewiele
    z tego rozumiem?