    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Tue, 22 Jan 2013 16:20:57 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Paragon

    On Tue, 22 Jan 2013, Tata wrote:

> [...]
    > dostaje paragon zakupu tych ziółek wraz z resztą, ale mówi sprzedawcy, że
    > paragonu nie chce i żeby sprzedawca wyrzucił go do kosza. Kupująca udaje się
    > do drzwi sklepu żeby wyjść, ale w tym momencie wchodzi dama z UKS, wraz z
    > towarzyszącym facetem, i pyta się klientki czy ma paragon (nie czy dostała
    > paragon). Klientka odpowiada, że paragonu nie ma i wtedy dama z UKS mówi
    > sprzedawcy, iż ma zmuszać klientów do zabrania paragonu, inaczej sprzedawca
    > zostanie przez damę z UKS, lub inne osoby kontrolujące, ukarany. Jak opisana
    > przeze mnie sytuacja wygląda pod względem prawnym?

    Nijak.
    Taki przepis na świecie tu i ówdzie obowiązuje, np. we Włoszech, ale
    tam karze się kupującego (za to, że paragonu nie wziął).

    > Czy istnieje paragraf o zmuszaniu kupujących

    Niby czym? Bronią palną?

    > Czy sprzedawca ponosi odpowiedzialność karno-finansową, jeżeli klient nie
    > weźmie położonego na ladę paragonu?

    Każdy obywatel ponosi odpowiedzialność wykroczeniową przed kontrolą
    skarbową, również odpowiedzialność niesłuszną i bezprawną, ale potem
    może się bronić.
    Niektórym się udaje, np. obronił się podatnik któremu policzono
    VAT od freeware :P
    Pic w tym, że ... trzeba chcieć.

    Meritum problemu leży w tym, że podatnik w obawie o to że kontrolerzy
    na zasadzie "na kazdego coś się znajdzie" utrudnią mu życie nie składa
    zażalenia na takie numery.
    No to nie ma problemu.

    pzdr, Gotfryd