  • 1. Data: 2003-01-30 21:58:54
    Temat: Odsetki ustawowe?
    Od: "Tomek" <n...@e...pl>

    Było wiele razy na grupie ale nie znalazłem w archiwum zadawalającej
    odpowiedzi.

    Chciałbym prosić o link do mozliwie wyczerpującej instrukcji naliczania
    odsetek ustawowych. chodzi przede wszystkim o taką kwestię jak częściowe
    uregulowanie płatności. żaden kalkulator online nie przewiduje takiej opcji.
    czy ktoś ma może taki skrypt/arkusz np. w Excelu?

    poza tym pytanie: czy częsciowe uregulowanie płatności skutkuje odjęciem w/w
    kwoty od sumy odsetek (które same nie procentują) czy od sumy bazowej (która
    procentuje)?

    pzdt
    TS

  • 2. Data: 2003-01-31 07:26:15
    Temat: Re: Odsetki ustawowe?
    Od: "Łukasz Kaliński" <o...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomek" <n...@e...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    w/w
    > kwoty od sumy odsetek (które same nie procentują) czy od sumy bazowej

    Sprobuj na www.pit.pl - tam jest link do wyliczania odsetek z
    wyszczegolnieniem ustawowych i podatkowych.
    Co do kwoty zobowiazania i kwoty odsetek generalnie wyglada to tak, ze
    odsetki od czesci zaplaconej naliczane sa tylko do dnia wplywu tej czesci na
    konto wierzyciela. Pozostala niezaplacona czesc procentuje nadal od dnia
    wymagalnosci do momentu wplywu kolejnej czesci zaplaty na konto wierzyciela.

    Z tym, że przypadku odsetek ustawowych to wierzyciel sam wyliczy Ci odsetki
    i wystawi note odsetkowa w oparciu o ktora wypadalo by mu zaplacic.
    :-)

    Pozdrawiam
    Łukasz

  • 3. Data: 2003-01-31 15:38:14
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    Ponieważ wpłaconą kwotę należy w pierwszej kolejności zaliczyć na należności
    uboczne, to w praktyce wygląda to tak. Przyjmujemy, że dług wynosi 100 zł, a
    należne w dniu zapłaty odsetki wynoszą 30 zł - razem więc dług wynosi 130
    zł. Dłużnik przynosi 100 złotych. W pierwszej kolejności odliczasz odsetki,
    więc te 30 zł. Pozostałe 70 zaliczasz na kwotę główną, więc do zapłaty
    pozostaje 30 zł z odsetkami od tej operacji.

    Jeśli dłużnik przyniesie 25 złotych, to są dwie metody. Albo mu dajesz
    pokwitowanie, że na poczet należnych odsetek dał te 25 złotych i ma do
    spłaty 100 zł plus 5 zł odsetek plus odsetki od dnia dzisiejszego do chwili
    zapłaty, albo obliczasz, w którym dniu dokłanie było należne 25 zł, i
    wydajesz mu pokwitowanie, że uregulował należność z tytułu odsetek do tego
    własnie dnia. Od tej chwili będzie winien 100 zł i odsetki od w/w
    obliczonego dnia. Obydwie metody są poprawne i obydwie metody dają w wyniku
    dokłądnie ten sam wynik.

  • 4. Data: 2003-01-31 17:33:49
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    -/ w odpowiedzi na list od Robert Tomasik /-
> [...]
    > własnie dnia. Od tej chwili będzie winien 100 zł i odsetki od w/w
    > obliczonego dnia. Obydwie metody są poprawne i obydwie metody dają w wyniku

    Nie wiem, może się coś zmieniło, ale przy zapłacie częściowej uczono
    mnie, że jeśli jesteś winien 100 zł, odsetki (10% w skali miesiąca) po
    miesiącu wynoszą 10 zł (łącznie jesteś winien 110 zł) i płacisz po
    miesiącu 100 zł to rozliczamy to tak, że na należność główną idzie 90,91
    zł a na odsetki 9,09 zł (90,91 zł x 10% = 9,09 zł) Do zapłaty zostało
    9,09 zł i od tej kwoty należy liczyć odsetki przy następnej wpłacie.

    hADeSik

    podstawy: http://www.zus.4un.pl | http://www.podatki.4un.pl
    http://www.forum.dlaciebie.net - tam często bywam...

  • 5. Data: 2003-01-31 20:54:14
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    A gdzie tak uczyli?

    Metoda też dobra i względniejsza dla dłużnika, więc jak ją zastosujemy,
    pretensji mieć nie może. Ale jednak spłaca się w pierwszej kolejności
    odsetki, więc powinno być 10 zł na odsetki i 90 zł na dług. Pozostaje 10 zł
    długu z odsetkami od dziś. Moje wynika wprost z kodeksu cywilnego. A Twoja
    metoda?