    From: "Kriss" <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Przelew z firmy B w imieniu firmy G na konto firmy L
    Date: 25 Jan 2008 22:19:53 +0100

    >  A powinna formalnie nabyć od C dług B (który B ma u C).
    >  Może to być porozumienie lub cokolwiek, ale idzie o to, żeby nie
    > dało się zastosować standardowego "myku z przedawnieniem", polegającym
    > na tym, że tuż przed upływem przedawnienia A zgłasza się z żądaniem
    > "zwrotu bezzasadnie przelanej kwoty" do C i jednocześnie składa
    > pozew sądowy. Nim B się zorientuje o co biega, jego wierzytelność
    > się przedawni a zwrot "bezzasadnego wzbogacenia" zostanie uznany
    > sądownie :>
    >  Zajrzyj do KC:
    > http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-cywilny-1_2
    _117.html
> [...]
    > a C powiadamia go o dokonaniu potrącenia.
    >  Warunkiem jest oczywiście brak zastrzeżenia w umowie między B i C
    > w stylu "strony nie mogą dokonywać przelewu zobowiązań" (sprawdź,
    > WOLNO zabronić przelewu umową, art. 509).
    >  Na operację odwrotną (C przekazuje dług do A) potrzebna jest
    > zgoda B, więc odpada.

    >  Tylko wtedy, jeśli:
    > - w umowie zastrzeżono że nie wolno przelać wierzytelności
    > - jeśli strony chcą przelać dług (a nie wierzytelność).
    >
    > BTW: to pytanie jest NTG, ono kwalifikuje się na .prawo a nie

    Dodam swoje trzy grosze . Ponieważ firmy są "zaprzyjaznione" jak pisze pytacz i
    nie widzi problemu w dogadaniu się pomiedzy nimi - to należy zaproponować
    najprostsze rozwiazanie a więc - zawarcie porozumienia trójstronnego o
    wzajemnej kompensacie . Nalezy tylko dopilnować by zawarte zostało przez osoby
    upoważnione do zawierania umów i zaciagania zobowiazań ; a więc przez zarząd
    lub prokurenta czy właścicela lub wspólników spólki cywilnej. Ta forma umowy
    nie jest "przelewem" wierzytelności a poprzez "zgodność" uczestników -
    wyklucza "brak zgody" i ew. roszczenie o którym wspomina Gotfryd.
    Przelew wierzytelności ma jednak swoje implikacje podatkowe tak więc pytanie
    nie jest OT - na grupie podatki. Kompensata implikuje w pewnych sytuacjach
    problemy rachunkowe i bilansowe - ale to już całkiem inna bajka.

    Pzdr- Kriss