  • 1. Data: 2006-03-03 11:17:21
    Temat: PIT 37 emeryta z dodatkową działalnością - problem
    Od: i...@p...pl

    Witam,
    Mam wątpliwość przy wypełnianiu PIT-a 37 za 2005.
    PIT-a wypełniam przy pomocy programu PITYNG
    ze strony www.pity.pl. PIT dotyczy emeryta
    z dodatkowym dochodem czyli „działalność wykonywana
    osobiście” (C1 pkt.3). W „działalności wykonywanej osobiście”
    są dwa źródła dochodu – umowa o dzieło i umowa zlecenie.
    Są to prace wykonywane na rzecz jednego pracodawcy
    więc PIT od niego jest jeden - PIT 8B. W rubryce
    koszty uzyskania przychodu jest więc kwota 1771,68.
    Gdy do formularza programu wprowadzam dane
    z PIT-a 8B w wyniku dostaję nadpłatę (do zwrotu)
    ok. 500 zł. Wpisuję więc teraz dane z PIT-a 40A (ZUS) czyli
    emerytura i po wprowadzeniu tych danych dostaję
    do zwrotu tylko 10 gr. (!) czyli gdzieś ucieka ta nadpłata
    500 zł za wcześniejszy PIT 8B.
    Gdy próbnie wypełniam same dane z emerytury (PIT 40A)
    też dostaję nadpłatę w kwocie 10 gr. ! Dla przypomnienia
    - wpis samych danych z „„działalności wykonywanej osobiście”
    (bez emerytury) daje nadpłatę 500 zł. Skąd to się bierze,
    że po wpisaniu do formularza obydwu źródeł dochodów
    (działalność osobista + emerytura) traci się tą nadpłatę ?
    Czy to jest problem w wysokości kosztów uzyskania przychodów
    z działalności wykonywanej osobiście (rubryka 42 PIT-37) ?
    Bo to chyba z jej powodu powstaje tak duża nadpłata
    przy wypełnianiu formularza wyłącznie z działalności.
    Dla jasności – próby przeprowadziłem też z innym programem
    do wypełniania PIT-ów zatem wykluczam błąd programu.
    Czy ktoś to potrafi wytłumaczyć ?
    Nie wiem czy przypadkiem nie podaję tu zbyt mało informacji.
    Jeżeli tak to proszę powiedzieć co jeszcze muszę podać.

    Liczący na pomoc
    Ircys

  • 2. Data: 2006-03-03 11:55:44
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    i...@p...pl wrote:

> [...]
    > Nie wiem czy przypadkiem nie podaję tu zbyt mało informacji.
    > Jeżeli tak to proszę powiedzieć co jeszcze muszę podać.

    Nieco upraszczając: to jest problem tzw kwoty wolnej od podatku. Gdy
    wpisujesz samą działalność odlicza się ona od tego dochodu. Ale ZUS ci
    już ją odliczył. I drugi raz jej odliczyć nie można.

  • 3. Data: 2006-03-03 12:37:43
    Od: i...@p...pl

    > Nieco upraszczając: to jest problem  tzw kwoty wolnej od podatku. Gdy
    > wpisujesz samą działalność odlicza się ona od tego dochodu. Ale ZUS ci
    > już ją odliczył. I drugi raz jej odliczyć nie można.

    Sorry ale troszkę nie rozumiem.
    Ja pisałem o kwocie kosztu uzyskania przychodu czyli 1771,68 zł.
    Kwota przychodu z działalności własnej (nie mówiłem o niej wcześniej)
    to kwota 8800 zł więc daleko tu przecież do kwoty wolnej od podatku.
    A może ja tu jednak czegoś nie rozumiem ?

    Ircys

  • 4. Data: 2006-03-03 12:53:12
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    i...@p...pl wrote:

> [...]
    > to kwota 8800 zł więc daleko tu przecież do kwoty wolnej od podatku.
    > A może ja tu jednak czegoś nie rozumiem ?

    Koszty uzyskania nie mają tutaj znaczenia.

    Przykład w wersji uprosczczonej:
    Istnieje kwota wolna około 2800
    Osobiste po odliczeniyu kosztu = 7000
    ZUS = 5000
    Czyli ZUS naliczył ci zaliczki od 2200 (w przybliżeniu 440), twój były
    zakład płacy jak nie odliczał kwoty wolnej czyli zapłacił zaliczki od
    7000 (około 1400). W rozliczeniu rocznym wychodzi podatek od
    7000+5000-2800 = 9200 (czyli około 1840) a dokłądnie tyle było w
    zaliczkach i nie ma zwrotu.
    Jeśli nie liczysz wypłat z ZUS-u a tylko osobiste to od kwoty 7000
    odejmujesz 2800 kwoty wolnej i podatek płacisz od 7000-2800=4200 (czyli
    około 840) Ale płatnik zapłacił już 1400, więc masz zwrot 1400-840=560

  • 5. Data: 2006-03-03 12:55:40
    Od: "Majkaa" <m...@n...pl>

    Użytkownik <i...@p...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Nie wiem czy przypadkiem nie podaję tu zbyt mało informacji.
    > Jeżeli tak to proszę powiedzieć co jeszcze muszę podać.

    Wytłumaczę to jak najprościej. Każdy obywatel ma możliwość odliczenia kwoty
    wolnej od podatku. Przy obliczaniu zaliczek na podatek od emerytury, z umowy
    o pracę, z działalności uwzględnia się tą kwotę wolną od podatku. Nie
    uwzględnia się jej przy um. zlecenie i tym podobnych. Dlatego wpisując tylko
    dane z um. zlecenia, program sam uwzględnia tą kwotę wolna od podatku, ale
    wpisując kwotę emerytury, gdzie jest już uwzględniona ta kwota, nie wyjdzie
    nadpłata /bo kwota wolna od podatku jest dla osoby, a nie do każdego
    dochodu/. Ta nadpłata 0,10 zł świadczy, że PIT-40 i PIT-8B, były zrobione
    poprawnie i wyliczony PIT przez program też jest poprawny.

  • 6. Data: 2006-03-03 21:23:52
    Od: i...@p...pl

    > Koszty uzyskania nie mają tutaj znaczenia.

    Dzięki za odpowiedź :)
    Już teraz wiem o co chodzi !

    Ircys

  • 7. Data: 2006-03-03 21:24:50