    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Prawo, podatki i dywidendy - długie i skomplikowane
    Date: Wed, 11 Jan 2006 23:22:29 +0100

    On Wed, 11 Jan 2006, gonia wrote:

    > alez ja się na to nie buntowałam,
    > mało tego, ja nawet w swojej wypowiedzi nie odnosiłam się do tego
    > zagadnienia;)

    ...już tłumaczę :)

    > ja tylko poruszyłam kwestię rozdzielenia zysku spółki od dochodu
    > podatkowego;-)

    ...co było słuszne i się chwali..

    > ale dlaczego?
    > spółka nie wypłaca bo z rękawa nie chce sie sypać
    > dlaczego tworzyć papierki, które nie poświadczałyby stanu faktycznego?

    ...po podstawowe pytanie w wątku to było JAK wykazać przychód
    PODATKOWY żeby było ZGODNIE Z USTAWĄ ?
    IMO - "jakiś papier musi być".
    Pytam (ja z ciekawości, w sumie powtarzam oryginalne pytanie):
    jaki ?

    > poza tym od takiej umowy spólki trzeba albo PCC zapłącic, albo wykazać że to
    > na działalność
    > czyli jak dla mnie zbędna i czasochłonna papierkologia

    ...rozpędziłem się z wniosekiem że właściwą "czynnością" jest
    pożyczka. Cóż... dobrze że to "dyskusyjna" ;)

    > i tu się zgadzam
    > ale tylko wirtualne odsetki od nieodpłatnego świadczenia, jakim stanie się
    > niewypłacona dywidenda

    OK.
    Napisałem tekst z prośbą "jak obejść konieczność prawnego nazwania
    czyności lub zdarzenia" (bo z zasad stosowania Kodeksu Cywilnego do
    przepisów podatkowych wynika konieczność rozbicia zdarzenia na
    czynności prawnie nazwane).
    Pasuje ?
    Co mamy:
    - z uchwały (niech tak zostanie) wynika obowiązek wypłaty dywidendy
    - dywidendy nie ma
    - ustawa o podatku dochodowym nie precyzuje formy nieodpłatnej
    czynności - "zawsze" należy się podatek.
    Nie mamy więc wątpliwości że podatek się należy - jednak nas
    to nie zwalnia od odpowiedzi "od czego".

    Przyznam że muszę się zgodzić z twoim wnioskiem... :)
    A powód taki że w końcu zajrzałem do tego <!@#%$> KC :)

    To "coś" nazywa się IMVHO prawnie "niespełnienie świadczenia",
    lub "opóźnienie spełnienia świadczenia", art. 358, 359 oraz
    481 KC.

    > no właśnie próbuję wymysleć.......na chwilę obecną wydaje mi się, że należy
    > to zrobić pozabilansowo - tylko przy obliczaniu podatku potraktować to jako
    > przychód.

    ...chyba możemy uznać że już wiemy jak prawniczo postawić pytanie:
    "jak zaksięgować odsetki od przychodu od niespełnionego świadczenia" :)
    Co oczywiście nic nie wnosi do meritum :] (poza ew. zadawaniem pytań
    googlowi do czego trzeba znać klucze)

    > ale ciekawy temat, fakt;-)

    ;)

    --