  • 1. Data: 2008-01-12 22:13:47
    Temat: Polecenie wyjazdu służbowego właściciela
    Od: Grys <g...@g...com>

    Witam,

    Prześledziłem wątki na grupie odnośnie wliczaniu w sobie w koszty diet
    za wyjazdy służbowe właściciela (KPiR, VAT, zasady ogólne) i wiem, że
    można :). Teraz tylko nasuwają mi się dwa pytania:
    1. Cały poprzedni (2007) rok nie wrzucałem w koszty takich wyjazdów. I
    tu rodzi się pytanie... czy mogę w chcwili obecnej wpisać do KPiR
    wszystkie moje wyjazdy (terminy wszystkie będą potwierdzone fakturami
    VAT za noclegi lub też fakturami za paliwo w innych miastach ( często
    zdarza mi się jechać do klienta jakieś 200-300 km w jedną stronę i
    wracać tego samego dnia - wyjazd 6 rano powrót 23) na jeden dzień i
    podróż na pewno trwa więcej niż 12h więc przysługuje pełna dieta.
    Jakim dowodem/dowodami to najlepiej zrobić.
    2. Pytanie wiąże się z pytaniem pierwszym a mianowicie w jaki sposób
    zaksięgować taki wyjazd - Dowodem wewnętrznym, poleceniem wyjazdu
    służbowego?. Księgować wszystkie wydatki jednym dokumentem w KPiR
    (faktury za paliwo, noclegi) i jak w Rejestrze VAT (przejazdy
    autostradą, bilety kolejowe). Co taki dowód powinien zawierać? Czy
    wystarczą następujące dane:
    - Imię Nazwisko
    - Cel wyjazdu
    - Data wyjazdu
    - Data powrotu
    - Wartość diet
    - Wartość wydatków na noclegi
    - Wartość wydatków na paliwo

    Może ktoś ma gotowy formularz i mógłby podesłać na maila;)

    Pozdrowienia
    Grys

  • 2. Data: 2008-01-12 22:22:57
    Temat: Re: Polecenie wyjazdu służbowego właściciela
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 12 Jan 2008, Grys wrote:

    > Witam,
    >
    > Prześledziłem wątki na grupie odnośnie wliczaniu w sobie w koszty diet
    > za wyjazdy służbowe właściciela (KPiR, VAT, zasady ogólne) i wiem, że
    > można :)

    A podstawę prawną znasz? :)
    To jest "łańcuszek" (na końcu jest rozporządzenie, dotyczące
    *pracowników* i to żeby było śmieszniej - sfery budżetowej).

    > 1. Cały poprzedni (2007) rok nie wrzucałem w koszty takich wyjazdów. I
    > tu rodzi się pytanie... czy mogę w chcwili obecnej wpisać do KPiR
    > wszystkie moje wyjazdy

    A czy jakikolwiek przepis zabrania uznania za koszt wydatków
    w dowolnej chwili, byle później od ich poniesienia i we właściwym
    roku podatkowym, oczywiście nie liczący tych wydatków dla których
    przepisy szczególne ustalają odrębne regulacje?

    Ja bym rozliczył.

    > VAT za noclegi

    ...tego, że odliczenie VAT nie przysługuje jesteś świadom...

> [...]
    > zaksięgować taki wyjazd - Dowodem wewnętrznym, poleceniem wyjazdu
    > służbowego?. Księgować wszystkie wydatki jednym dokumentem w KPiR

    Osobiście robię "różnie".
    Najczęściej (90%++ przypadków) wystawiam właśnie DW pod nazwą
    "rozliczenie wyjazdu".
    Ale bywało, że miałem wydatki w postaci:
    - biletu wieloprzejazdowego PKP Intecity (cena 5 biletów, 6 przejazdów)
    - hotel, za który faktura "przyszła" później (a może tylko zapomniałem
    wpisać, już nie pamiętam)
    ...i wpisywałem takie przypadki "luzem" do KPiR (jak później niż
    konkretna delegacja, to dopisywałem np. "hotel do wyjazdu wg
    DV xx/yy".

    > i jak w Rejestrze VAT

    Tu jest trudniej.
    Formalnie nie ma przepisu, pozwalającego wystawiać "DW dla VAT".
    ALE...
    (ostrzegam: nie jestem doradcą, nie miałem kontroli VAT, kontrola
    dochodowego nie miała zastrzeżeń).

    Ale myślę tak sobie: jak wygląda WZÓR ewidencji VAT?
    :>
    Wcale nie wygląda, prawda?
    Podatnik ma zrobić "tak, aby mógł wg ewidencji rozliczyć dane
    do deklaracji VAT", prawda? (jeden z rozsądniejszcyh przepisów
    w zakresie papierkologii DG, tak nawiasem mówiąc).

    To kto mi tu będzie pyszczył, jak podatnik (ja) postanowi, że będzie
    prowadził EV w postaci ewidencji *cząstkowych*, zebranych
    w EV zbiorczą?
    Mogę? (a jak nie mogę, to dlaczego?)

    No to jak mogę, to "ewidencje cząstkowe" mam bezpośrednio na druku
    rozliczenia wyjadu. W postaci odrębnej kolumny na VAT podlegający
    odliczeniu :>

    > autostradą, bilety kolejowe). Co taki dowód powinien zawierać?

    A rozporządzenie o prowadzeniu KPiR przeczytał??
    Par. 12 jak pamiętam :) (piszę "z głowy czyli z niczego", ale to
    powinno być w owej okolicy).

    > Może ktoś ma gotowy formularz i mógłby podesłać na maila;)

    W moim mam kiks, który powinienem poprawić od dwu lat (nie widać
    dokładnie jakbym chciał co jest sumowane), więc nie będę
    rozpowszechniał :O

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-01-12 23:57:59
    Od: Grys <g...@g...com>

    > A podstawę prawną znasz? :)
    > To jest "łańcuszek" (na końcu jest rozporządzenie, dotyczące
    > *pracowników* i to żeby było śmieszniej - sfery budżetowej).
    A chociażby Par 14, punkt 2

> [...]
    > przepisy szczególne ustalają odrębne regulacje?
    >
    > Ja bym rozliczył.

    > ...tego, że odliczenie VAT nie przysługuje jesteś świadom...

    Jestem świadom... Do KPiR wrzucam kwoty brutto ale na podstawie faktur
    VAT i to miałem na mysli.

> [...]
    > ...i wpisywałem takie przypadki "luzem" do KPiR (jak później niż
    > konkretna delegacja, to dopisywałem np. "hotel do wyjazdu wg

    Ano właśnie... Jeszcze kwestia jedna... Nie będę miał żadnych
    potwierdzeń pobytu u klienta ani faktur sprzedaży (ale chyba nie
    trzeba?). bo i też osiągam dochody z tytułu umowy o współpracę z inną
    firmą gdzie między innymi mam wpisany punkt o refakturowaniu
    wszystkich kosztów.

> [...]
    > ALE...
    > (ostrzegam: nie jestem doradcą, nie miałem kontroli VAT, kontrola

    Niby nie... ale ciekawy pełnie byłby wzrok kontrolującej...

> [...]
    >
    > A rozporządzenie o prowadzeniu KPiR przeczytał??
    > Par. 12 jak pamiętam :) (piszę "z głowy czyli z niczego", ale to

    Czytał... Co powinien zawierać to wiem... Natomiast pytanie moje
    dotyczyło zawartości na poleceniu wyjazdu służbowego. Do określenia
    diety konieczne są godziny wyjazdu i powrotu, ale czy konieczne jest
    już określenie np celu wyjazdu?

    > W moim mam kiks, który powinienem poprawić od dwu lat (nie widać
    > dokładnie jakbym chciał co jest sumowane), więc nie będę
    > rozpowszechniał :O
    >
    > pzdr, Gotfryd

    To może ktoś inny się zechce podzielić bez "kiks"-u ;)

  • 4. Data: 2008-01-13 08:14:57
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Grys wrote:

> [...]
    > dotyczyło zawartości na poleceniu wyjazdu służbowego. Do określenia
    > diety konieczne są godziny wyjazdu i powrotu, ale czy konieczne jest

    To akurat jest najważniejsze. Jak cel wyjazdu nie będzie
    odpowiednio zdefiniowany, to wszystkie wydatki związane z tym wyjazdem
    nie będą mogły być kosztem.

  • 5. Data: 2008-01-14 09:36:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 12 Jan 2008, Grys wrote:

> [...]
    > trzeba?). bo i też osiągam dochody z tytułu umowy o współpracę z inną
    > firmą gdzie między innymi mam wpisany punkt o refakturowaniu

    No to trzeba uzasadnić, że wydatek jest związany z TAMTYM przychodem.
    Inaczej mówiąc "będą faktury".
    Sam też miewałem DW "delegacja" opisane "wyjazd do <klient_końcowy>
    na potrzeby umowy z <klient_płacący>" albo coś w tym stylu.

> [...]
    > dotyczyło zawartości na poleceniu wyjazdu służbowego. Do określenia
    > diety konieczne są godziny wyjazdu i powrotu, ale czy konieczne jest

    A to racja, tego nie ma w rozporządzeniu, to jest w ustawie,
    a ustawę masz np. tu:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html

    :P
    Art.22.1, definicja kosztu!

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2008-01-14 10:26:21
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:
> [...]
    > Sam też miewałem DW "delegacja" opisane "wyjazd do <klient_końcowy>
    > na potrzeby umowy z <klient_płacący>" albo coś w tym stylu.
    A jak nie jest powiązany z żadnym przychodem? "Wyjazd do
    <klient_końcowy> na potrzeby przekształcenia go w <klient_płacący>"? ;-)

    Maciek

  • 7. Data: 2008-01-14 11:12:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 14 Jan 2008, Maciek wrote:

    > A jak nie jest powiązany z żadnym przychodem?

    To nie jest kosztem. Słowo "żadnym" trzeba traktować
    bardzo ściśle, patrz niżej.

    > "Wyjazd do <klient_końcowy> na
    > potrzeby przekształcenia go w <klient_płacący>"? ;-)

    Zdecydowanie stanowi POTENCJALNY przychód!
    Jest nieco wyrokow NSA, że *realnie prawdopodobny* przychód oraz
    zachowanie źródła przychodu (teraz jawnie wpisane do ustawy) stanowią
    podstawę do uznania za KUP.
    Ów przychód wcale nie musi zostać osiągnięty :)

    Popatrz do definicji:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    Art. 22
    1. Kosztami uzyskania przychodów sš koszty poniesione
    w celu osišgnięcia przychodów lub [...]
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ---

    O zaliczeniu wydatku w KUP decyduje *cel*, "zamiar" uzyskania przychodu
    - a nie fakt *osiągnięcia* owego przychodu!

    Podobnie jest w drugą stronę: jak wydatek zostanie poniesiony w innnym
    celu (niezarobkowym), to z tego iż przypadkiem tą drogą został osiągnięty
    przychód nie wynika, iż ów wydatek staje się kosztem; są od tego
    oczywiście wyjątki w obie strony (klasyka: kara umowna nie jest kosztem
    zaś wydatki na nabycie "rzeczy sprzedawanej" są kosztem, mimo braku
    zamiaru osiągnięcia przychodu ze sprzedaży TEJ RZECZY podczas jej zakupu).

    I nim spytasz, jakim prawem wobec tego określa się dochód z czegoś,
    z czego nie było przychodu, sprawdź w ustawie, że dochodu nie określa
    się zasadniczo (są wyjątki :>) od transakcji, określa się go od
    *źrodła przychodów*.
    Czyli wszelkie transakcje z DG do jednego worka (również te nieudane).
    Dzięki czemu wyjazd do potencjalnego klienta może stanowić koszt :)

    pzdr, Gotfryd