  • 1. Data: 2006-09-17 03:56:24
    Temat: Podatek od nieruchomości na cele użytkowe
    Od: Jola<j...@p...fm>

    Szukałam we wszystkich możliwych źródłach, pytałam wszystkich możliwych
    specjalistów, ale otrzymałam odpowiedzi sprzeczne lub niejasne. Może Państwo
    będą w stanie mi pomóc:
    jestem osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Siedzibę mam w
    mieście, w którym jestem zameldowana, natomiast mieszkam w innym mieście.
    Chciałabym dowiedzieć się o ewentualność wliczania czynszu i opłat za
    mieszkanie w koszty uzyskania przychodu. Rozważam różne możliwości:
    - zarejestrowanie miejsca wykonywania działalności na to wynajmowane
    mieszkanie, tylko nie wiem (i nikt nie potrafi mi odpowiedzieć na to
    pytanie!) jakie konsekwencje będą dotyczyły właścicieli. Wyższy podatek od
    nieruchomości? (za lokal używany nie do celów mieszkalnych tylko
    użytkowych?) O ile wyższy?
    - wynajęcie mieszkania na firmę bez zgłaszania nowego miejsca wykonywania
    działalności - uzasadnienie: rozpoczynam właśnie studia kształcące w
    przedmiocie mojej DG. Tylko, że są to studia zaoczne, więc uzasadnienie
    nie jest zbyt przekonujące.
    - delegacja do innego miasta, tylko że podobno właściciel firmy nie może
    być w ciągłej delegacji.
    Bardzo proszę o pomoc, za którą z góry dziękuję

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2006-09-18 08:44:22
    Temat: Re: Podatek od nieruchomości na cele użytkowe
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 17 Sep 2006, Jola wrote:

    > Szukałam we wszystkich możliwych źródłach, pytałam wszystkich możliwych
    > specjalistów, ale otrzymałam odpowiedzi sprzeczne lub niejasne.

    IMO źle stawiasz pytanie.

    > jestem osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Siedzibę mam w
    > mieście, w którym jestem zameldowana, natomiast mieszkam w innym mieście.

    Osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania, przepisy Kodeksu Cywilnego
    jednolicie i wyraźnie posługują się stwierdzeniem "siedziba osoby
    prawnej lub miejsce zamieszkania osoby fizycznej".
    IMO należy domniemywać że jeśli gdzieś jest użyte określenie "siedziby
    osoby fizycznej" to wypada traktować je jak wyżej: jako miejsce
    zamieszkania OF.
    Zupełnie czym innym są:
    - miejsce lub miejsca prowadzenia działalności
    - miejsce przechowywania dokumentów
    Bywa że ktoś rozumie przez "siedzibę" którejś z powyższych, na mój
    gust prawidłowo to nie jest. Przedsiębiorcą jest *człowiek* (a nie
    jego przedsiębiorstwo, osobno zdefiniowane - również w KC - jako
    "zespół składników materialnych i niematerialnycyh...") i tenże
    człowiek siedzi gdzie siedzi, czyli tam gdzie mieszka.

    Wg mojej wiedzy:
    - skoro *mieszkasz* w innym mieście to *tam* powinnaś mieć
    zarejestrowaną DG
    - właściwym dla podatku dochodowego a w niektórych przypadkach również
    dla VAT jest US miejsca *zamieszkania*.

> [...]
    > mieszkanie, tylko nie wiem (i nikt nie potrafi mi odpowiedzieć na to
    > pytanie!) jakie konsekwencje będą dotyczyły właścicieli. Wyższy podatek od

    IMO "zależy".
    Przeszukaj archiwum na okazję "charakteru mieszkalnego".
    IMO przeznaczenie *całego* mieszkania na cel gospodarczy może mieć taki
    skutek, z zastrzeżeniem skoro piszesz "czynszu" to nie znaczy ze wolno
    Ci "przeznaczać" tak czyjeś mieszkanie!
    Na miejscu właściciela, nie mając zamiaru takiego "przeznaczenia", to
    ja bym się chyba nie zgodził. Powód? - zwolnisz mieszkanie a on bedzie
    się użerał z odkręceniem tego "przeznaczenia na cele gospodarcze".

    > (za lokal używany nie do celów mieszkalnych tylko
    > użytkowych?) O ile wyższy?

    Dużo. kilkanaście zł/m^2, przy czym w tej okolicy jest górny limit
    podatku, ale większość gmin stosuje maksimum (to jest podatek LOKALNY).

    pzdr, Gotfryd