    From: " JaMyszka" <j...@g...SKASUJ-TO.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Problem z Allegro
    Date: Sat, 28 Jan 2006 14:06:04 +0000 (UTC)

    Hikikomori San <h...@g...pl> napisał(a):
    > [...]
    > A prosze bardzo moz ei ja skorzystam.

    Nie wiem jak bardzo, bo już nie jestem "praktykiem księgowym"

    > Programista wszak chyba nie znajduje si ena liscie wolnych zawodow. Stad
    > moja sugestia.

    Ale jak bym mu coś zleciła w jego branży, to podpisałabym umowę o dzieło (program)

    > Faktem jest, ze mozna wystawic na sprzedaz przez jeden dwa miesiace i
    > zobaczyc, czy ta sprzedaz nie nabierze charakteru "dzialalnosci
    > gospodarczej".

    Świetnie to określiłeś:)

    > No ale jak naliczysz podatek wtedy?

    Taaa... Dobre pytanie...
    Przypuśćmy, że program wymyśliłam w ostatnim półroczu, a jestem osobą uczącą
    się lub studiującą i nie osiągającą innych dochodów - wtedy naliczam sobie
    normalny podatek dochodowy, po uwzględnieniu progu podatkowego.
    Czemu odprowadzam go na bieżąco do US? Bo jestem poprawnym podatnikiem i
    odprowadzam podatki w okresach, gdy ten obowiązek u mnie powstaje;p
    Można też rozważyć przypadek, gdy sprzedaję program trochę starszy - może
    opłata skarbowa (nie jestem pewna:()?

    > To chyba troche trudne odporowadzac
    > podatek nie skladajac w tym samym czasie deklaracji rozliczeniowych. A z
    > kolei zeby skladac np. pit-5 trzeba miec DG.

    > Dlaczego bez sensu? To jest proste jak swinski ogonek. Ja jako DG np.
    > zawieram umowe z czlowiekiem - autorem oprogramowania - na dystrybucje
    > tego oprogramowania. Odprowadzam podatki, a autorowi wyplacam stosowne
    > wynagrodzenie. Oczywiscie musi on sie zgodzic, ze nie dostanie 100% ceny
    > brutto. Bo ja zaplace VAT i inne. Ale da sie. Najprosciej. I od strony
    > papierkologicznej - najczysciej.

    Dobrze mówisz "To jest proste jak swinski ogonek.";)
    Tylko dlaczego autor ma być stratny?
    I jak byś mu płacił:
    - za sprzedaż?
    - za dzieło?