  • 1. Data: 2010-06-11 19:37:05
    Temat: [Prawo spadkowe] Jak to jest z dziedziczeniem
    Od: "Pytanie" <d...@j...ten.kraj.pl>

    Witam,

    kolega ma maly problem: jest wlascicielem kawalerki w bloku a jego matka
    zaczela robic porzadki "majatkowe". Gdzies mu sie obilo o uszy, ze w
    przypadku smierci matki i sprawy spadkowej bedzie musial zaplacic jakis
    podatek do US, natomiast gdyby matka teraz przepisala/podawarowala mu
    mieszkanie (przed smiercia) to uniknie placenia % do US.

    Czy komus z Panstwa cos takiego obilo sie o oczy/uszy?
    Za podpowiedzi/uwagi/wskazowki z gory dziekuje.

  • 2. Data: 2010-06-11 19:51:57
    Temat: Re: [Prawo spadkowe] Jak to jest z dziedziczeniem
    Od: Cyb <c...@n...poczta.nie.spamuj.onet.wypad.pl>

    On Fri, 11 Jun 2010 21:37:05 +0200, "Pytanie"
    <d...@j...ten.kraj.pl> wrote:

> [...]
    >podatek do US, natomiast gdyby matka teraz przepisala/podawarowala mu
    >mieszkanie (przed smiercia) to uniknie placenia % do US.

    jesli ta matka dzis zyje i hipotetycznie jutro umrze (hipotetycznie,
    bo yzczymy jej dlugich lat zycia) to spadkobierca nie zaplaci podatku
    od spadku (ograniceniem jest jakas posra kwota, milion?).

    zaplacilby gdyby dostal w spadku to mieszkanie i je sprzedal przed
    uplywem bodajze 5 lat.

    pozdarwiam,
    Cyb

  • 3. Data: 2010-06-11 20:24:35
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (11.06.2010 21:51), Cyb wrote:

    > jesli ta matka dzis zyje i hipotetycznie jutro umrze (hipotetycznie,
    > bo yzczymy jej dlugich lat zycia) to spadkobierca nie zaplaci podatku
    > od spadku (ograniceniem jest jakas posra kwota, milion?).

    Z drugiej strony - przepisanie "za życia" jest znacznie prostsze i
    pewniejsze (a kto zagwarantuje że jutro nie zlikwidują zwolnienia?).

    p. m.

  • 4. Data: 2010-06-11 22:32:47
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Pytanie wrote:
> [...]
    >
    > Czy komus z Panstwa cos takiego obilo sie o oczy/uszy?
    > Za podpowiedzi/uwagi/wskazowki z gory dziekuje.

    Inaczej.
    Darowizna na dzis jest zwolniona z podatku.
    Wiec jak podaruje w tej chwili to podatku nie będzie.

    Jeśli zejdzie dziś, to na dzien dzisiejszy od spadku też nie zapłaci
    podatku, ale trzeba to zgłośic w 6 miesiecy. Inaczej zapłaci.
    Jeśli zejdzie za 5 lat, to nikt ci nie zagwarantuje, że podatek od
    spadków nie wróci.

    Wniosek.
    Na dzień dzisiejszy: wszystko jedno podatku i tak nie będzie (pod
    warunkiem, że się wszystko załatwi w terminie) niezależnie od metody

    Na za 5 lat. Nie wiadomo. Można czekać i pilnować czy sie przypadkiem
    ustawa o podatku od spadkow i darowizn nie zmienia

  • 5. Data: 2010-06-11 22:34:04
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    mvoicem wrote:

    > Z drugiej strony - przepisanie "za życia" jest znacznie prostsze i
    > pewniejsze (a kto zagwarantuje że jutro nie zlikwidują zwolnienia?).

    "pewniejsze" zalezy jeszcze od punktu siedzenia.
    Matka wlasnie pozbyla sie mieszkania i "moze nie miec gdzie od jutra
    mieszkac", bo ja syn ze swojego wyrzucil.

  • 6. Data: 2010-06-11 22:47:17
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (12.06.2010 00:34), witek wrote:

    > "pewniejsze" zalezy jeszcze od punktu siedzenia.
    > Matka wlasnie pozbyla sie mieszkania i "moze nie miec gdzie od jutra
    > mieszkac", bo ja syn ze swojego wyrzucil.

    Zakładam że nia linii matka-syn jest i będzie wszystko w porządku.

    Poza tym wątkotwórca napisał "(kolega)jest właścicielem kawalerki w
    bloku", a dalej wychodzi że tak do końca właścicielem jej nie jest.

    Ja to zrozumiałem tak że kawalerka jest w jego posiadaniu, ale formalnie
    właścicielem jest matka. W takim układzie jednak darowizna jest pewniejsza.

    Spadek, to jednak kłopot. Albo trzeba całą rodzinę (może być liczna i
    rozproszona) zgromadzić u notariusza, albo złożyć wniosek do sądu (i
    cała rodzina liczna i rozproszona dostanie wezwanie). Trwa, potencjalnie
    kosztuje trochę nerwów, może wygenerować kwasy w rodzinie.

    p. m.

  • 7. Data: 2010-06-12 07:46:50
    Od: Cyb <c...@n...poczta.nie.spamuj.onet.wypad.pl>

    On Fri, 11 Jun 2010 17:34:04 -0500, witek
    <w...@g...pl.invalid> wrote:

    >"pewniejsze" zalezy jeszcze od punktu siedzenia.
    >Matka wlasnie pozbyla sie mieszkania i "moze nie miec gdzie od jutra
    >mieszkac", bo ja syn ze swojego wyrzucil.

    a umowa dozywocia podlega pod podatek?
    oidp to taka umowa wyklucza nawet ew. roszczenia o zachowek, ale nie
    pamietam jak tam z podatkie od tego.

    pozdarwiam,
    Cyb

  • 8. Data: 2010-06-12 09:49:28
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 12-06-2010 o 00:32:47 witek <w...@g...pl.invalid> napisał(a):

    > Na za 5 lat. Nie wiadomo. Można czekać i pilnować czy sie przypadkiem
    > ustawa o podatku od spadkow i darowizn nie zmienia

    A przepis może się pojawić w ustawie prawo wodne jeśli będzie trzeba
    (póki co szanse b. małe, ale jak zaczną bankrutować na dobre, to kto wie).

    --
    Tomek

  • 9. Data: 2010-06-12 11:07:50
    Temat: Re: Jak to jest z dziedziczeniem
    Od: badzio <b...@g...com>

    On 11 Cze, 21:37, "Pytanie" <d...@j...ten.kraj.pl> wrote:
> [...]
    > podatek do US, natomiast gdyby matka teraz przepisala/podawarowala mu
    > mieszkanie (przed smiercia) to uniknie placenia % do US.

    Kolega jest wlascicielem kawalerki wiec jak matka moze mu ja podarowac?

  • 10. Data: 2010-06-12 12:56:31
    Od: "Pytanie" <d...@j...ten.kraj.pl>

    podatek do US, natomiast gdyby matka teraz przepisala/podawarowala mu
    > mieszkanie (przed smiercia) to uniknie placenia % do US.

    Kolega jest wlascicielem kawalerki wiec jak matka moze mu ja podarowac?

    Kolega jest wlascielem malej kawalerki w bloku (wlasnosciowe prawo do lokalu
    czy jakos tak), a jego matka ma osobne mieszkanie kilkanascie blokow dalej.