  • 1. Data: 2006-04-20 04:57:58
    Temat: Podatek liniowy - czy można zmienić?
    Od: "Jano" <m...@h...gula>

    Pewien młodzieniec w US zadeklarował że chce być na liniowym 19% (bo ma
    pani z US powiedziała że wszyscy tak piszą a on nie ma zwyczaju poradzić
    się przed faktem).
    Czy może to jeszcze zmienić i rozliczać się według skali podatkowej.

    Działalność dopiero rozpoczął (teraz), pierwszy dochód będzie miał może w
    maju albo później, ogólnie do końca roku to może w ogóle nie przekroczyć
    kwoty wolnej od podatku.
    Jak się dowiedział co zrobił to ....... :(

    Będzie się dowiadywał o to w US ale ja wolałbym też zasięgnąć opinii grona
    innego niż urzędasy.
    Czy ktoś miał już w tej materii jakieś doświadczenie i co z tego
    wyniknęło.

    Pozdrawiam
    Janusz

    --
    Pozdrowienia

    Jano

  • 2. Data: 2006-04-20 08:40:31
    Temat: Re: Podatek liniowy - czy można zmienić?
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Jano wrote:

> [...]
    > grona innego niż urzędasy.
    > Czy ktoś miał już w tej materii jakieś doświadczenie i co z tego

    Ja prostej metody odwołania nie widzę w ustawie. Chyba, że pracujesz
    lub wcześniej pracowałeś na etacie i dogadasz się z pracodawcą (patrz
    niżej)

    Art 9a. 2. Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób
    opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na
    zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do
    złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia
    roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu
    opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej
    działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia
    poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak
    niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.
    3. Jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w
    ust. 2, uzyska z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej
    samodzielnie lub w formie spółki niemającej osobowości prawnej
    przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy,
    odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze
    wspólników:
    1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
    2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
    - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik
    ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w
    art. 30c i jest obowiązany do złożenia właściwych deklaracji o
    wysokości dochodu osiągniętego od początku roku i wpłacenia zaliczek
    obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27
    ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

  • 3. Data: 2006-04-20 09:20:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 20 Apr 2006, jureq wrote:

> [...]
    [...]
    > Ja prostej metody odwołania nie widzę w ustawie. Chyba, że pracujesz
    > lub wcześniej pracowałeś na etacie i dogadasz się z pracodawcą (patrz
    > niżej)

    ...czyli wystarczy zatrudnić się na 2 dni u osoby dla której coś się
    robi w ramach DG :)
    IMVHO warto profilaktycznie dodać, że "wylot" z liniowego nie przywraca
    praw które uzależnione są od niekorzystania z tego rozliczania: mimo
    konieczności wrócenia do "skali", 19% liniowy został "wybrany" zaś
    "wybranie" (a nie "rozliczanie") pozbawia prawa do rozliczania
    z małżonkiem.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2006-04-24 05:19:18
    Od: "Jano" <m...@h...gula>

> [...]
    > konieczności wrócenia do "skali", 19% liniowy został "wybrany" zaś
    > "wybranie" (a nie "rozliczanie") pozbawia prawa do rozliczania

    Nie pracował jeszcze (kończy studia), nie ma możliwości zatrudnienia w
    firmie dla której pracuje, nie ma żony.
    Chce po prostu jeszcze raz zadeklarować rozliczanie ale według skali.
    Dochodu też jeszcze nie osiągnął.

  • 5. Data: 2006-04-25 09:51:56
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Jano wrote:

    > Nie pracował jeszcze (kończy studia), nie ma możliwości zatrudnienia w
    > firmie dla której pracuje, nie ma żony.
    > Chce po prostu jeszcze raz zadeklarować rozliczanie ale według skali.
    > Dochodu też jeszcze nie osiągnął.

    No to masz tylko metodę opisaną wcześniej, albo musisz czekać do nowego
    roku.

  • 6. Data: 2006-05-04 05:14:21
    Od: "Jano" <m...@h...gula>

    Użytkownik "Jano" <m...@h...gula> napisał w wiadomości
> [...]
    grona
    > innego niż urzędasy.
    > Czy ktoś miał już w tej materii jakieś doświadczenie i co z tego

    Sprawa załatwiona.
    Podanie do Naczelnika US z prośbą o zmianę i jest to traktowane jako
    oświadczenie.
    Wszystko w tym temacie.

  • 7. Data: 2006-05-05 06:42:16
    Od: <g...@n...pl>

> [...]
    > grona
    >
    > Sprawa załatwiona.
    > Podanie do Naczelnika US z prośbą o zmianę i jest to traktowane jako

    I to tak bez zadnych trudnosci? A musiałes to czyms umotywowac ? Pozdrawiam.

  • 8. Data: 2006-05-10 13:36:22
    Od: "CzeslawEm." <n...@d...slp.peel>

    Dnia 20.04.2006 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał/a:

    > ...czyli wystarczy zatrudnić się na 2 dni u osoby dla której coś się
    > robi w ramach DG :)

    Podziwiam genialnosc tego rozwiazania.
    Pomijajac fakt ze ktos mogly sie przyczepic ze akcja jest robiona
    tylko dla gierek z podatkiem a nie dla rzeczywistej potrzeby.
    Takie cos leci pod lupe.
    --

    czeslawAT[217DOT96DOT227DOT156]