  • 1. Data: 2009-04-20 09:09:42
    Temat: PIT36L - pytania
    Od: Zbigniew Braniecki <z...@g...com>

    Witam,

    Mam prosbe o pomoc, pierwszy raz wypelniam takie PITy i jestem troche
    zagubiony

    Prowadze jednoosobowa dzialalnosc gospodarcza i jest to moje jedyne
    zrodlo dochodu. Firma doradza firmie z poza Unii w zakresie
    informatyki i socjologii. To pierwszy rok takiej pracy i wlasnie
    trafilem na pierwsze wertepy podatkowe.

    Zdecydowalem sie na podatek liniowy i odprowadzalem go co miesiac w
    formie zaliczki przed 20tym nastepnego miesiaca. Czasem spoznialem sie
    z przelaniem i wowczas placilem odsetki zgodnie z "kalkulatorem
    odsetek podatkowych" za opoznienia.

    Teraz tak, program w ktorym wypelniam PIT mowi mi, ze powinienem
    wypelnic PIT 36L oraz PIT/B.

    Pytania:

    1) W PIT/B mam rubryke "nalezne zaliczki", a w PIT36L "faktycznie
    zaplacona zaliczka". Czym one sie roznia? Czy powinienem w oba wpisac
    to samo? Na dodatek, czy powinienem wpisac z odsetkami czy bez?

    2) "Koszty uzyskania przychodu" - kiedy przegladalem ustawy i
    rozmawialem z milymi paniami w urzedzie podatkowym, wynioslem
    przekonanie, ze nie moge miec kosztow uzyskania przychodu jesli jestem
    na liniowym. Pewnie cos pomieszalem. Jak to jest?
    2.1) Co moge a czego nie moge wpisac do kosztow uzyskania przychodu?
    2.2) Jaka jest maksymalna wysokosc kosztow uzyskania przychodu?
    2.3) Czy jesli wplacalem zaliczke w wysokosci 19% uzyskanego
    przychodu to moge teraz wpisywac koszty uzyskania go?
    2.4) Jak to robic teraz (w sensie - od tego miesiaca), co moge
    wpisywac? To jest doradztwo wiec nie mam kosztow jak wynajem budynku,
    materialy itp.
    2.5) Nie zbieralem (poniewaz nie wiedzialem) zadnych kwitow czy
    rachunkow w zeszlym roku, czy bez nich nic nie moge wpisac do kosztow
    uzyskania przychodu? (czy moze jak w przypadku artystycznych - 50%
    kosztow?)

    3) Jest tez "podatnik dokonywal transakcji z zagranicznymi podatnikami
    wg art 25a ust 1." - rozumiem, ze to dotyczy unikania podwojnego
    opodatkowania. W moim przypadku moja firma dokonywala tranzakcji za
    ktore podatek odprowadzam w Polsce, a VAT-u nie place (zerowa stawka),
    wiec to mnie nie dotyczy?

    Jej, bede bardzo wdzieczny za pomoc z tymi pytaniami!

    Pozdrawiam
    zibi

  • 2. Data: 2009-04-20 09:25:41
    Temat: Re: PIT36L - pytania
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Uzytkownik "Zbigniew Braniecki" <z...@g...com> napisal w
    wiadomosci
    d.googlegroups.com...

> [...]
    > przekonanie, ze nie moge miec kosztow uzyskania przychodu jesli jestem
    > na liniowym. Pewnie cos pomieszalem. Jak to jest?

    pomyliles liniowy z ryczaltem

    > 2.1) Co moge a czego nie moge wpisac do kosztow uzyskania przychodu?
    > 2.2) Jaka jest maksymalna wysokosc kosztow uzyskania przychodu?

    Nie ma. Mozesz zarobic 100 zl a kosztow miec 10000.
    Wowczas poniesiesz strate w wysokosci 9900 zl.
    Nie slyszales nigdy o pojeciu "strata"?

    > 2.3) Czy jesli wplacalem zaliczke w wysokosci 19% uzyskanego
    > przychodu to moge teraz wpisywac koszty uzyskania go?

    To znaczy, ze byles kompletnym frajerem, sponsorujacym panstwo.
    Normalnie robi sie tak, ze prowadzisz ksiazke przychodow i rozchodow, w
    ktorej zapisujesz swoje przychody i koszty *na biezaco* - paliwo, telefony
    komorkowe na podstawie *faktur* i zaliczki wplacasz od *dochodu* czyli
    przychodu minus koszty a nie od przychodu.
    Jesli nie brales faktur zakupowych, to sorry, ale za tamten pozostaniesz juz
    frajerem do konca. Moze od tego choc zmadrzejesz.
    Wogole ksiege przychodow i rozchodow to Ty prowadzisz, czy tylko tak sobie
    wplacales "na pale" te zaliczki?

    > 2.4) Jak to robic teraz (w sensie - od tego miesiaca), co moge
    > wpisywac? To jest doradztwo wiec nie mam kosztow jak wynajem budynku,
    > materialy itp.

    Telefon komorkowy, paliwo wg kilometrowki, wyjazdy sluzbowe PKP, literatura
    fachowa, kursy, studia podyplomowe. Chlopie mozliwosci sa setki i tysiace.

> [...]
    > rachunkow w zeszlym roku, czy bez nich nic nie moge wpisac do kosztow
    > uzyskania przychodu? (czy moze jak w przypadku artystycznych - 50%

    Bez faktur zapomnij o kosztach. Co najwyzej ZUS - bo pewnie jego tez nei
    odliczales w swym altruistycznym gescie dla kochanej Rzeczypospolitej.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2009-04-20 09:29:00
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

  • 4. Data: 2009-04-20 09:31:18
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Zbigniew Braniecki pisze:

> [...]
    > formie zaliczki przed 20tym nastepnego miesiaca. Czasem spoznialem sie
    > z przelaniem i wowczas placilem odsetki zgodnie z "kalkulatorem

    Jak odsetki są niższe niż 6,60zł, to można je pominąć.

> [...]
    > przekonanie, ze nie moge miec kosztow uzyskania przychodu jesli jestem
    > na liniowym. Pewnie cos pomieszalem. Jak to jest?

    Możesz mieć koszty uzyskania przychodu będąc na liniowym.

    > 2.1) Co moge a czego nie moge wpisac do kosztow uzyskania przychodu?

    A co wpisujesz do kosztów w KPiR? Sumujesz te koszty i wpisujesz do
    zeznania. Skoro płaciłeś zaliczki, to jakoś te koszty liczyłeś.

    > 2.2) Jaka jest maksymalna wysokosc kosztow uzyskania przychodu?

    Nie ma takiej.

    > 2.3) Czy jesli wplacalem zaliczke w wysokosci 19% uzyskanego
    > przychodu to moge teraz wpisywac koszty uzyskania go?

    Nie, podatku nie zalicza się w koszty. Ponadto zaliczka 19% nie jest
    płacona od przychodu, tylko od dochodu, czyli przychód-koszty.

    > 2.4) Jak to robic teraz (w sensie - od tego miesiaca), co moge
    > wpisywac? To jest doradztwo wiec nie mam kosztow jak wynajem budynku,
    > materialy itp.

    ZUS - ubezpieczenie społeczne. Od zaliczek odejmujesz również
    większość składki na ubezpieczenie zdrowotne.

> [...]
    > rachunkow w zeszlym roku, czy bez nich nic nie moge wpisac do kosztow
    > uzyskania przychodu? (czy moze jak w przypadku artystycznych - 50%

    Nie, żaden ryczałt 50%. KUP to jest KUP poparty fakturami, przelewami
    do ZUS itp.

> [...]
    > opodatkowania. W moim przypadku moja firma dokonywala tranzakcji za
    > ktore podatek odprowadzam w Polsce, a VAT-u nie place (zerowa stawka),

    Nie zerowa, tylko "nie podlega".

    > wiec to mnie nie dotyczy?
    >
    > Jej, bede bardzo wdzieczny za pomoc z tymi pytaniami!

    Może lepiej weź księgową na kilka miesięcy, bo widzę, że wiedzę o
    rozliczaniu masz prawie zerową. Płaciłeś chociaż ZUS? Deklaracje DRA
    złożyłeś?

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2009-04-20 09:36:53
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 20-04-2009 o 11:09:42 Zbigniew Braniecki <z...@g...com>
    napisał(a):

    > 1) W PIT/B mam rubryke "nalezne zaliczki", a w PIT36L "faktycznie
    > zaplacona zaliczka". Czym one sie roznia? Czy powinienem w oba wpisac
    > to samo? Na dodatek, czy powinienem wpisac z odsetkami czy bez?

    To tak jak w sklepie: "należy się 100zł", a to czy zapłacisz to już inna kwestia.
    Z tego co piszesz to płaciłeś, tyle że czasami po terminie - ale odsetki
    to jest kara za spóźnienie a nie należność więc ich nie uwzględniasz.

    > 2) "Koszty uzyskania przychodu" - kiedy przegladalem ustawy i

    Jaki ustawy?

    > rozmawialem z milymi paniami w urzedzie podatkowym, wynioslem
    > przekonanie, ze nie moge miec kosztow uzyskania przychodu jesli jestem
    > na liniowym. Pewnie cos pomieszalem. Jak to jest?

    J.w. w jakich ustawach to wyczytałeś? Bo domyślam się że chodzi o odliczenia
    "pozakosztowe" - a nie o same koszty.

    > 2.1) Co moge a czego nie moge wpisac do kosztow uzyskania przychodu?

    To masz w owych ustawach :) (Konkretnie ustawa o podatku dochodowym od osób
    fizycznych, art. 22-23 i jeszcze coś tam w 24-26 się przebija).

    > 2.2) Jaka jest maksymalna wysokosc kosztow uzyskania przychodu?

    Zależy m.in. od tego, ile masz pieniędzy do przetrwonienia i ile kredytów/pożyczek
    dostaniesz dodatkowo :)

    > 2.3) Czy jesli wplacalem zaliczke w wysokosci 19% uzyskanego
    > przychodu to moge teraz wpisywac koszty uzyskania go?

    powinieneś skorygować swoją KPiR za 2008 - dlatego że PIT/B powinien wynikać z KPiR

    > 2.4) Jak to robic teraz (w sensie - od tego miesiaca), co moge
    > wpisywac? To jest doradztwo wiec nie mam kosztow jak wynajem budynku,
    > materialy itp.

    Jak nie masz kosztów to nie wpisujesz, bo nicby co miałbyś wpisać.
    Ale koszty raczej jakieś masz. Jeśli faktycznie nie masz żadnych, to rozważ ryczałt
    17%.

> [...]
    > rachunkow w zeszlym roku, czy bez nich nic nie moge wpisac do kosztow
    > uzyskania przychodu? (czy moze jak w przypadku artystycznych - 50%

    Upraszczając - brak kwitu oznacza brak kosztu (tzn nie masz jak dowieść że był koszt,
    chyba że masz jakieś przelewy czy inne papierzyska, ale bez faktury/rachunku to
    większość
    przy kontroli i tak wyleci)

> [...]
    > opodatkowania. W moim przypadku moja firma dokonywala tranzakcji za
    > ktore podatek odprowadzam w Polsce, a VAT-u nie place (zerowa stawka),

    Ale to dotyczy podmiotów powiązanych (co to oznacza też tam gdzieś zapisali).

    Do tego VAT na pewno nie wynosi 0%, po prostu go nie ma, ew., przyjęło się
    że zamiast stawki pisze się "np" - od "nie poddlega" (i faktura też powinna być
    odpowiednio wystawiona - adnotacja że VAT płaci nabywca)

    Chyba powinieneś zasięgnąć rady jakiegoś fachmana, bo chyba nie wiesz na razie
    za dużo, za to dużo masz do stracenia.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 6. Data: 2009-04-20 09:38:39
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > Może lepiej weź księgową na kilka miesięcy, bo widzę, że wiedzę o
    > rozliczaniu masz prawie zerową. Płaciłeś chociaż ZUS? Deklaracje DRA
    > złożyłeś?

    Gosciu sie poprostu - jak to mawia Gotfryd - obudzil na srodku wielkiej
    jezdni, drapie sie w glowe i zastanawia, co to jest to wielkie swiecace sie
    czerwone na slupie.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 7. Data: 2009-04-20 09:39:28
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 20-04-2009 o 11:29:00 SDD <s...@t...pl> napisał(a):

    > Wogole ksiege przychodow i rozchodow to Ty prowadzisz, czy tylko tak sobie
    > wplacales "na pale" te zaliczki?

    Może pracował wczesniej za granicą i nie sądził że mamy takie wynalazki :) ?
    Bo KPiR to jest ewenement na skalę światową, w normalnych krajach
    masz po prostu prowadzić ewidencję z której wynika ile wisisz podatku
    (czyli tak jak u nas dla VAT-u).

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 8. Data: 2009-04-20 09:41:38
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 20-04-2009 o 11:36:53 Tomek <t...@o...pl> napisał(a):

    > powinieneś skorygować swoją KPiR za 2008 - dlatego że PIT/B powinien wynikać z KPiR

    Tfu - podatek kosztem oczywiście nie jest, chodziło mi o wydatki
    które kosztami mogą być i na które masz papiery.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 9. Data: 2009-04-20 09:43:18
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 20-04-2009 o 11:31:18 Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał(a):

    > Może lepiej weź księgową na kilka miesięcy, bo widzę, że wiedzę o
    > rozliczaniu masz prawie zerową. Płaciłeś chociaż ZUS? Deklaracje DRA
    > złożyłeś?

    Może faktycznie mam rację i kolega przyjechał z UK i zaczął po porostu
    działać, liczyć sobie coś na kartce i coś tam płacił :)
    A tutaj otwiera się bramka nr 3 i wyjeżdza lśniący zonk..

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 10. Data: 2009-04-20 09:43:50
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Tomek" <t...@o...pl> napisał w wiadomości

    > masz po prostu prowadzić ewidencję z której wynika ile wisisz podatku
    > (czyli tak jak u nas dla VAT-u).

    No ja nie jestem zarejestrowanym VAT-manem (swiadcze uslugi zwolnione) - ale
    nei wydaje mi sie, by ewidencje VATowskie byly jakos duzo prostsze od
    KPiR...

    Pozdrawiam
    SDD