  • 1. Data: 2006-04-25 12:32:38
    Temat: Płacić , czy nie ??? ŁAMIGŁÓWKA dla znawców tematu !!!
    Od: "BoBrEk" <b...@d...pl>

    Witam serdecznie Grupę.

    Mam problem z interpretacją i proszę Was o pomoc w takiej sprawie:

    Kiedyś wpłaciłem zadatek na zakup działki , pan się nie wywiązał i sąd
    nakazał oddać 2 krotną wartość zadatku jako odszkodowanie + odsetki .

    Dostałem od faceta pieniądze :
    -to co mu wpłaciłem
    -drugie tyle za karę :)
    -odsetki

    I tu pojawia się ZAGADKA - od czego zapłacić podatek ???????????

    A -od "kary" z odsetkami ?
    B -od samych odsetek ?
    C -nie płacić nic a nic , ponieważ odsetki od " odszkodowania" nie są
    opodatkowane ! ! !

    A czy wypłatę podwójnego zadatku można uznać za :
    - naprawę szkody ?
    - jakąś formę odszkodowania ?

    W sumie poniosłem SZKODĘ , gdyż w czasie batalii sądowej
    ( 4 lata ! ) ceny gruntów poszły w górę trzykrotnie ! ! !

    Bardzo proszę o pomoc w rozwiązaniu tej łamigłówki ! ! !

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2006-04-25 14:09:23
    Temat: Re: Płacić , czy nie ??? ŁAMIGŁÓWKA dla znawców tematu !!!
    Od: Anjou <a...@k...invalid.inv>

    BoBrEk wrote:

> [...]
    >
    > Kiedyś wpłaciłem zadatek na zakup działki , pan się nie wywiązał i sąd
    > nakazał oddać 2 krotną wartość zadatku jako odszkodowanie + odsetki .

    To na pewno byl zadatek, czy moze zaliczka?

  • 3. Data: 2006-04-25 14:39:51
    Od: "BoBrEk" <b...@d...pl>

    Użytkownik "Anjou" <a...@k...invalid.inv> napisał w

    > To na pewno byl zadatek, czy moze zaliczka?

    TAK - to na pewno był ZADATEK
    ( stąd podwójna kwota w wyroku )

    Pozdrawiam i proszę o pomoc.

  • 4. Data: 2006-04-25 20:26:04
    Od: "hanna" <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik "BoBrEk" <b...@d...pl> napisał w wiadomości

    > TAK - to na pewno był ZADATEK
    > ( stąd podwójna kwota w wyroku )
    >

    > Pozdrawiam i proszę o pomoc.

    hm. moim zdaniem to przychód z innych źródeł - art.20.1. ustawy PIT i
    podlega opodatkowaniu wraz z odsetkami [otrzymane pieniądze].

    jako koszt możesz uwzględnić wszystkie koszty [notarialne, ew. biura
    pośrednictwa, sądowe].

    pzdr.HA.

  • 5. Data: 2006-04-26 06:59:42
    Od: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl>

    BoBrEk napisał(a):

    > Dostałem od faceta pieniądze :
    > -to co mu wpłaciłem
    > -drugie tyle za karę :)
    > -odsetki
    >
    > I tu pojawia się ZAGADKA - od czego zapłacić podatek ???????????

    Cytat z www.gofin.pl:

    "nadwyżka kwoty ponad dany zadatek stanowi rodzaj świadczenia
    odszkodowawczego za utracone korzyści w związku z niewykonaniem umowy,
    które dla celów podatkowych stanowi przychód podlegający opodatkowaniu.
    Przychód ten powstaje niezależnie od tego czy otrzymującym świadczenie jest
    osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, czy przedsiębiorca.
    Dla podatnika nieprowadzącego działalności gospodarczej przedmiotowe
    świadczenie stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust.
    1 ustawy. Podatnik kwotę tego przychodu obowiązany jest wykazać w zeznaniu
    rocznym.
    [...]
    Na koniec zaznaczyć należy, że przychodu nie stanowi zadatek zwrócony
    podatnikowi w wysokości wcześniej wpłaconej."

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~

  • 6. Data: 2006-04-26 13:00:37
    Od: "Bio-Star" <n...@s...com>

    Użytkownik "hanna" <h...@p...onet.pl> napisał

    > hm. moim zdaniem to przychód z innych źródeł - art.20.1. ustawy PIT i
    > podlega opodatkowaniu wraz z odsetkami [otrzymane pieniądze].

    Wszystko fajnie, ale .... czy nie można potraktować tego
    jako "odszkodowanie" lub " naprawienie szkody" ?????

    Jedyne co widzę to:
    Art. 21.
    1. Wolne od podatku dochodowego są:

    3) otrzymane odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania
    wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych
    wydanych na podstawie tych ustaw, z wyjątkiem: ("z wyjątkiem" nieistotne)

    3b) inne odszkodowania otrzymane na podstawie wyroku lub ugody sądowej do
    wysokości określonej w tym wyroku lub ugodzie, z wyjątkiem odszkodowań:
    a) otrzymanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą,
    b) dotyczących korzyści, które podatnik mógłby osiągnąć, gdyby mu
    szkody nie wyrządzono,

    Natomiast w praktyce nie wiem, czy zwrot drugiej części zadatku można
    potraktować jako odszkodowanie. Wydaje mi się, że tak.

    W sumie ciekawy temat , może był " wyrok " na który można się powoływać ???

    Pzdr.