  • 1. Data: 2003-01-24 19:46:11
    Temat: Opłata manipulacyjna a podatki, ZUS, UZ
    Od: "Wiesław Dudek" <w...@p...fm>

    Czy trzeba mieć zarejestrowaną działalność gospodarczą, aby rozprowadzać np.
    darmową licencję lub program komputerowy albo też inny produkt własnego
    autorstwa? Czy można od tego pobierać opłaty manipulacyjne związane z
    kosztami np. dostarczenia tego produktu?
    Czy od uzyskanych opłat manipulacyjnych odprowadza się składki na ZUS lub
    ubezpieczenie zdrowotne?
    Jakie warunki trzeba spełnić, aby można było prowadzić taką praktykę?
    Bardzo będę wdzięczny za jakiekolwek wskazówki i pomoc.

  • 2. Data: 2003-01-25 00:43:47
    Temat: Re: Opłata manipulacyjna a podatki, ZUS, UZ
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Wiesław Dudek" <w...@p...fm> napisał w wiadomości
> [...]
    > Jakie warunki trzeba spełnić, aby można było prowadzić taką praktykę?
    > Bardzo będę wdzięczny za jakiekolwek wskazówki i pomoc.

    W zeszłym roku jeden z grupowiczów (sam pisal programy) rozprowadzał je na zasadzie
    UoD a na grupie konsultował też treść i formę
    umowy licencyjnej. No a jak UoD to żadnych składek na ZUS i u.z.

    Sark

    p.s. co do tych opłat manipulacyjnych to ,oże sobie nie komplikowac zycia tylko
    odpowiednio ustawić opłatę za licencję ?

  • 3. Data: 2003-01-25 09:38:39
    Od: "Wiesław Dudek" <w...@p...fm>

    Czy mogę prosić o szczegóły jak do tych porad dotrzeć? Bardzo by mi one
    pomogły.

    Mam jeszcze jedną wątpliwość.
    Czy na umowę o dzieło można sprzedawać osobom prywatnym, nie prowadzącym
    działalności gospodarczej, bo słyszałem, że nie?

    Pozdrawiam
    Wiesław Dudek

  • 4. Data: 2003-01-25 12:58:35
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    > Czy mogę prosić o szczegóły jak do tych porad dotrzeć? Bardzo by mi one
    > pomogły.

    "umowa o dzieło - dystrybucja programu"
    tanpol.com.pl

    > Mam jeszcze jedną wątpliwość.
    > Czy na umowę o dzieło można sprzedawać osobom prywatnym, nie prowadzącym
    > działalności gospodarczej, bo słyszałem, że nie?

    tu masz wszystko a poza tym przeczytaj posty wcześniejsze na tej grupie
    http://firma.onet.pl/1268,1103312,poradnik.html

    Sark

  • 5. Data: 2003-01-25 13:10:35
    Od: "Wiesław Dudek" <w...@p...fm>

    Dziękuję za pomoc to chyba wszystko wyjaśnia

  • 6. Data: 2003-01-25 16:33:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 25 Jan 2003, Wiesław Dudek wrote:
    [...]
    >+ Mam jeszcze jedną wątpliwość.
    >+ Czy na umowę o dzieło można sprzedawać

    Weź, daj się namówić i poczytaj:
    http://www.rp.pl/prawo/doc/Kcywilny/kc_ksiega3.html

    Spis treści 3 księgi KC to jest z grubsza lista rodzajów
    umów rozróżnianych przez prawo cywilne :]
    Umowa sprzedaży to jest *inna* umowa niż umowa o dzieło !
    BTW: ostatnio zapodawałem artykuł KC o sposobie interpretacji
    umów, żeby była jasność że nie wystarczy napisac w tytule
    "umowa o dzieło" ;>
    PS: to oczywiście *nie* oznacza, że umowa o dzieło jest *zawsze*
    opodatkowana jak umowa o dzieło ;) - ale wtedy w UoPDoOF
    musi "pasować" jednocześnie do innego paragrafu; przykładem
    "stworzenie własności intelektualnej" (na zamówienie) :)

    >+ bo słyszałem, że nie?

    W KC masz na piśmie :)

    >+ Pozdrawiam

    Wzajemnie, Gotfryd

  • 7. Data: 2003-01-26 07:39:14
    Od: "Pawel F. Rozenek" <s...@b...net>

    Wiesław Dudek wrote:
    > Czy trzeba mieć zarejestrowaną działalność gospodarczą, aby
    > rozprowadzać np. darmową licencję lub program komputerowy albo też

    Moze napisz program, zapakuj go w dyskietke czy plyte i wstaw do komisu
    komputerowego. Niech sie komis martwi. Mozna tak ? Bo mi sie to jakies
    proste wydaje. W ten sposob mozna byloby cala produkcje nie tylko programow
    otworzyc i przez komisy sprzedawac, np. rekodzielo, elektronika itp.

  • 8. Data: 2003-01-26 10:32:18
    Od: "Wiesław Dudek" <w...@p...fm>

> [...]
    programow
    > otworzyc i przez komisy sprzedawac, np. rekodzielo, elektronika itp.

    To chyba byłoby za proste. Wydaje się po tych wszystkich wyjaśnieniach i
    dyskusjach, że już same próby zarabiania więcej niż jednorazowo na swoim
    własnym produkcie pachną działalnością gospodarczą (zarobkową, zorganizowaną
    i ciągłą - bo nie jest wyjaśnione w przepisach co te słowa znaczą). To jest
    to co wydaje się wynikać z tych dyskusji.

    Pozdrawiam
    Wiesław Dudek

  • 9. Data: 2003-01-27 14:54:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 26 Jan 2003, Pawel F. Rozenek wrote:
    [...]
    >+ Moze napisz program, zapakuj go w dyskietke czy plyte i wstaw do komisu
    >+ komputerowego. Niech sie komis martwi. Mozna tak ? Bo mi sie to jakies
    >+ proste wydaje.

    Słusznie :)

    >+ W ten sposob mozna byloby cala produkcje nie tylko programow
    >+ otworzyc i przez komisy sprzedawac, np. rekodzielo, elektronika itp.

    Tyle, że "normalna" sprzedaż komisowa dotyczy rzeczy "osobiście
    używanych". Normalnie to powinieneś podatek dochodowy zapłacić,
    nawet kwestię "DG" pomijając ! Oczywiście *oprócz* PCC :] (dodatkowo).
    Wbrew powszechnemu (zdaje się) wrażeniu PITa-5 się wypełnia
    (i zaliczki płaci) nie tylko od DG :] Jakbyś sprzedał "nowy"
    (czytaj: mniej niż półroczny) samochód to PD nie unikniesz.
    A jak sprzedajesz "nowy" dajmy na to, rower - to *też*
    *powinieneś* zapłacić (od dochodu) !
    Nie prowadząc DG tracisz możliwość odliczania "kosztów ogólnych"...

    pzdr, Gotfryd