    From: <r...@a...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Przychody z zagranicy - opodatkowanie
    Date: Wed, 9 Jun 2004 01:11:20 +0200
    Sender: r...@a...pl@ogrody.nsm.pl

    Ostatnio mam problem podobnego typu:
    rozpoczynam wspolprace z firma amerykanska (NIE MA ona w Polsce zadnego
    przedstawicielstwa), prace bede wykonywal w Polsce.

    Z tego co zdazylem sie zorientowac (jesli sa tu jakies bledy/niescislosci)
    prosze o poprawienie to sytuacja wyglada nastepujaco:
    1. Z US rozliczamy sie co miesiac na podstawie PIT-53 (oczywiscie po roku
    skladamy zeznanie caloroczne).
    2. ZUS: jesli to jest Twoje jedyne zrodlo dochodu (czyli nie jestes nigdzie
    w kraju zatrudniony na umowe o prace), pracodawca nie ma w Polsce
    przedstawicielstwa to na stronie ZUS sa na ten temat szczegolowe informacje:

    "
    Zatrudnienie u pracodawców z UE/EOG, niemających w Polsce siedziby ani
    przedstawicielstwa

    Od 1 maja 2004 r. pracodawcy zagraniczni z UE/EOG nieposiadający w Polsce
    siedziby ani przedstawicielstwa, z tytułu zatrudnienia pracowników są
    zobowiązani do wypełniania obowiązków płatnika składek na ubezpieczenia
    społeczne, zdrowotne oraz Fundusz Pracy.

    Jednocześnie, zgodnie z art. 109 rozporządzenia 574/72, pracodawca niemający
    siedziby w państwie członkowskim, na którego terytorium pracownik jest
    zatrudniony, oraz pracownik ten, mogą uzgodnić między sobą, że zobowiązania
    pracodawcy w zakresie opłacania składek będą wypełniane przez pracownika.
    Pracodawca jest obowiązany powiadomić o takim porozumieniu instytucję
    właściwą lub, w danym przypadku, instytucję wskazaną przez właściwą władzę
    wymienionego państwa członkowskiego.
    Wówczas pracownik taki opłaca składki oraz przekazuje dokumenty
    rozliczeniowe do jednostki terenowej ZUS właściwej dla miejsca
    zamieszkania..

    "

    Ja jestem zorientowany, jesli chodzi o prace dla firm z USA, dla firm z UE
    lub EOG sytuacja wyglada z tego co sie orientuje inaczej. W moim przypadku
    ja oplacam skladki na ZUS samemu (pelnie role platnika i
    podatnika-ubezpieczonego), odprowadzam jedynie skladki na u. emeryt: 19.52%
    oraz skladki na u. rentowe: 13%.
    Jesli chodzi o ubezpieczenie zdrowotne to podlegam takze ubezpieczeniu
    dobrowolnemu (oczywiscie nie musze jego oplacac, ale wowczas nie bede objety
    darmowa opieka zdrowotna) - place stala kwote ustalana kwartalnie przez NFZ.

    Po szczegoly najlepiej zglosic sie do Twoich oddzialow US, ZUS i NFZ

    Pozdrawiam rubi