  • 1. Data: 2005-03-07 20:33:54
    Temat: Ozł zaliczki?
    Od: "Leszek" <z...@U...onet.pl>

    W 2004r. osoba była przez 3 miesiące na umowie o pracę (pół etatu).
    W PIT-11, który otrzymała od pracodawcy jest 0zł "zaliczki pobranej
    przez płatnika".
    Pierwszy raz spotkałem się z takim czymś i nie wiem czy to "normale",
    czy tak może byc?
    Czy fakt, że płatnikiem jest osoba fizyczna ma jakiś wpływ na to i co to
    w praktyce oznacza?

    Z góry dziękuję za wyjaśnienie.
    Pozdrawiam
    Leszek

  • 2. Data: 2005-03-07 20:53:42
    Temat: Re: Ozł zaliczki?
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia Leszek
    <z...@U...onet.pl> wystukał[a]:
> [...]
    > czy tak może byc?
    > Czy fakt, że płatnikiem jest osoba fizyczna ma jakiś wpływ na to i

    Oznacza, że pracodawca nie odprowadził podatku bo z wyliczeń wyszło mu
    że wynosi 0 zł, bo:
    zaliczka należna (tj. 19% od dochodu po odliczeniu skladek zus -
    emerytalne, rentowe, chorobowe) jest mniejsza (lub równa) kwota wolna od
    podatku (44,17zl) plus składka zdrowotna (7,75% podstawy).

    To się zdarza, szczególnie jak są małe kwoty brutto np. 300 zł.

    Pozdrawiam
    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 3. Data: 2005-03-07 21:15:08
    Od: "Leszek" <z...@U...onet.pl>

    Użytkownik "Nikiel ;-)" <n...@p...fm> napisał w wiadomości

> [...]
    > podatku (44,17zl) plus składka zdrowotna (7,75% podstawy).
    >
    > To się zdarza, szczególnie jak są małe kwoty brutto np. 300 zł.

    Czyli generalnie chodzi o kwote dochodu rocznego 2790zl wolnego od
    podatku?
    Pracodawca płacąc miesięcznie 420zł brutto wiedział, że nawet gdyby
    pracownik pracował przez rok to i tak nie uzyska dochodu powyżej
    2790zł - dobrze kombinuję?
    A co by było gdyby po pracy w jednym zakładzie, który nie musiał
    odprowadzać podatku, człowiek zaczął pracować gdzie indziej i dzięki tej
    drugiej pracy przekroczył próg 2790zł i musiał odprowadzić podatek? Co
    się wtedy dzieje z pierwszym źródłem dochodów? Trzeba by było w takim
    układzie podatek zapłacić za całość dochodu?

    Leszek

  • 4. Data: 2005-03-07 21:28:55
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

> [...]
    > Pracodawca płacąc miesięcznie 420zł brutto wiedział, że nawet gdyby
    > pracownik pracował przez rok to i tak nie uzyska dochodu powyżej

    Nie to nie tak Poprostu wynika tak z wyliczeń:
    Np.
    Brutto 400 zł
    składki zus (18,71%) - 74,84
    podstawa zdrowotnego: 400-74,84= 325,16
    zdrowotne odliczane od podatku (7,75%) - 25,20
    podstawa podatku 325,16 minus kup (102,25) = 222,91 tj. 223
    podatek naliczony 19% z 223 = 42,37 = 42,4
    kwota wolna od podatku 44,17

    czyli już teraz podatek naliczony 42,4 minus kwop 44,17 jest mniejsze
    od zera, czyli podatek do oprowadzenia do us wynosi 0 zł (zdrowotne
    również zrównują się do zera).

    Pozdrawiam
    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 5. Data: 2005-03-07 21:38:30
    Od: "Leszek" <z...@U...onet.pl>

> [...]
    >
    > czyli już teraz podatek naliczony 42,4 minus kwop 44,17 jest mniejsze
    > od zera, czyli podatek do oprowadzenia do us wynosi 0 zł (zdrowotne

    Teraz rozumiem i uprzejmie dziękuję :)

    Leszek

  • 6. Data: 2005-03-07 23:34:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 7 Mar 2005, Leszek wrote:

    > + Czyli generalnie chodzi o kwote dochodu rocznego 2790zl wolnego od podatku?

    "nie ma takiej kwoty" :)
    Prawidłowo określenie wyglada tak że jest 530 zł 8 groszy podatku
    którego się *nie płaci*.
    W większości przypadków wychodzi na to iż dla 19% podatku od kwoty
    którą podałeś "nie ma podatku". Ale FORMALNIE to tak nie jest - i dla
    różnych kombinacji "w pobliżu granicy" operowanie nieistniejącą kwotą
    wolną (tymi 2790 zł) sugeruje czasami nieprawidłowe wnioski.
    *nie ma w Polsce w podatku dochodowym kwoty wolnej* !
    Trzeba policzyć podatek i nie zapłacić 530,08 zł podatku policzonego
    dla 19% podstawy *po odliczeniach* :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-03-08 16:03:20
    Od: "Leszek" <z...@U...onet.pl>

    Mam jeszcze jedno pytanie związane z poprzednim.
    Jak już zostało wyjaśnione - podatek wyniosi 0 PLN.
    Jednak w PIT-11, w rubryce "składki na ubezp. zdrowotne" jest 0,20 PLN,
    co z kolei należy wpisać w PIT-37, jednak kwota ta nie może przekroczyć
    kwoty podatku, czyli zera.
    Co w takim układzie powinienem wpisać: 0,00 czy 0,20 PLN??

    Pozdrawiam
    Leszek

  • 8. Data: 2005-03-08 17:07:10
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Leszek wrote:
> [...]
    > kwoty podatku, czyli zera.
    > Co w takim układzie powinienem wpisać: 0,00 czy 0,20 PLN??

    samo sobie odpowiedziałeś.
    skoro nie może przekroczyć, to zero.
    a po za tym, po co się męczysz.
    www.pity.pl