  • 11. Data: 2005-02-20 14:58:39
    Temat: Re: PIT37 - zwiększenie KUP - praca poza m. zamieszk?
    Od: "Jerzy Wawrzyniak" <W...@k...chip.pl_i_to_tez>

    Użytkownik "Nikiel ;-)" <n...@p...fm> napisał w wiadomości
    news:cv8i3h$qqe$1@news2.ipartners.pl...
    > Pewnego słonecznego/deszczowego dnia Jerzy Wawrzyniak
    > ??
    > Pracodawca nie może poprawić pit 11 - tzn w tym przypadku. Na tym picie
    > są wykazane kup *faktycznie* uwzględnione przez pracodawcę - i nie może
    > tu wpisywać kwotę tylko po to aby podatnik mogł odpowiednią kwotę wpisać
    > do pit 37.

    Nie chodzi o fałszowanie PITa lecz o korektę do stanu faktycznego. Każdy
    dokument jeśli stwierdzono błąd należy niezwłocznie po powzięciu informacji
    o błędzie skorygować.

    > Jeżeli np. pracodawca w jakims miesiącu nie wypłacił pensji, a w
    > następnym byly dwie wypłaty (normalna i zaległa) to kup nie będą
    > 2*102,25 tylko 1*102,25. Czyli na pit 11, powinien wykazać 11*102,25. To
    > podatnik sam powinien sobie to skorygować (wpisując odpowiednią wartość
    > do pit 37) - czyli 12*102,25.

    Nie jest tak do końca jak piszesz, ale proponuję lekturę odpowiednich
    artykułów w ustawie lub pierwszy z brzegu z popularnych portali
    internetowych.

    > Pracodawca nie musi nawet o tym informować pracownika.

    ??

    --
    Jerzy Wawrzyniak
    W...@k...chip.pl_i_to_tez

  • 12. Data: 2005-02-20 16:16:11
    Od: "Jerzy Wawrzyniak" <W...@k...chip.pl_i_to_tez>

    > ?
    Chodzi o korektę ewentualnych nieścisłości powstałych z winy pracodawcy.

    > Ale to od teraz, a nie wstecz.

    Zgoda. Od zaraz do obliczania bieżącej zaliczki.

    > A po drugie, to nie rozumiem dlaczego to państwo ma cię kredytować przez
    > cały rok.

    Jakie kredytowanie mnie przez państwo? To ja państwo kredytuję czekając na
    zwroty nadpłaconych zgodnie z przepisami podatków. Przecież to organy władzy
    państwowej uchwaliły te przepisy.
    Zapewne chcesz skontrować, że sytuacji przeciwnej państwo ma czekać do 30
    kwietnia na dopłatę należnego ode mnie podatku. Jeśli taki przypadek nastąpi
    to na podstawie tych samych przepisów co czekanie na zwrot nadpłaty.

    > Jakaś równowaga też jest potrzebna,

    Przecież jest, o czym w dwóch poprzednich zdaniach mojego posta.

    > a wyżyć to można się na ławce w parku.

    Nie wiem jakie cywilizowane wyżycie masz na myśli. Ludzie cywilizowani
    wyżywają się inaczej niż na przedmiotach martwych lub istotach żywych ale
    słabszych.
    To cywilizowane wyżycie to następuje w różnych miejscach, nawet jeśli są to
    miejsca publiczne, to nie ławka w parku.

    --
    Jerzy Wawrzyniak
    W...@k...chip.pl_i_to_tez

  • 13. Data: 2005-02-20 16:27:16
    Od: "Jerzy Wawrzyniak" <W...@k...chip.pl_i_to_tez>

    Użytkownik "Andrzej Smereka" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    Jerzy Wawrzyniak napisał(a):
    Użytkownik "Piotr Nowaczyk" <n...@m...majla.pl> napisał w wiadomości

> [...]

    Oczywiście, o ile błąd wynikł z winy pracodawcy. W przypadku przeciwnym
    możesz zostać "zaproszony" przez US celem wyjaśnienia rozbieżności między
    PIT11 i PIT37. Wyjaśnisz bez problemu, ale to zajmuje czas, który można
    wykorzystać inaczej.

    > 1.Idąc Twoim tokiem rozumowania to kto powinien skorygować PIT-11
    > jeżeli podatnik uzyskał przychody od więcej niż jednego zakładu pracy?
    > Każdy z nich ma obowiązek odliczyć koszty uzyskania
    > a limit wynosi 1840,77 lub 2300,94.

    PITów-11 otrzymujesz tyle ile masz pracodawców. Na PIT37 kwoty sumujesz.

    > Jeżeli pracownik nie zgłosi pracodawcy, że chce aby odliczano
    > mu podwyższone koszty to pracodawca odlicza standardowe
    > a podwyższenie należy do pracownika w rozliczeniu rocznym

    Problem zgłoszenia pracodawcy zwiększonych KUP ciąży na pracowniku.
    Pracownikiem pracującym w innej miejscowości niż moje miejsce zamieszkania
    jestem dłużej niż płacimy podatek od dochodów osobistych w sposób
    bezpośredni. Nigdy nie miałem problemów z bieżącym uwzględnianiem tego faktu
    przez pracodawcę.

    BTW - nie używaj HTML'a pisząc na grupy dyskusyjne. Niektórzy mogą mieć
    kłopoty z odczytaniem Ciebie.

    --
    Jerzy Wawrzyniak
    W...@k...chip.pl_i_to_tez

  • 14. Data: 2005-02-20 17:06:31
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Jerzy Wawrzyniak wrote:
    > Nie chodzi o fałszowanie PITa lecz o korektę do stanu faktycznego. Każdy
    > dokument jeśli stwierdzono błąd należy niezwłocznie po powzięciu
    > informacji o błędzie skorygować.

    A gdzie ty maasz błąd na tym pit?
    KUP są wpisane takie jakie faktycznie były w roku naliczane.
    I co chcesz zmieniać? Stan faktyczny na co? Na informację, która jest
    nieprawdziwa? Bzdura.

  • 15. Data: 2005-02-20 20:39:36
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia Jerzy Wawrzyniak
    <W...@k...chip.pl_i_to_tez> wystukał[a]:
> [...]
    > Każdy dokument jeśli stwierdzono błąd należy niezwłocznie po
    > powzięciu informacji o błędzie skorygować.

    W objaśnieniu na Pit 11 (na dole) jest iż powinny być wykazane koszty
    faktycznie odliczone przez pracodawcę. Jeżeli faktycznie potrącał po
    102,25 w trakcie roku, to nie może na picie tego zmienić.
    Co innego jeżeli co miesiąc odliczał podwyższone koszty, a na picie
    wstawił normalne (wtedy musi skorygować pita).

    Czytałam:

    http://www.bankier.pl/wiadomosci/article.html?articl
    e_id=1253761

    A masz może jakieś inne źródła?

    Pozdrawiam
    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 16. Data: 2005-02-20 21:46:39
    Od: "Jerzy Wawrzyniak" <W...@k...chip.pl_i_to_tez>

    > A gdzie ty maasz błąd na tym pit?

    Jeśli jest błąd. Jest na pewno różnica, która mogła wyniknąć z błędu
    pracodawcy i wtedy powinien go naprawić.
    Jeśli różnica wynika z niepoinformowania pracodawcy przez pracownika to już
    problem pracownika.

    > KUP są wpisane takie jakie faktycznie były w roku naliczane.

    Ale to nie znaczy że były naliczane właściwie. Jeśli z winy pracownika to
    faktycznie jego problem.

    > I co chcesz zmieniać? Stan faktyczny na co? Na informację, która jest
    > nieprawdziwa? Bzdura.
    Odwrotnie. Ewentualną nieprawidłowość zawinioną przez pracodawcę na stan,
    który powinien mieć miejsce.
    Tylko tyle i tylko wtedy gdy pracodawca zawinił.

    --
    Jerzy Wawrzyniak
    W...@k...chip.pl_i_to_tez

  • 17. Data: 2005-02-20 22:05:16
    Od: "Jerzy Wawrzyniak" <W...@k...chip.pl_i_to_tez>

> [...]
    > Co innego jeżeli co miesiąc odliczał podwyższone koszty, a na picie
    > wstawił normalne (wtedy musi skorygować pita).

    Tu się zgadzamy.

    > http://www.bankier.pl/wiadomosci/article.html?articl
    e_id=1253761

    > A masz może jakieś inne źródła?

    Tak. Art 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
    Stosując chamską interpretację urzędasa, który udzielił odpowiedzi do
    artykułu, na który się powołujesz można dokonać jednej wypłaty w roku i
    ładnie podatnika orżnąć. Życzę mu wypłaty co dwa lata. Wątpię czy będzie
    obstawał przy tym zdaniu w stosunku do swojej osoby.

    --
    Jerzy Wawrzyniak
    W...@k...chip.pl_i_to_tez

  • 18. Data: 2005-02-20 23:07:02
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Jerzy Wawrzyniak wrote:
> [...]
    > stan, który powinien mieć miejsce.
    > Tylko tyle i tylko wtedy gdy pracodawca zawinił.

    Ale pracodawca tam nic nie zawinił.
    Naliczał normalne KUP, bo nic nie wiedział i normalne KUP wpisał do PIT.
    I nie ma co korygować. Czyli druga cześć twojej wpowiedzi ma sens.
    Za 2004 rok pracownik skoryguje sobie KUP sam na pit-37
    a jak zpoinformuje zakład pracy to na przyszłość zakład będzie już
    naliczał podwyższone KUP tak jak się dlikwentowi należy.

  • 19. Data: 2005-02-21 07:08:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 20 Feb 2005, Jerzy Wawrzyniak wrote:

    > + Użytkownik "Nikiel ;-)" <n...@p...fm> napisał
    [...]
> [...]
    > + Tak. Art 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
    > + Stosując chamską interpretację urzędasa

    ...prawdę mówiąc to w zęby powinien dostać ustawodawca....

    A pracownikom w miejscach w których tę interpretację się stosuje
    w razie zakończenia/zawieszenia stosunku pracy innego niż
    przejście do innej pracy (przejście na emeryturę, urlop
    bezpłatny, macierzyński, chorobowe...) powinno się z ostatniej
    pensji zaległe :> 100 zł wypłacać po 1 zł miesięcznie...
    W końcu dla takiego emeryta mogłoby być opłacalne fatygowanie
    się raz w roku do kasy - liczy się "moment postawienia do
    dyspozycji" a nie odbioru :>

    Niemniej - dobrze wiedzieć. W razie "zmiany terminu wypłaty" trzeba
    jedną z wypłat rozłożyć na zaliczkę i "część właściwą" - IMO
    taki wniosek płynie z owych zastrzeżeń.
    Dobrze gadam ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 20. Data: 2005-02-21 16:06:44
    Od: "Jerzy Wawrzyniak" <W...@k...chip.pl_i_to_tez>

    > Ale pracodawca tam nic nie zawinił.
    > Naliczał normalne KUP, bo nic nie wiedział i normalne KUP wpisał do PIT.
    > I nie ma co korygować. Czyli druga cześć twojej wpowiedzi ma sens.

    Kto zawinił nie wiemy, bo wywołujący ten wątek poza zapytaniem i wykazaniem
    KUP w wysokości podstawowej milczy.

    > Za 2004 rok pracownik skoryguje sobie KUP sam na pit-37
    > a jak zpoinformuje zakład pracy to na przyszłość zakład będzie już
    > naliczał podwyższone KUP tak jak się dlikwentowi należy.

    A jak go jeszcze do US poproszą o wyjaśnienie różnicy, to na pewno
    zapamięta, że niektórych informacji nie ma co przed pracodawcą ukrywać.
    Jest to edukacja przez nogi.

    --
    Jerzy Wawrzyniak
    W...@k...chip.pl_i_to_tez