    From: Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Odsetki bankowe
    Date: Thu, 27 Mar 2003 09:11:55 +0100

    ppinq wrote:

    > Też mam podobny problem i bank zarówno odsetki jak
    > i opłaty za konto nalicza na przełomie miesiąca.
    > Stosując metodę kasową (tak mi się przynajmniej
    > wydaje) wymyśliłem, że odsetki nalezy księgować na
    > koniec miesiąca (jako należne) a opłaty na początku
    > następnego (jako poniesione).
    > Nie wiem czy to poprawne podejście więc jeśli ktoś
    > widzi tu błąd to proszę o sprostowanie.

    Jestem za metodą odwrotną.
    Opłaty i odsetki są naliczane przy przetwarzaniu danych po zakończeniu
    dnia pracy banku. I chyba niewielkie znaczenie ma tu fakt, że jak
    informatycy się guzdrzą to może to wypaść już po północy - formalnie
    bank podaje ci jako datę wykonania naliczenia ostatni dzień miesiąca. W
    związku z tym opłaty są pobierane w tym dniu, masz obowiązek zapewnić
    istnienie środków na opłaty na rachunku już w tym dniu i nie ma powodu
    by nie księgować ich w poprzednim miesiącu. Natomiast odsetki są co
    prawda dopisywane, ale ty nie masz żadnej metody pobrania ich przed 1
    dniem nowego miesiąca, więc musisz uznać, że zostały ci postawione do
    dyspozycji dopiero 1-ego, chociaż sama techniczna operacja dopisania
    nastąpiła w miesiącu poprzednim.

    --
    Lekcja Historii:
    Gdy ktoś głośno krzyczy, że nie chce umierać za Gdańsk,