    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Fri, 19 Jul 2013 23:36:56 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Pozyczka dla wspolnika zamiast dywidendy

    On Fri, 19 Jul 2013, PJ wrote:

    > PCC nie ma zastosowania, bo udzielenie pozyczki przez spolke to czynnosc
    > opodatkowana VAT, a w takim przypadku jest zwolnienie z PCC.

    O, thx, już zapodałem googlowi i wyszło mi coś takiego:

    http://www.vat.pl/pozyczki_ppc_czy_vat_komentarz_vat
    _interpretacje_274.php
    +++
    Podkarpacki Urząd Skarbowy, 7 listopada 2005r., PUS.II/443/75/2005/MM
    Znaczenie ma tutaj częstotliwoœć udzielania pożyczek.
    Jeżeli bowiem firma udziela pożyczek sporadycznie i w dodatku
    z własnych œrodków, a nie ze œrodków w tym celu gromadzonych
    to nie wypełnia warunków by sklasyfikować tę czynnoœć jako usługę
    w rozumieniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług
    [...]
    Sporadyczne udzielanie pożyczek z własnych œrodków nie może więc zostać
    uznane za œwiadczenie usług poœrednictwa finansowego a w zwišzku z tym
    nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
    Za to umowa pożyczki jest wtedy opodatkowana PCC.
    ---

    I co powiesz na to dictum, z którym się w zupełności zgadzam?
    Nie widziało mi się traktowanie pożyczki "z własnych środków"
    jako usługi :)
    Przecież taka interpretacja prowadziłaby do wniosku, że od
    odsetek od opóźnionych płatności nalezy pobierać VAT.
    A "obrót pieniężny" (szeroko rozumiany, w tym papierami
    wartościowymi, włączając weksle) to po prostu "zapłata",
    wcześniej lub później, co może generować przychody należne
    do opodatkowania, ale cech "usług" nie ma.

    pzdr, Gotfryd