    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Podatek od nieruchomości na cele użytkowe
    Date: Mon, 18 Sep 2006 10:44:22 +0200

    On Sun, 17 Sep 2006, Jola wrote:

    > Szukałam we wszystkich możliwych źródłach, pytałam wszystkich możliwych
    > specjalistów, ale otrzymałam odpowiedzi sprzeczne lub niejasne.

    IMO źle stawiasz pytanie.

    > jestem osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Siedzibę mam w
    > mieście, w którym jestem zameldowana, natomiast mieszkam w innym mieście.

    Osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania, przepisy Kodeksu Cywilnego
    jednolicie i wyraźnie posługują się stwierdzeniem "siedziba osoby
    prawnej lub miejsce zamieszkania osoby fizycznej".
    IMO należy domniemywać że jeśli gdzieś jest użyte określenie "siedziby
    osoby fizycznej" to wypada traktować je jak wyżej: jako miejsce
    zamieszkania OF.
    Zupełnie czym innym są:
    - miejsce lub miejsca prowadzenia działalności
    - miejsce przechowywania dokumentów
    Bywa że ktoś rozumie przez "siedzibę" którejś z powyższych, na mój
    gust prawidłowo to nie jest. Przedsiębiorcą jest *człowiek* (a nie
    jego przedsiębiorstwo, osobno zdefiniowane - również w KC - jako
    "zespół składników materialnych i niematerialnycyh...") i tenże
    człowiek siedzi gdzie siedzi, czyli tam gdzie mieszka.

    Wg mojej wiedzy:
    - skoro *mieszkasz* w innym mieście to *tam* powinnaś mieć
    zarejestrowaną DG
    - właściwym dla podatku dochodowego a w niektórych przypadkach również
    dla VAT jest US miejsca *zamieszkania*.

    > Chciałabym dowiedzieć się o ewentualność wliczania czynszu i opłat za
    > mieszkanie w koszty uzyskania przychodu. Rozważam różne możliwości:
    > - zarejestrowanie miejsca wykonywania działalności na to wynajmowane
    > mieszkanie, tylko nie wiem (i nikt nie potrafi mi odpowiedzieć na to
    > pytanie!) jakie konsekwencje będą dotyczyły właścicieli. Wyższy podatek od
    > nieruchomości?

    IMO "zależy".
    Przeszukaj archiwum na okazję "charakteru mieszkalnego".
    IMO przeznaczenie *całego* mieszkania na cel gospodarczy może mieć taki
    skutek, z zastrzeżeniem skoro piszesz "czynszu" to nie znaczy ze wolno
    Ci "przeznaczać" tak czyjeś mieszkanie!
    Na miejscu właściciela, nie mając zamiaru takiego "przeznaczenia", to
    ja bym się chyba nie zgodził. Powód? - zwolnisz mieszkanie a on bedzie
    się użerał z odkręceniem tego "przeznaczenia na cele gospodarcze".

    > (za lokal używany nie do celów mieszkalnych tylko
    > użytkowych?) O ile wyższy?

    Dużo. kilkanaście zł/m^2, przy czym w tej okolicy jest górny limit
    podatku, ale większość gmin stosuje maksimum (to jest podatek LOKALNY).

    pzdr, Gotfryd