  • 1. Data: 2003-01-27 12:40:25
    Temat: Prawo autorskie.
    Od: "Dawid Partyka - Koli" <S...@C...pl>

    Witam.
    Mam mały problem z podatkiem:

    Mam sprzedać własne oprogramowanie pewnej firmie za kwotę przekraczającą 3
    barierę podatkową. I teraz zastanawiam się jak to najlepiej zrobić:

    1). Założyć działalność gospodarczą powiedzmy na 1 rok aby móc sobie
    wprowadzić potem w koszty np. samochód, oprogramowanie itp.

    2). Jako umowa o dzieło (wtedy mam 50% kosztów - tylko że te 50% kosztów tak
    czy owak nie ratuje mnie od 3 bariery podatkowej bo suma jest zbyt wysoka)

    Problem jest jeszcze z tym że sprzedaż tego oprogramowania musi być
    załatwiona przez pośrednika (pośrednik ma już firmę). Interesuje mnie jak
    najmniejsze zapłacenie podatku dochodowego. Jeśli macie jakieś inne pomysły
    to proszę o podpowiedź.

    Słyszałem jeszcze że sprzedając licencje (bez żadnego nośnika danych itp.)
    podatek dochodowy wynosi 0% - jest to prawda?, muszę mieć wtedy działalność
    gospodarczą czy mogę jako osoba prywatna sprzedać.

    Dawid Partyka
    S...@C...pl

  • 2. Data: 2003-01-27 13:04:09
    Temat: Re: Prawo autorskie.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 27 Jan 2003, Dawid Partyka - Koli wrote:

> [...]
    >+ 1). Założyć działalność gospodarczą powiedzmy na 1 rok aby móc sobie
    >+ wprowadzić potem w koszty np. samochód, oprogramowanie itp.

    Będziesz miał później dochody ? Formalnie wydatki powinieneś
    ponosić "w celu osiągnięcia dochodów", a nie utopienia przeszłych
    kosztów :), oczywiście straty mogą być... ;)
    Mało, ta formalność (np. dla VATu) jest bardzo formalna: brak
    przychodów uniemożliwia niekiedy odliczenia.

    >+ 2). Jako umowa o dzieło (wtedy mam 50% kosztów - tylko że te 50% kosztów tak
    >+ czy owak nie ratuje mnie od 3 bariery podatkowej bo suma jest zbyt wysoka)

    OK.
    Ale *efektywnie* zapłacisz 20% podatku (a licząć że część
    jest ponieżej bariery - nawet nieco mniej). Bez komplikacji itp....
    Ile "urwiesz" pakując koszty w ŚT ? Pamiętasz że amortyzacja
    rozkłada się na lata ?
    Krótko mówiąc: moim zdaniem akurat twoja sytuacja pasuje
    do definicji DG :) - jeśli to miałoby się *powtarzać*, to
    pewnie co innego. Jednorazowo... ja bym oddał cesarzowi
    co cesarskie i uznał że reszta jest OK :)

    [...]
    >+ Słyszałem jeszcze że sprzedając licencje (bez żadnego nośnika danych itp.)
    >+ podatek dochodowy wynosi 0% - jest to prawda?

    Nie, to było dawno (przed marcem zeszłego roku) i dotyczyło
    VATu (zwolnienie), ale nie dochodowego :) *Aż tak* dobrze to
    twórcy nie mają !

    >+ Pozdrawiam

    wzajem, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-01-27 13:33:52
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    "Gotfryd Smolik news"[...]

> [...]
    > Mało, ta formalność (np. dla VATu) jest bardzo formalna: brak
    > przychodów uniemożliwia niekiedy odliczenia.

    No a jakby oplaty licencyjne pobierac sukcesywnie....

    Boguslaw

  • 4. Data: 2003-01-27 13:39:05
    Od: "Dawid Partyka - Koli" <S...@C...pl>

> [...]
    > pewnie co innego. Jednorazowo... ja bym oddał cesarzowi
    > co cesarskie i uznał że reszta jest OK :)

    Niestety to się będzie powtarzac mniejwięcej 2-3 razy w roku więc musiał bym
    zapłacić ogromne kwoty podatku (za te kwoty mugłbym sonbie kupić bardzo
    fajne BMW). Jest może jakieś inne rozwiązanie??

  • 5. Data: 2003-01-27 15:27:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 27 Jan 2003, Boguslaw Szostak wrote:

> [...]
    >+ > kosztów :), oczywiście straty mogą być... ;)
    [...]
    >+ No a jakby oplaty licencyjne pobierac sukcesywnie....

    Miałoby ręce i nogi, ale wtedy amortyzację musiałby
    prowadzić pośrednik - a nie przypuszczam żeby był chętny,
    chyba że w tym roku ma straty :].

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2003-01-27 16:18:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ > co cesarskie i uznał że reszta jest OK :)
    >+
    >+ Niestety to się będzie powtarzac mniejwięcej 2-3 razy w roku

    Powiem że z owym "niestety" oksymoron wyszedł ci przedni ;) !
    Czy się kwalifikuje na DG... prawdę mówiąc trudno ocenić.
    Przy *takich* kwotach to chyba (jednak) na DG zapłacisz *więcej*
    podatku ! Inna sprawa - jak się "zakwalifikujesz" z tytułu
    mało urzędowej interpretacji Rzecznika MF :] (w końcu
    będzie "regularnie" itp. jak w Ordynacji, a zdaniem rzecznika
    Ustawa jest bez znaczenia :>) to US może chcieć cię "przymusić"
    że to miało być DG... IMHO dość trudna sprawa.

    >+ więc musiał bym
    >+ zapłacić ogromne kwoty podatku (za te kwoty mugłbym sonbie kupić bardzo
    >+ fajne BMW). Jest może jakieś inne rozwiązanie??

    Chyba marudzisz :(, poważnie. Kup sobie 4 BMW za to co ci
    po opodatkowaniu zostanie ;) !
    Nie żebym uważał że podatki powinny być wysokie, ale stań
    sobie obok takich co płacą 'tylko' równowartość roweru
    i nie mogą nic urwać - chciałbyś się zamienić ? ;)

    pzdr, Gotfryd