  • 1. Data: 2008-07-30 12:39:51
    Temat: Problem z weryfikacją euroNIP
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Witam,

    Czy ktoś się pobawił trochę w weryfikację europejskich numerów NIP?
    Z tego co widzę, służy do tego stronka:

    http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.d

    I mam zagwozdkę... NIP jednego z klientów zwraca odpowiedź "NO, invalid VAT
    number". Będę to wyjaśniał... ale ciekawsze jest to, co zwraca dla numeru:

    DE811879011

    System busy: Too many requests. Please re-submit your request later.

    Ki diabeł? :)

    Czy urzędy skarbowe korzystają z tej samej bazy - a konkretniej, czy z faktu
    że dany numer nie daje się zweryfikować przy pomocy stronki nie będzie
    skutkował tym że US zakwestionuje jakieś faktury z VAT NP?

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    (c) Tomasz Olbratowski 2004

  • 2. Data: 2008-07-30 14:01:20
    Temat: Re: Problem z weryfikacją euroNIP
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Jacek Osiecki wrote:

    > Czy urzędy skarbowe korzystają z tej samej bazy - a konkretniej, czy
    > z faktu że dany numer nie daje się zweryfikować przy pomocy stronki
    > nie będzie skutkował tym że US zakwestionuje jakieś faktury z VAT NP?

    A możesz napisać skąd wywodzisz taki wniosek,
    że numer do celów transakcji wewnątrzwspółnotowych
    ma jakiekolwiek znaczenie dla transakcji NP?
    W pewnych przypadkach - tam gdzie mają podwójne numery np w DE-
    możesz użyć przecież
    numeru wewnętrznego

  • 3. Data: 2008-07-30 14:45:47
    Od: r...@o...pl

    > A możesz napisać skąd wywodzisz taki wniosek,
    > że numer do celów transakcji wewnątrzwspółnotowych
    > ma jakiekolwiek znaczenie dla transakcji NP?

    Zgodnie z dyrektywa EuroNIP jest podstawowym numerem NIP w oborcie
    europejskim.
    Krajowe zamienniki sa dopuszczalne tylko wyjatkowo jesli dany kraj
    generuje EuroNIP
    tylko dla WNT/WDT i importu uslug (okolo)transportowych.

    Polska ustawa i rozporzadzenie sa w tym zakresie napisane przez
    jakiegos oszoloma,
    i raz polsuguja sie terminem "numery do celow transakcji
    wewnatrzwspolnotowych",
    innym razme "numer pod ktorym nabywca jest zarejestrowany" i jeszcze
    chyba kilka subwariantow.

    Natomiast - numery EuroNIP sa wydawane przez panstwa czlonkowskie a
    nie prze UE/KE albo inne ustrojstwo.
    W wiekszosci krajow sa to podstawowe i jedyne numery do celow
    rozliczen VAT, w zwiazku z tym spelniaja
    kazdy z warunkow typu "numery do celow transakcji
    wewnatrzwspolnotowych",
    "numer pod ktorym nabywca jest zarejestrowany" itd.

    > W pewnych przypadkach - tam gdzie mają podwójne numery np w DE-
    >  możesz użyć przecież
    > numeru wewnętrznego

    Mozna i tak, ale podajac EuroNIP chronisz sie poniekad, bo przy
    transakcjach NP to Ty masz udowodnic
    ze mozesz stosowac NP. Wiec podajac EuroNIP to taki urzedas sobie
    sprawdzi ze gra i pojdzie,
    a jesli podasz NIP niemiecki, to sam bedziesz biegal po jakies
    papierki.

    pozdr

  • 4. Data: 2008-07-30 14:47:27
    Od: r...@o...pl

    On 30 Lip, 14:39, Jacek Osiecki <j...@c...pl> wrote:
    > Witam,
    >
    > Czy ktoś się pobawił trochę w weryfikację europejskich numerów NIP?
    > Z tego co widzę, służy do tego stronka:
    >
    > http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.d

    Ano

> [...]
    >
    > DE811879011
    >
    > System busy: Too many requests. Please re-submit your request later.

    Cos im sie zacielo? Ta stronka linkuje na goraca do baz krajow
    czlonkowskich.
    Sprobuj wygrzebac bezposrednio baze niemiecka, gdzies kiedys ja
    namierzylem.

    > Czy urzędy skarbowe korzystają z tej samej bazy - a konkretniej, czy z faktu
    > że dany numer nie daje się zweryfikować przy pomocy stronki nie będzie
    > skutkował tym że US zakwestionuje jakieś faktury z VAT NP?

    Tak, maja linka do tej samej bazy do ktorej linkuje ta stronka KE,
    z tym ze moga sprawdzac duzo wiecej niz tylko poprawnosc numeru w dniu
    sprawdzenia.

  • 5. Data: 2008-07-30 15:01:07
    Od: r...@o...pl

    On 30 Lip, 16:01, "cef" <c...@i...pl> wrote:

    > W pewnych przypadkach - tam gdzie mają podwójne numery np w DE-
    >  możesz użyć przecież
    > numeru wewnętrznego

    Jeszcze jedno - np w Szwecji nie ma zadnego osobnego numeru
    podatkowego
    - jest globalny jednolity krajowy identyfikator wszytskich osob,
    zarowno fizycznych jak i prawnych.

    A przepis mamy taki:
    "4. W przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 27 ust. 3 pkt
    2 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy, faktura dokumentująca
    wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca
    usługi jest zidentyfikowany ****na potrzeby podatku od wartości
    dodanej na terytorium państwa członkowskiego***, innym niż terytorium
    kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku
    jest nabywca usługi."

    No i ktos moze Ci powiedziec, ze taki numer "do wszystkiego" to nie
    ten numer ktory zapewnia identyfikacje na potrzeby VAT :)
    Wybronisz sie z pewnoscia, ale po co sie bawic w takiego kotka i
    myszke.
    Dlatego dla przesadnego bezpieczenstwa warto podawac oba numery(duzo
    nie zajmuja),
    chociaz IMO samo EuroNIP wystarcza w zupelnosci w kazdej sytuacji.

    (Gwoli scislosci, zarowno w naszej ustawie jak i w dyrektywie sa dwa
    "poziomy" podatnikow VAT - krajowi i unijni.
    Do WDT klient musi byc "unijny" i miec EuroNIP aby mozna bylo stosowac
    stawke 0%.
    Natomiast aby wystawiac do NP wystarczy aby byl podatnikiem VAT w
    swoim kraju - i to nawet nie musi byc zarejestrowanym
    podatnikiem(!!),. gdyz w odniesieniu do NP ustawa i dyrektywa
    posluguja sie terminem "podatnik", a nie "zarejestrowany podatnik" czy
    tez "zarejestrowany podatnik VAT UE", a podatnik to kazdy kto wykonuje
    dzialalnosc gospodarcza, bez wzgledu na cel, bez wzgledu na
    rejestracje itd. No ale jak nam sie kontrahent nie zarejestruje, albo
    jak sie zarejestruje ale nie mamy dostepu do wiarygodnego zrodla jakim
    jest VIES i nie mamy zadnego papierka, to jak wytlumaczyc naszym
    kochasiom z US zeby nie doliczali 22% :) )

  • 6. Data: 2008-07-30 15:11:37
    Od: "andreas" <a...@y...com>

> [...]
    > VAT
    > number". Będę to wyjaśniał... ale ciekawsze jest to, co zwraca dla numeru:

    Mój internet
    http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/lang.do?fr
    omWhichPage=vieshome&selectedLanguage=PL
    podał przed chwilą: "Tak, numer VAT aktywny"

    --
    andreas

  • 7. Data: 2008-07-30 15:22:02
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik wrote:

> [...]
    > jest VIES i nie mamy zadnego papierka, to jak wytlumaczyc naszym
    > kochasiom z US zeby nie doliczali 22% :) )

    Delikatna różnica leży w wymaganiach dla numeru:
    dla transakcji wewnątrzwspólnotowych
    musi być WAŻNY numer identyfikacyjny do celów VAT.

    Dla NP wystarczy tylko numer.

  • 8. Data: 2008-07-30 15:52:53
    Od: r...@o...pl

    On 30 Lip, 17:22, "cef" <c...@i...pl> wrote:

    > Delikatna różnica leży w wymaganiach dla numeru:
    > dla transakcji wewnątrzwspólnotowych
    > musi być WAŻNY numer identyfikacyjny do celów VAT.
    >
    > Dla NP wystarczy tylko numer.

    Mi wychodzi jednoznacznie, ze nie potrzeba zadnego numeu.
    Jesli nie podasz na fakturze numeru, to bedzie faktura wadliwa
    ale jesli kontrahent bedzie faktycznie podatnikiem dla tej transakcji,
    to wszytsko bedzie gralo od strony podatkowej - tzn NP bedzie OK.
    (Oczywiscie mandacik bedzie w plecy + czas stracony na udowadnianie
    swoich racji).

    Podsumowujac, najlepiej podawac EuroNIP + ew. numer krajowy + miec
    jakas korespondencje od klienta.

  • 9. Data: 2008-07-30 16:03:33
    Od: r...@o...pl

    wiadomościnews:slrng90o8n.8e6.joshua@tau.ceti.pl...

    > Mój internethttp://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/la
    ng.do?fromWhichPage=viesh...
    > podał przed chwilą: "Tak, numer VAT aktywny"
    >
    > --
    > andreas

    A u mnie znowu przeciazenie :)
    BTW jesli nie pojawiaja sie dane firmy, to dla pierwszej transakcji
    warto skorzystac z uslug biura wymiany informacji w Koninie - wysylasz
    mailem zapytanie i w ciagu kilku/kilkunastu godzin masz odpowiedz.
    Przy kolejnych fakturach wystarczy wydruk z neta ze dany numer jest
    aktywny.

    PS. pamietaj ze w takim mailu musza byc odpowiednie dane: http://tiny.pl/2172
    Aha - panie w Koninie najwyrazniej nie maja zbyt duzo zapytan od
    podatnikow nie-UE
    i dzwonia sie spytac po co ci taka weryfikacja. Wiec wpisz od razu im
    w maila co i jak,
    ze to uslugi NP a nie WDT/WNT.

  • 10. Data: 2008-07-31 04:53:55
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Wed, 30 Jul 2008 07:47:27 -0700 (PDT), r...@o...pl napisał(a):

    > Cos im sie zacielo? Ta stronka linkuje na goraca do baz krajow
    > czlonkowskich.

    Najciekawsze, że ten błąd powtarzał się przy tym jednym jedynym numerze. Jak
    się zmieniło choć jedną cyfrę to wyrzucało "invalid VAT number", jak
    wprowadzałem inny niemiecki numer to potwierdzało że jest prawidłowy...
    I działo się tak od wczoraj, dopiero jakiś czas po wysłaniu artykułu
    nagle się poprawiło :)

    > Tak, maja linka do tej samej bazy do ktorej linkuje ta stronka KE,
    > z tym ze moga sprawdzac duzo wiecej niz tylko poprawnosc numeru w dniu
    > sprawdzenia.

    Przydałoby się coś takiego i dla szaraczków :)

    Pozdrawiam,