  • 1. Data: 2009-01-08 19:46:45
    Temat: PCC a VAT dla pożyczki
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    Witam,

    Tak sobie patrzę na ustawy PCC i PTU.

    PCC:

    http://www.gofin.pl/5,43,30501,1.html

    ----
    Art. 2. Nie podlegają podatkowi:
    [...]
    4) czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu
    dokonania tej czynności jest:
    a) opodatkowana podatkiem od towarów i usług,
    b) zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:
    - umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość
    lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze
    własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w
    spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w
    garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    - umowy spółki i jej zmiany,
    - umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych;
    [...]
    ----

    Ustawa o PTU, załącznik nr 4:
    http://www.gofin.pl/5,35,28648,54.html

    [...]
    ----
    WYKAZ USŁUG ZWOLNIONYCH OD PODATKU

    ----
    [...]
    Sekcja J
    ex (65-67) Usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem
    [...]
    ----

    I tu lista, ale pożyczek (?) na niej nie widzę.

    Czy to znaczy, że jakby tak dołożyć sobie odpowiednie PKD
    (z rodziny 64.), to dałoby się ich udzielać:
    - będąc opodatkowanym normalnym podatkiem dochodowym,
    a nie od zysków kapitałowych (np. wg skali)
    - zwolnione z VAT
    - nie podlegające pod PCC

    Dobrze patrzę, czy jednak źle? Jakieś przeciw?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 2. Data: 2009-01-08 23:15:52
    Temat: Re: PCC a VAT dla pożyczki
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 8 Jan 2009, Wojciech Bancer wrote:

    > Sekcja J
    > ex (65-67) Usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem
    >
    > I tu lista, ale pożyczek (?) na niej nie widzę.

    Hm.... a dlaczego pożyczka miałaby wchodzić w zakres *pośrednictwa*?

    Jakoś nie umiem ugryźć tego czy pożyczka podlega pod VAT
    (no, jest "świadczenie"... dalej mi się nie podoba, tylko
    sprecyzować nie umiem), ale *pośrednika* to tam nijak
    nie widzę!

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2009-01-08 23:40:16
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-01-08, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > (no, jest "świadczenie"... dalej mi się nie podoba, tylko
    > sprecyzować nie umiem), ale *pośrednika* to tam nijak

    Ja w PKWiU znajduję:
    65.22.10-00.00 Usługi udzielania pożyczek, świadczone poza systemem bankowym

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl