    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Prawo autorskie.
    Date: Mon, 27 Jan 2003 14:04:09 +0100

    On Mon, 27 Jan 2003, Dawid Partyka - Koli wrote:

    >+ Witam.
    >+ Mam mały problem z podatkiem:
    >+
    >+ Mam sprzedać własne oprogramowanie pewnej firmie za kwotę przekraczającą 3
    >+ barierę podatkową. I teraz zastanawiam się jak to najlepiej zrobić:
    >+
    >+ 1). Założyć działalność gospodarczą powiedzmy na 1 rok aby móc sobie
    >+ wprowadzić potem w koszty np. samochód, oprogramowanie itp.

    Będziesz miał później dochody ? Formalnie wydatki powinieneś
    ponosić "w celu osiągnięcia dochodów", a nie utopienia przeszłych
    kosztów :), oczywiście straty mogą być... ;)
    Mało, ta formalność (np. dla VATu) jest bardzo formalna: brak
    przychodów uniemożliwia niekiedy odliczenia.

    >+ 2). Jako umowa o dzieło (wtedy mam 50% kosztów - tylko że te 50% kosztów tak
    >+ czy owak nie ratuje mnie od 3 bariery podatkowej bo suma jest zbyt wysoka)

    OK.
    Ale *efektywnie* zapłacisz 20% podatku (a licząć że część
    jest ponieżej bariery - nawet nieco mniej). Bez komplikacji itp....
    Ile "urwiesz" pakując koszty w ŚT ? Pamiętasz że amortyzacja
    rozkłada się na lata ?
    Krótko mówiąc: moim zdaniem akurat twoja sytuacja pasuje
    do definicji DG :) - jeśli to miałoby się *powtarzać*, to
    pewnie co innego. Jednorazowo... ja bym oddał cesarzowi
    co cesarskie i uznał że reszta jest OK :)

    [...]
    >+ Słyszałem jeszcze że sprzedając licencje (bez żadnego nośnika danych itp.)
    >+ podatek dochodowy wynosi 0% - jest to prawda?

    Nie, to było dawno (przed marcem zeszłego roku) i dotyczyło
    VATu (zwolnienie), ale nie dochodowego :) *Aż tak* dobrze to
    twórcy nie mają !

    >+ Pozdrawiam

    wzajem, Gotfryd