    From: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Pocztowa książka nadawcza
    Date: 2 Jul 2003 01:54:31 +0200

    Witam.

    M> Prowadzę mał? jednoosobow? DG. Skupiam się na spredaży internetowej. Często
    M> muszę wysyłać duże ilo?ci drobnych listów poleconych o okre?lonej masie, za
    M> pobraniem, priorytetowych itp.
    M> Zakupiłem sobie pocztow? ksi?żkę nadawcz?.
    M> Mam w zwi?zku tym kilka pytań.
    M> 1. Czy wypełnianie jej przeze mnie ma jaki? większy cel - t.j. czy jest
    M> jaki? obowi?zek posiadania i prowadzenia takiej dokumentacji jak PKPiR -
    M> dodam, że chcę sobie tylko usprawnić pracę - zamiast nosić drobne białe
    M> karteczki - chcę nosić jedn? ksi?żkę i tam wpisywac wszystko.

    Nie ma obowiazku prowadzenia ksiazki nadawczej. Jak zauwazyles,
    usprawnia to prace i ulatwia odnalezienie dowodu nadania. Za wade
    uznaje to, ze w razie potrzeby przeslania takiego dowodu dalej (np.
    potwierdzenie dla adresata, dla sadu) trzeba kserowac cala strone
    ksiazki albo meczyc sie z wyluskaniem interesujacego fragmentu. W
    zwiazku z tym, ze czesto na poczcie przybijaja jedna pieczatke na cala
    strone, moze to byc klopotliwe.

    M> 2. Zauważyłem, że kartki w ?rodku maj? perforację pozwalaj?c? na łatwe
    M> wyrwanie danej kartki - w jakim celu?

    Jak wyzej lub do celow archiwizacyjnych.

    M> 3. W pole L.p. wpisuje po kolei jak lec? numery porzadkowe od 1 do ilu?tam -
    M> czy tak?

    Tak.

    M> 4. O co chodzi z zapisem: "Zał?cznik nr ..............." ?

    Jezeli strona Twojej ksiazki bedzie kiedys zalacznikiem (np. do innych
    dokumentow przewozowych), to tutaj wpiszesz jego numer.

    M> 5. W rubrykę 3-ci? (Miejsce przeznaczenia POCZTA) mam wpisać tylko
    M> miejscowo?ć odbiorcy, czy również kod pocztowy?

    Podajesz kod pocztowy placowki oddawczej - tak to sie fachowo nazywa.
    IMHO jest to regulowane regulaminem poczty, wiec gdyby sie uprzec, to
    mozna pewnie i bez kodu, bo to tylko kwestia techniczna, ulatwiajaca
    prace poczty.

    M> 6. Gdzie wpisać, że list jest expresowy, lub priorytetowy, lub, że pobranie
    M> jest na konto, a nie na przekaz? W rubrykę UWAGI?

    Najlepiej tam. Ksiazke nadawcza opracowano w czasach, gdy nie bylo tak
    fantastycznych wynalazkow jak priorytet czy konto, wiec ona tego nie
    przewiduje.

    M> 7. O co chodzi z rubrykami "do przeniesienia" i "z przeniesienia" - napisane
    M> ze wypełnia się tylko przy przekazach - czyli jak np. wysyłam tylko polecone
    M> za pobraniem, to mnie nie dotyczy?

    Nie musisz tego w ogole wypelniac. Przeniesienie dotyczy kwot
    przesylek, gdy przesylek jest tyle, ze nie mieszcza sie na jednej
    stronie - pozwala to na koncu zsumowac cala wartosc przesylek.

    M> 8. Co je?li nie znam masy przesyki - mogę jej nie wpisywać i zrobi to za
    M> mnie pracownica poczty?

    Tak.

    M> Czy musze zainwestowac w wage?

    Nie musisz.

    M> 9. Widziałęm na poczcie gdy jakas klientka przyniosla taka ksiazke i razem z
    M> listami zostawila Pani na poczcie - w jakim celu?

    W takim, ze pewnie przesylek bylo wiecej, wiec pani na poczcie
    spokojnie sobie je wypelni w wolnej chwili, a pani wysylajaca nie musi
    stac w kolejce tylko przyjdzie pozniej po wypelniona ksiazke.

    M> Będę ogromnie wdzięczny za wyja?nienie wszelkich moich w?tpliwo?ci. Proszę o
    M> kreatywne odpowiedzi.

    Kreatywne? :o
    To modne slowo (np. kreatywna ksiegowosc), ale w tym wypadku chyba nie
    na miejscu.

    Jezeli chcesz poznac wszystkie szczegoly o ksiazce nadawczej - popros
    na poczcie o wglad do regulaminu poczty - tam masz wypisane takze
    zrodla tego regulaminu - ustawy i rozporzadzenia kolejnych "ministrow
    od poczty".

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl