    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Odstępne za działkę ROD
    Date: Tue, 18 Mar 2008 16:57:44 +0100

    Alicja pisze:
    > "Kupuję" działkę ROD z domkiem i ładnymi nasadzeniami.
    > Poprzedni właściciel dostaje "odstępne"...
    > W związku z tym że, kwota (dla mnie) nie jest mała,
    > chcę spisać umowę.
    > I tu moje dwa pytania do szanownej grupy:
    > 1. Jaka to będzie umowa?
    > (sprzedaży to nie jest, bo działka jest własnością ROD,
    > przekazania "odstępnego" ? jest takie coś?)
    > 2. Zapewne trzeba zapłacić jakiś podatek. Jaki ? (PCC ?)

    Jedyne co działkowicz może Ci sprzedać, to to, co się na działce
    sprzedaje (czyli domek i inne rupiecie).

    Teoretycznie od sprzedaży ruchomości (czy domek drewniany na działce
    jest ruchomością, czy nieruchomością?) należy się 2% podatku od
    czynności cywilno-prawnych.

    Ale: podatek należy się od wartości rynkowej sprzedawanych ruchomości.

    A wiadomo jak to jest na działkach: sprzedaje się je np. za 8000zł,
    podczas gdy wartość tego co tam jest, może być 2000zł. I wtedy zapłacimy
    podatek tylko od 2000zł, pod warunkiem że możemy udowodnić wartość tego
    majątku. Wiadomo bowiem, że cena obejmuje nie tylko ruchomości, czy
    domku, ale również odpowiednią kwotę motywującą sprzedawcę do sprzedaży
    prawa do korzystania z działki :)

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz