  • 11. Data: 2002-11-29 01:04:30
    Temat: Re: Prawa autorskie w umowie o dzieło
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 28 Nov 2002, Dorota Wozniak wrote:

    >+ Użytkownik Maciek Zielinski
    >+
    >+ > Prawo autorskie wymaga, zeby wymienic pola eksploatacji, inaczej byc moze
    >+ > podatkowo bedzie OK, ale umowa bedzie malo skuteczna.
    >+ > pzdr
    >+ > M.
    >+
    >+ Co oznacza sformułowanie "pola eksploatacji",
    >+ jeśli można to proszę o przykład.

    Dajmy na to (z ustawy):
    +++
    Art. 50. Odrębne pola eksploatacji stanowiš w szczególnoœci:

    1) utrwalenie,

    2) zwielokrotnienie okreœlonš technikš,

    3) wprowadzenie do obrotu,

    4) wprowadzenie do pamięci komputera,

    5) publiczne wykonanie albo publiczne odtworzenie,

    6) wystawienie,

    7) wyœwietlenie,

    8) najem,

    9) dzierżawa,

    10) nadanie za pomocš wizji lub fonii przewodowej albo bezprzewodowej
    przez stację naziemnš,

    11) nadanie za poœrednictwem satelity,

    12) równoczesne i integralne nadanie utworu nadawanego przez innš
    organizację radiowš lub telewizyjnš.
    ---

    "w szczególności" oznacza IMO że lista nie jest zamknięta, czyli
    można wymyślać inne (i moga się takie "same z siebie" pojawić
    np. wskutek rozwoju technologii).

    i jeszcze (z ustawy):
    +++
    4. Umowa może dotyczyć tylko pól eksploatacji, które sš znane w chwili jej
    zawarcia.
    +++
    Art. 45. Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, twórcy przysługuje odrębne
    wynagrodzenie za korzystanie z utworu na każdym odrębnym polu
    eksploatacji.
    ---

    Pozdrowienia, Gotfryd
    PS: a po przeczytaniu następnego artykułu za listą (tj. 51)
    możesz zabrać się za wątek o licencjach na "prawo" :)
    Uprzedzam że to jest gigawątek (może teraz już terawątek,
    wypadłem na time-out !)

  • 12. Data: 2002-11-29 01:08:19
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 28 Nov 2002, Dorota Wozniak wrote:
    >+ From: Robi
    >+ >
    >+ > Nie można - prawa autorskie są niezbywalne. Tylko prawa majątkwe
    >+ > - prawo do exploatacji.
    >+
    >+ To co proponujesz, żeby napisać w umowie
    >+ żeby było O.K. z prawami autorskimi?

    Tak jak napisał: "prawa majątkowe", zapis "wszystkie" znaczy
    ustawowo IMO "wszystkie znane" :)
    Na mój gust nie "prawo do eksploatacji" bo to szczególny
    przypadek pola ekploatacji :)
    Inna sprawa że jak dla mnie to *nie tylko* przeniesienie
    *wszystkich* praw upoważnia do 50%, ale każda licencja
    (zwolennicy "wymogu wszystkiego" jakoś nie piszą dlaczego !)

    Pozdrowienia, Gotfryd
    (zauważający rymy częstochowskie, znaczy pora iść spać :>)

  • 13. Data: 2002-11-29 07:57:05
    Od: "Pawel Wozniak" <w...@b...com.pl>

    Robi wrote:
    > [...]
    >
    > Z czystej ciekawości: masz powód żeby "utajniać" ?? ;)
    >
    > Pozdrowienia, Gotfryd

    Przepraszam, to ja z rozpędu wysłałam Robiemu na priva.

    Dorota

  • 14. Data: 2002-11-29 10:18:11
    Od: Robi <b...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne wrote:

    (...)

    > Z czystej ciekawości: masz powód żeby "utajniać" ?? ;)
    (...)

    Witam, nie mam żadnych powodów żeby "utajniać".

    § 1. 1. Zleceniobiorca przenosi na Zleceniobiorcę autorskie prawa majątkowe
    do :
    (...) tutaj zakres prac (...)
    zwanych dalej Utworami - wszystkich form ich wyrażenia, w tym wszystkich
    form
    dokumentacji projektowej, wytwórczej i użytkowej na następujących polach
    eksploatacji:
    a) trwałego lub czasowego zwielokrotnienia ( jak i utrwalania oraz
    wprowadzania do pamięci komputera) - w całości lub w części, jakimikolwiek
    środkami i w jakiejkolwiek formie, w szczególności techniką drukarską,
    cyfrową, elektroniczną, fotograficzną, na nośnikach informatycznych (w tym
    płytkach kompaktowych i dyskietkach), poprzez wykonanie matryc,
    b) tłumaczenia, przystosowywania, zmiany układu lub jakichkolwiek innych
    zmian
    w Utworach ( z zachowaniem praw osoby, która tych zmian dokonała),
[...]
    c) rozpowszechniania Utworów lub ich kopii ( w szczególności poprzez
    wprowadzanie ich do obrotu, w tym najem lub dzierżawę ), wprowadzania do
    Internetu, Intranetu i innych sieci oraz przesyłania on-line, nadawania za
    pomocą wizji lub fonii przewodowej lub bezprzewodowej przez stację naziemną
    ,
    jak i za pośrednictwem satelity, wyświetlania czy wystawiania, publicznego
    wykonywania i odtwarzania,
    d) zezwalania na wykonywanie praw zależnych,
    e) wykorzystywania Utworów dla celów marketingowych.
    2. Zleceniobiorca oświadcza, że :
    -określone w ust.1 prawa autorskie majątkowe do Utworów nie są w żaden
    sposób
    ograniczone, ani obciążone na rzecz osób trzecich, w szczególności zaś nie
    stanowią przedmiotu licencji osób trzecich ,
    - Utwory zostały wykonane w ramach umowy zlecenia.
    3.Zleniodawca nabywa prawo do korzystania z nabytych niniejszą umową praw
    wyłącznych na wskazanych wyżej polach eksploatacji na całym świecie.
    4. Zleceniodawca nie jest zobowiązane do rozpowszechniania Utworów.
    5. Zleceniobiorca oświadcza, że do dnia podpisania niniejszej umowy,
    Zleceniodawca miał prawo korzystać z praw autorskich majątkowych do Utworów
    na określonych w ust.1 polach eksploatacji , a wynagrodzenie , o którym
    mowa
    w § 2 niniejszej umowy obejmuje odpłatność za korzystanie z tych praw w tym
    okresie.
    § 2.1. Z tytułu przeniesienia praw autorskich majątkowych do Utworów na
    wszystkich polach eksploatacji wymienionych w z § 1 ust.1 niniejszej umowy
    Zleceniobiorca otrzyma łączne wynagrodzenie w wysokości. .......( słownie
    ...................).
    2. Stosownie do § 2 ust. 3 umowy o świadczenie usług Strony zgodnie
    oświadczają, że Utwory powstały w wyniku czynności świadczonych w okresie
    od..............do................przez Zleceniobiorcę na rzecz
    Zleceniodawcy na podstawie umowy o świadczenie usług oraz że kwota
    określona
    w ust.1 stanowi część wynagrodzenia określonego w § 4 ust.1 umowy o
    świadczenie usług.
    3. Wynagrodzenie określone w ust.1 winno zostać uiszczone stosownie do §
    4
    ust. 4 umowy o świadczenie usług.
    § 3. Zleceniodawca uiszcza podatek od czynności cywilnoprawnych z tytułu
    przeniesienia praw autorskich majątkowych, o ile jest należny.
    § 4. Wszelkie spory wynikłe w związku z realizacją niniejszej umowy będą
    rozstrzygane przez właściwy Sąd.
    § 5. Wszelkie zmiany niniejszej umowy wymagają formy pisemnej pod rygorem
    nieważności.
    § 6. Umowę niniejszą sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach po
    jednym dla każdej ze Stron.

    Trochę tego dużo.

    (...)
    > Pozdrowienia, Gotfryd
    (...)

    --
    Pozdrowienia
    ____

  • 15. Data: 2002-11-29 12:10:50
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robi" <b...@p...onet.pl> napisał
    w wiadomości news:as7esi$ej8$1@news.tpi.pl...

> [...]
    trzecich, w szczególności zaś nie
    > stanowią przedmiotu licencji osób trzecich ,
    > - Utwory zostały wykonane w ramach umowy

    To ostatnie zdanie nie pasuje chyba za bardzo do
    sytacji opisanej przez Dorotę "Jakie sformułowanie
    należałoby zawrzeć w umowie __o dzieło__" ale nie
    widze przeszkód aby dokonać stosownej zmiany,
    zlecenia na dzieło ?

    Pozdr.
    Sark

  • 16. Data: 2002-11-29 12:29:40
    Od: Robi <b...@p...onet.pl>

    Sark wrote:

    (..)
> [...]
    > sytacji opisanej przez Dorotę "Jakie sformułowanie
    > należałoby zawrzeć w umowie __o dzieło__" ale nie
    > widze przeszkód aby dokonać stosownej zmiany,
    (...)

    OK. Umowa o dzieło.
    Niemniej pragnę zuważyć, że umowa o dzieło w której zawarte są kluzule
    dotyczące autorskich praw majątkowych ma przekazać Zleceniodawcy takowe
    uprawnienia i w jego gestii jest umieszczenie tych klauzul w umowue.

    --
    Pozdrowienia
    ____