    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Przechowanie pieniędzy
    Date: Thu, 11 Mar 2010 22:58:22 +0100

    On Thu, 11 Mar 2010, zly wrote:

    > Człowiek robi wszystko by unikać nadmiaru formalności
    > i papierków i dostaje za to po dupie.

    Najwyraźniej państwo bardzo lubi formalności i papierki.

    Nim internet stał się na tyle masowy jak dziś, dość popularne
    było usiłowanie "zorganizowania" wspólnego łącza, celem
    "podzielenia się" przez kilka osób kosztami (i korzystaniem).
    W momencie, kiedy na zewnątrz miała wystątpić *jedna*
    osoba, pojawiał się problem (co innego, jakby umowa
    była "na 15 osób" - wtedy nie ma problemu, nawet jakby
    wpłacała jedna i zbierała od wszystkich - jest nakaz
    odpowiedzialności solidarnej z KC, realizacja nakazu
    ustawowego itede).
    Podobnie, jak "ktoś" miałby kupić np. kabel.
    Sam, bo na propozycję wpisania np. 48 nazwisk
    sprzedawca mógłby go obłożyć klątwą, pałką i czym
    tam jeszcze ;)

    Nie da rady - mnóstwo możliwych zarzutów.

    Ale wystarczyło *to samo* zrobić, zakładając stowarzyszenie :>,
    które prowadziło <baczność!> pełną księgowość uproszczoną
    <spocznij>, wykazując w papierach że 100% składek poszło
    na "cele statutowe", i już wszystko było OK.
    Oczywiście, że była różnica - bo jeszcze potrzebny był
    ktoś, kto w tych papierkach się wyznał, nie spóźnił
    z deklaracją do US (np. tą że można korzystać z uproszczonej
    księgowości) i tak dalej.
    No i wcześniej polazł do sądu z "papierami" stowarzyszenia,
    zebranie, zarząd, protokoły...
    Ileś roboczogodzin w plecy, ale lege artis.

    > Czym to dsię realnie różni od tego
    > jakby było założone drugie konto?

    Brakiem papierkologii do sprawdzenia? :>
    A co? ;)

    > Ale przyszło mi coś innego do głowy. Co w przypadku, jak sytuacja jest
    > podobna, tylko przed całą akcją druga osoba dostaje pełnomocnictwo do
    > konta?

    To co najwyżej może pieniędzmi *mocodawcy* zarządzać na *jego*
    rzecz. Wkładanie *swoich* pieniędzy na *jego* konto, bądź też
    na odwrót (jego pieniędzy na swoje konto), przekracza normalne
    rozumienie pełnomocnictwa i oznacza istnienie *transakcji*.
    Wtedy patrz: podatki, papierki, deklaracje, kary... ;>

    A "gołe" pełnomocnictwo może co najwyżej prowadzić do pytania
    o "niedopłatne świadczenie", zaś tu chyba nie ma wypracowanej
    "praktyki" (niemedialne jest, urzędnikowi który w końcu
    zostanie zmuszony do manewru w tym zakresie będzie się
    czkawką odbijała "sprawa piekarza" :>, w której pic polegał
    na tym, że mając *dowody* dostarczone przez podejrzanego,
    niejako na jego własną prośbę, US *musiał* obłożyć podatkiem
    ujawnioną operację, i fakt że to był VAT a nie PIT jest
    raczej trzeciorzędny).

    pzdr, Gotfryd