    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Odszkodowanie a koszty
    Date: Sat, 28 Oct 2006 11:42:17 +0200

    On Sat, 28 Oct 2006, gonia wrote:

    > Nie podoba mi się taka argumentacja - owszem, jest powiedziane,że kup są
    > wszelkie w celu uzyskania przychodu. Ale moim przychoem jest ten, który
    > uzyskuję z prowadzonej działalności, np. produkcji masła. Oczywiście, w
    > międzyczasie trafi się jakiś przypadkowy, ze sprzedaży ST, z odsetek od
    > rachunku czy z ubezpieczenia - niekoniecznie z AC, może być i OC spracy. Ale
    > nie można do wszystkich kosztów podchodzić jako do generujących przychód.

    Ale ja nie piszę, że muszą generować przychód WPROST.
    Muszą "służyć" osiąganiu przychodu, również pośrednio, również
    w formie zmniejszania strat, również w formie "zachowania źródła".
    Jeśli wydatek nie ma korelacji do przychodu, żadnej korelacji,
    to nie jest KUP.

    > Orzecznictwo poszło w kierunku doświadczenia i logiki życiowej (albo
    > odwrotnie) i podzieliło koszty na bezpośrednie i pośrednie.

    Ale ja pośrednich nie podważam.
    Podważam tezę że ubezpieczenie NNW ma JAKIKOLWIEK związek ze źródłem
    przychodu. To jest związek równie odległy, jak konieczność leczenia
    zębów - powszechnie również nie uznawana za KUP, choć oczywiście
    można powoływać się na samopoczucie pracownika, które będzie
    niewątpliwie lepsze jak go zęby nie będą bolały i jak będzie
    miał świadomość że w razie wypadku wpadnie mu "dodatkowa kasa z NNW"
    :)

    > Te drugie to
    > takie, których nie można przyporządkować konkretnemu przychodowi, np.
    > ubezpieczenie samochodu AC.

    Otóż zaprezentowałem tezę że można przyporządkować BARDZO KONKRETNEMU
    przychodowi - owemu potencjalnemu odszkodowaniu.
    Bo co do tego że ów przychód może być tylko "potencjalny" to się
    zgodzimy, wydatek nie musi być na przychów 100% pewny (bo inaczej
    wszystkie wydatki na wyjazdy handlowe nie zakończone powodzeniem
    nie byłyby KUP).

    > Idąc takim długim spacerkiem jak ty lubisz:
    > ubezpieczamy samochód, bo nie dość, że umowa z bankiem nakłada na nas taki
    > wymóg,

    Ale to dotyczy tylko PRZESZŁEGO stanu prawnego, tego o którym pisałaś,
    kiedy to wypłata ubezpieczenia nie była przychodem (i tylko przy
    leasingu).
    "Normalne" ubezpieczenie, którego wypłata stanowi przychód z DG, jest
    jak najbardziej "normalnym KUP" - zabezpieczamy sobie przychód
    z DG i tyle, żadnych innych warunków nie trzeba.

    > to jeszcze w ustawie napisano, że nie stanowią kup straty w
    > samochodach (ST), jeżeli nie podlegały ubezpieczeniu AC. Czyli chcemy na
    > wszelki wypadek zminimalozować straty (wspominałeś o tym wcześniej), ale nie
    > dlatego, że chcemy uzyskać przychód z tytułu zwrotu za koszty naprawy czy
    > całkowitej straty.

    Ależ to jest DODATKOWY argument, i oczywiście zgadzam się że każdy
    z tych argumentów z osobna wystarczy, aby ubezpieczenie uznać za KUP!

    Cały pic w tym, że NNW nie spełnia ŻADNEGO z tych warunków.

    > OC ubezpieczamy, bo tak nakazał ustawodawca. Ale teraz
    > pytanie, czy na pewno ten samochód jest niezbędny w działalności gospodarczej
    > (pomijam wszelkie firmy trnsportowe czy kurierskie, bo to rozumie się samo
    > przz się)?

    Od orzekania o "niezbędności" nie jest US, i to NSA już dość dawno
    wykazał że to nie US będzie decydował czy pojadę gdzieś tramwajem,
    samochodem czy pójdę piechotą ani czy mogę sobie fundnąć bilet IC 1 kl
    czy też pojadę osobowym w drugiej - tylko ja.
    Bylebym mógł wykazać że sam wyjazd miał sens.

    > Większość działalności w sferze niematerialnej nie potrzebuje
    > wcale samochodu do prowadzenia działalności, ewentualnie jest to w tak
    > niewielkim stopniu ( np wyjazd do banku - internetowego)

    Ależ oczywiście, do bankomatu z jednego internetowego banku mam 1,2 km
    zaś do mKiosku innego banku mam jakieś 5 km, więc wyjazd jest uzasadniony
    :)

    > że zakup i utrzymanie samochodu z pozycji kosztów jest nieopłacalny. Na szczęście w

    > orzecznictwie ukształtował się pogląd, że organy podatkowe nie są od tego,
    > żeby określać racjonalność danego zakupu a jedynie celowość,

    O to to.
    Więc trzeba wykazać CEL.
    Dla NNW tego celu NIE MA.
    Cel jest osobisty, tylko i wyłącznie osobisty.

    > Ten samochód, a poprzez niego ubezpieczenie nie może być generatrorem
    > przychodu w firmie innej jak transportowa, więc nie zgodzę się z
    > twierdzeniem, że kup może być tylko taki, który powoduje powstanie przychodu
    > - może być również taki, który minimalizuje straty

    Bez wątpienia. NNW strat nie minimalizuje, co jest punktem położonym poza
    wszystkimi 3 iniami obrony tezy o niezaliczaniu NNW w KUP ;)

    > lub podnosi prestiż firmy

    No tu mam problem.
    Rzeczywiście, nad tezą że NNW można zaliczyć w RiR można podyskutować :]

    > chociażby . A co do obowiązku wynikającego z umów - do wszystekido da się
    > stworzyć odpowiednie umowy, więc byłby to tylko spacer z nakładnaiem drogi.

    "Ogólne" NNW IMO sprawiałoby pewien problem - z kim by ta umowa miała być
    zawarta? No, trzeba by się upierać ;)

    > Nie chce mi się sprawdzać co do tego NW - nie doczytałam zapewne tych
    > ograniczeń z kosztów nie stanowiących kup, więc na wszelki wypadek nie będę
    > walczyła ale i nie odam racji, bo może jakaś umwa dookoła ratuje;-))

    :)

    > ale argument podany wyżej i tak będzie w pełni skuteczny;-)

    Tez o nieczepianiu się 16 zł? No tak :)

    pzdr, Gotfryd