    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Polecenie wyjazdu służbowego właściciela
    Date: Sat, 12 Jan 2008 23:22:57 +0100

    On Sat, 12 Jan 2008, Grys wrote:

    > Witam,
    >
    > Prześledziłem wątki na grupie odnośnie wliczaniu w sobie w koszty diet
    > za wyjazdy służbowe właściciela (KPiR, VAT, zasady ogólne) i wiem, że
    > można :)

    A podstawę prawną znasz? :)
    To jest "łańcuszek" (na końcu jest rozporządzenie, dotyczące
    *pracowników* i to żeby było śmieszniej - sfery budżetowej).

    > 1. Cały poprzedni (2007) rok nie wrzucałem w koszty takich wyjazdów. I
    > tu rodzi się pytanie... czy mogę w chcwili obecnej wpisać do KPiR
    > wszystkie moje wyjazdy

    A czy jakikolwiek przepis zabrania uznania za koszt wydatków
    w dowolnej chwili, byle później od ich poniesienia i we właściwym
    roku podatkowym, oczywiście nie liczący tych wydatków dla których
    przepisy szczególne ustalają odrębne regulacje?

    Ja bym rozliczył.

    > VAT za noclegi

    ...tego, że odliczenie VAT nie przysługuje jesteś świadom...

    > 2. Pytanie wiąże się z pytaniem pierwszym a mianowicie w jaki sposób
    > zaksięgować taki wyjazd - Dowodem wewnętrznym, poleceniem wyjazdu
    > służbowego?. Księgować wszystkie wydatki jednym dokumentem w KPiR
    > (faktury za paliwo, noclegi)

    Osobiście robię "różnie".
    Najczęściej (90%++ przypadków) wystawiam właśnie DW pod nazwą
    "rozliczenie wyjazdu".
    Ale bywało, że miałem wydatki w postaci:
    - biletu wieloprzejazdowego PKP Intecity (cena 5 biletów, 6 przejazdów)
    - hotel, za który faktura "przyszła" później (a może tylko zapomniałem
    wpisać, już nie pamiętam)
    ...i wpisywałem takie przypadki "luzem" do KPiR (jak później niż
    konkretna delegacja, to dopisywałem np. "hotel do wyjazdu wg
    DV xx/yy".

    > i jak w Rejestrze VAT

    Tu jest trudniej.
    Formalnie nie ma przepisu, pozwalającego wystawiać "DW dla VAT".
    ALE...
    (ostrzegam: nie jestem doradcą, nie miałem kontroli VAT, kontrola
    dochodowego nie miała zastrzeżeń).

    Ale myślę tak sobie: jak wygląda WZÓR ewidencji VAT?
    :>
    Wcale nie wygląda, prawda?
    Podatnik ma zrobić "tak, aby mógł wg ewidencji rozliczyć dane
    do deklaracji VAT", prawda? (jeden z rozsądniejszcyh przepisów
    w zakresie papierkologii DG, tak nawiasem mówiąc).

    To kto mi tu będzie pyszczył, jak podatnik (ja) postanowi, że będzie
    prowadził EV w postaci ewidencji *cząstkowych*, zebranych
    w EV zbiorczą?
    Mogę? (a jak nie mogę, to dlaczego?)

    No to jak mogę, to "ewidencje cząstkowe" mam bezpośrednio na druku
    rozliczenia wyjadu. W postaci odrębnej kolumny na VAT podlegający
    odliczeniu :>

    > autostradą, bilety kolejowe). Co taki dowód powinien zawierać?

    A rozporządzenie o prowadzeniu KPiR przeczytał??
    Par. 12 jak pamiętam :) (piszę "z głowy czyli z niczego", ale to
    powinno być w owej okolicy).

    > Może ktoś ma gotowy formularz i mógłby podesłać na maila;)

    W moim mam kiks, który powinienem poprawić od dwu lat (nie widać
    dokładnie jakbym chciał co jest sumowane), więc nie będę
    rozpowszechniał :O

    pzdr, Gotfryd