    From: witek <w...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Podatek od spadku
    Date: Sat, 16 Dec 2017 11:01:13 -0600

    On 12/16/2017 8:30 AM, Maciek wrote:
> [...]
    >
    > W myśl art. 16 ust. 8 ww ustawy o podatku od spadków i darowizn warunek
    > określony w ust. 2 pkt 5 uważa się za spełniony również wtedy, gdy
    > budynek lub lokal został zbyty przed rozpoczęciem zamieszkiwania ze
    > względu na konieczność zmiany warunków lub miejsca zamieszkania, a
    > nabycie innego budynku lub uzyskanie pozwolenia na jego budowę albo
    > nabycie innego lokalu nastąpiło nie później niż w ciągu 6 miesięcy od
    > dnia zbycia."
    >
    > Tymczasem w ustawie wszędzie widzę okres 2 lat, a nie 6 miesięcy, jak w
    > decyzji urzędu i stąd moja konsternacja.

    A czyli zrobiles to z glową.
    Rozumiem ze sd-z2 zlozyles.
    Co do drugiej czesci spadku odbowiazują cie przepisy z 2003 roku a tam
    w par 16 stoi niestety jak byk 6 miesiecy.

    Art. 16. 1. W przypadku nabycia własności (współwłasności) budynku
    mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość,
    spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w
    takim
    prawie, spółdzielczego prawa do domu jednorodzinnego albo udziału w
    takim prawie:
    1) w drodze dziedziczenia, zapisu zwykłego, zapisu windykacyjnego, dalszego
    zapisu, polecenia testamentowego, darowizny lub polecenia darczyńcy przez
    osoby zaliczane do I grupy podatkowej,
    2) w drodze dziedziczenia, zapisu zwykłego, zapisu windykacyjnego, dalszego
    zapisu lub polecenia testamentowego przez osoby zaliczane do II grupy
    podatkowej,
    3) w drodze dziedziczenia, zapisu zwykłego, zapisu windykacyjnego, dalszego
    zapisu lub polecenia testamentowego przez osoby zaliczane do III grupy

    podatkowej, które sprawowały opiekę nad wymagającym takiej opieki
    spadkodawcą, na podstawie pisemnej umowy z podpisem notarialnie
    poświadczonym, przez co najmniej dwa lata od dnia poświadczenia podpisów
    przez notariusza
    - nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich czystej wartości do
    łącznej wysokości
    nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu. W
    przypadku
    nabycia części (udziału) budynku mieszkalnego lub lokalu albo udziału
    w spółdzielczym prawie do budynku mieszkalnego lub lokalu ulga przysługuje
    stosownie do wielkości udziału.
    2. Ulga, o której mowa w ust. 1, przysługuje osobom, które łącznie spełniają
    następujące warunki:
    1) spełniają wymogi określone w art. 4 ust. 4;
    2) nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego
    stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc nimi przeniosą własność
    budynku lub lokalu na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy w terminie
    6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy
    darowizny w formie aktu notarialnego;
    3) nie przysługuje im spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego,
    spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub wynikające
    z przydziału spółdzielni mieszkaniowej: prawo do domu jednorodzinnego lub
    prawo do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie dysponowania tymi
    prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do dyspozycji spółdzielni,
    w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia
    umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
    4) nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą umowę najmu
    w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia
    umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
    5) będą zamieszkiwać będąc zameldowanymi na pobyt stały w nabytym lokalu lub
    budynku i nie dokonają jego zbycia przez okres 5 lat:
    a) od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny
    w formie aktu notarialnego - jeżeli w chwili złożenia zeznania lub zawarcia
    umowy darowizny nabywca mieszka i jest zameldowany na pobyt stały
    w nabytym lokalu lub budynku,
    b) od dnia zamieszkania potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały
    w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca zamieszka i dokona
    (C)Kancelaria Sejmu s. 14/18
    2017-06-08
    zameldowania na pobyt stały w ciągu roku od dnia złożenia zeznania
    podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego.
    3. Jeżeli nabyty budynek lub lokal jest zajęty przez osoby trzecie,
    spełnienie
    warunków określonych w ust. 2 pkt 2-5 może nastąpić w okresie 5 lat od dnia
    nabycia; w tym wypadku zawiesza się odpowiednio bieg terminu
    przedawnienia do
    dokonania wymiaru podatku.