eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiPowrót z USA po kilku latach a podatek w Polsce - długawe › Re: Powrót z USA po kilku latach a podatek w Polsce - długawe
    From: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Powrót z USA po kilku latach a podatek w Polsce - długawe
    Date: Thu, 05 May 2005 11:37:11 +0200

    Kris wrote:

    > Punkt 1 znczy natomiast:
    > Podatki od pracy najemnej placisz tylko w tym panstwie gdzie
    > pracujesz, o ile masz tam miejsce zamieszkania.

    To trzeba trochę więcej niż miejsce zamieszkania. Zazwyczaj określa się
    to jako "centrum życiowe"

    > Niestety umowa ta nie precyzuje kiedy trzeba mieszkac w tym kraju.
    > Ja widze kilka mozliwosci interpretacji:
    > 1 Na poczatku roku podatkowego.
    > 2 Na koncu roku podatkowego.
    > 3 Przez caly rok podatkowy.
    > 4 Przez wiekszosc roku podatkowego.
    > 5 W czasie wykonywania pracy.

    Jestem za 5, ale dodałbym, jeszcze, ze wskazane byłoby także zaby
    dotyczyło to także momentu uzyskania dochodu. Czyli: uwaga na spóźnione
    wypłaty.

    > Najbardziej sensowne interpretacje to 4 i 5, w zwiazku z czym nie bede
    > musial placic podatku w Polsce. Pytanie tylko czy US w Polsce podziela
    > moja interpretacje.
    > Jak sadzicie?
    > Czy istnieje dla mnie jakis formalny sposob na uzyskanie wiazacej
    > interpretacji z US?

    W UE istnieje coś takiego jak zaświadczenie o rezydencji podatkowej
    wydawane przez US. Prawdopodobnie w USA też można to uzyskać. Powinno
    to rozwiać wszelkie wątpliwości urzedu