    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Problem z kosztami uzyskania w umowie-zleceniu
    Date: Wed, 5 Nov 2003 05:30:50 +0100

    On Wed, 5 Nov 2003, Futro wrote:

    Potnę i poobracam:

    >+ Zamierzam podpisac umowe-zlecenie na wykonanie kalendarzy (ja je
    >+ wykonuje). [...] Kalendarze
    >+ te kupuje po okreslonej cenie w drukarni (ja tylko projektuje),

    Znaczy: kupujesz kalendarze, powiedzmy, "blankietowe" i wpełniasz
    je swoją grafiką czy coś w tym stylu ? Bo dość trudno zrozumieć
    co z nimi robisz :), literalnie wyglądało jakbyś je projektował
    dla potrzeb drukarni uprzednio je w sklepie kupując :]

    >+ w
    >+ zwiazku z tym czy cena tych kalendarzy z vatem czy bez jest tym
    >+ kosztem?

    Zależy kto je kupuje. To tak dla jasności: jeśli kupujesz
    je ty, będąc zwolniony z VAT, to kosztem jest cena brutto.
    Jakbyś robił z "materiału powierzonego" i byłby to koszt
    zleceniodawcy (firmy będącej płatnikiem VAT) - to netto,
    ale byłby to *ich* koszt (i f-ra "na nich").

    >+ Czy moze koszt uzyskania jest narzucony z gory i wynosi 20%

    Tylko jeśli umowa na kwotę niższą niż 146 (albo gdzieś w tej
    okolicy) złotych.
    W pozostałych przypadkach *możesz* rozliczyć koszty
    rzeczywiste. W tym co przedstawiasz - i tak powinieneś
    "trzymać dokumenty zakupu", choćby po to żeby nie narazić
    się na zarzut "wprowadzania do obrotu towaru z niewiadomego
    źródła".

    >+ bez wzgledu na to, ze faktycznie to on wynosi np. 60%?

    Tu uwaga: to co piszę dotyczy *tego roku*.
    W propozycjach na przyszły rok były jakieś limity, nie chce
    mi się sprawdzać czy dotyczyły również kosztów "faktycznie
    ponoszonych" - jeśli tak to byłaby to bzdura kompletna, ale
    co robić...

    >+ Teraz pytanie - kto odprowadza zaliczke na podatek od tej umowy? Ja
    >+ czy Zleceniodawca? Jak wyglada sprawa z kosztami uzyskania?

    Zleceniodawca.
    Ty prezentujesz mu rachunek w stylu:
    +++++
    Należność: 2000 zł
    Koszty uzyskania: 1000 zł
    oświadczam że jestem w posiadaniu dowodów poniesienia kosztów
    zgodnie z art.22.10 ustawy o podatku dochodowym
    Zaliczka 20%: 200 zł
    Do wypłaty: 1800 zł
    -----

    >+ Jesli jednak koszt uzyskania jest podawany w faktycznej wysokosci, to
    >+ jak to ukryc na rachunku dla zleceniodawcy?

    Nie da się, AFAIK.
    Zleceniodawca odpowiada za odprowadzenie zaliczki i musi
    wiedzieć co podałeś do rozliczenia podatku.

    >+ Nie chce, zeby zleceniodawca sie dowiedzial ile place za te
    >+ kalendarze, a jesli to On musi odprowadzac zaliczke na podatek to czy
    >+ mozna to jakos ukryc?czy ja moge placic ta zaliczke?

    Nie.
    Musiałbyś skorzystać z innego pośrednika (DG) który zobowiązałby
    się nie ujawniać twoich rozliczeń :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)