    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Mon, 22 Jul 2013 15:30:27 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Pozyczka dla wspolnika zamiast dywidendy

    On Mon, 22 Jul 2013, cef wrote:

    > Możliwy minimalny - 18-19% i tak jest mniejszy niż dywidenda po CIT.

    Ale minimalny wymaga liniowego, a to niesie za sobą
    dalsze implikacje. Zakładałem do rozważań, że podatnik
    ma dochody "skalowe" (np. z pracy) na tyle duże, że
    wykorzystuje niższe progi, a do tego dochody ze spółki.

    > Jak podatnik chce wyciagać jakieś grosze,
    > że opodatkowuje się wg skali, to faktycznie jest problem.

    Nienie.
    Obstawiałem że "grosze ze skali" podatnik dawno już
    wykorzystał :)

    > Sytuacja z oddalaniem PIT w czasie jest o tyle ciekawa, że
    > przepychanie spłacania do przodu w czasie
    > (czy spłacania tego kolejną pożyczką) może kogoś zainspirować do
    > postawienia zarzutu czynności fikcyjnych czy wykonywanych w celu
    > unikania opodatkowania i wtedy jest kłopot.

    Niby może, ale przecież uzasadnienie nie jest podatkowe.
    Podatnik nie chce wypłacić dywidendy, bo interesuje go
    wykazanie dobrego stanu majątkowego spółki: jak spółka
    pożyczy komuś ćwierć miliona, to ma nadal ćwierć miliona
    w aktywach, a jak wypłaci dywidendę, to tej ćwiartki
    brakuje.
    AFAIR skarbówki usiłują "ugryźć" podobną konstrukcję
    w przypadku S.K. i zdaje się na razie bezskutecznie,
    chyba że nowelizacja będzie (na razie PIT należy się
    po uchwale o wypłaceniu udziałów czy jakoś tak, a nie
    tylko dlatego że istnieją "zarobione pieniądze" do
    podziału).

    > Ale jak uchwalą jakąś abolicję, to jest się do przodu.
    > Może autor coś wie :-)

    Też możliwe :)

    pzdr, Gotfryd