    From: "Yaro_P" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: PIT-5
    Date: Mon, 21 Oct 2002 10:23:19 +0200

    Sam rozliczam PIT 5 żonie i musze powiedzieć, że najbardziej bliskie
    przepisom prawnym jest złożenie PIT-a wtedy gdy dochód jest wyższy niż kwota
    która nie powoduje płacenia podatku (czyli przekroczy 2727,16 PLN).
    Obowiązkowe wpłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne zebrane od początku
    roku najczęściej niwelują obowiązek wpłaty podatku na konto US. Jednak
    zgodnie z przepisami uzyskałeś dochód od którego należy zapłacić podatek
    wykazujesz to w PIT 5 i w tym samym PIT 5 wskazujesz US, że podatek ten
    został pokryty wpłatami na Ub. Zdrowotne, które odpisuje się od podatku.
    Myślę, że jest to istotne ze względu na termin i obowiązek zapłacenia
    zaliczki. Nie poinformowanie US też może skutkować karą (np. jeśli rozpoczną
    kontrolę), bo tak naprawdę obowiązek podatkowy powstał, a PIT 5 składa się
    wtedy kiedy powstaje obowiązek podatkowy.
    Myślę, że w miarę logicznie to wyjaśniłem.

    Pozdrawiam
    YARO_P
    Na marginesie wolę być opieprzony telefonicznie niż przysporzyć im korzyści
    materialnie wymiernych w postaci mojej gotówki.