  • 1. Data: 2004-06-08 11:56:55
    Temat: Przychody z zagranicy - opodatkowanie
    Od: "Marcin" <m...@p...onet.pl>

    Witam

    Wykonałem zlecenie dla firmy szwajcarskiej. Otrzymałem na konto kwotę brutto
    wynikającą z umowy (w EURO ).

    Jak to należy opodatkować i za pomocą jakiej deklaracji zgłosić do US. Czy
    przysługują KUP 20%

    Pozdrawiam
    Marcin

  • 2. Data: 2004-06-08 18:42:55
    Temat: Re: Przychody z zagranicy - opodatkowanie
    Od: "Marcin" <m...@p...onet.pl>

    Poza tym co z ZUS-em. Jeżeli jest to umowa zlecenie to chyba podlega pod
    składkę zdrowotną.

    Może ktoś to potwierdzi i powie jak to się rejestruje.

    Marcin

  • 3. Data: 2004-06-08 23:11:20
    Od: <r...@a...pl>

    Ostatnio mam problem podobnego typu:
    rozpoczynam wspolprace z firma amerykanska (NIE MA ona w Polsce zadnego
    przedstawicielstwa), prace bede wykonywal w Polsce.

    Z tego co zdazylem sie zorientowac (jesli sa tu jakies bledy/niescislosci)
    prosze o poprawienie to sytuacja wyglada nastepujaco:
    1. Z US rozliczamy sie co miesiac na podstawie PIT-53 (oczywiscie po roku
    skladamy zeznanie caloroczne).
    2. ZUS: jesli to jest Twoje jedyne zrodlo dochodu (czyli nie jestes nigdzie
    w kraju zatrudniony na umowe o prace), pracodawca nie ma w Polsce
    przedstawicielstwa to na stronie ZUS sa na ten temat szczegolowe informacje:

    "
    Zatrudnienie u pracodawców z UE/EOG, niemających w Polsce siedziby ani
    przedstawicielstwa

    Od 1 maja 2004 r. pracodawcy zagraniczni z UE/EOG nieposiadający w Polsce
    siedziby ani przedstawicielstwa, z tytułu zatrudnienia pracowników są
    zobowiązani do wypełniania obowiązków płatnika składek na ubezpieczenia
    społeczne, zdrowotne oraz Fundusz Pracy.

    Jednocześnie, zgodnie z art. 109 rozporządzenia 574/72, pracodawca niemający
    siedziby w państwie członkowskim, na którego terytorium pracownik jest
    zatrudniony, oraz pracownik ten, mogą uzgodnić między sobą, że zobowiązania
    pracodawcy w zakresie opłacania składek będą wypełniane przez pracownika.
    Pracodawca jest obowiązany powiadomić o takim porozumieniu instytucję
    właściwą lub, w danym przypadku, instytucję wskazaną przez właściwą władzę
    wymienionego państwa członkowskiego.
    Wówczas pracownik taki opłaca składki oraz przekazuje dokumenty
    rozliczeniowe do jednostki terenowej ZUS właściwej dla miejsca
    zamieszkania..

    "

    Ja jestem zorientowany, jesli chodzi o prace dla firm z USA, dla firm z UE
    lub EOG sytuacja wyglada z tego co sie orientuje inaczej. W moim przypadku
    ja oplacam skladki na ZUS samemu (pelnie role platnika i
    podatnika-ubezpieczonego), odprowadzam jedynie skladki na u. emeryt: 19.52%
    oraz skladki na u. rentowe: 13%.
    Jesli chodzi o ubezpieczenie zdrowotne to podlegam takze ubezpieczeniu
    dobrowolnemu (oczywiscie nie musze jego oplacac, ale wowczas nie bede objety
    darmowa opieka zdrowotna) - place stala kwote ustalana kwartalnie przez NFZ.

    Po szczegoly najlepiej zglosic sie do Twoich oddzialow US, ZUS i NFZ

    Pozdrawiam rubi

  • 4. Data: 2004-06-09 10:18:40
    Od: m...@p...onet.pl

    Witam,

    Ponieważ firma (Szwajcaria, nie należy do UOG) nie ma siedziby i
    przedstawicielstwa w Polsce to z tego co sie zorientowałem do tej pory nie
    płacę żadnego ZUSu, w tym także zdrowotnego.

    Umowa była podpisana w 2003 r.
    Mam jeszcze przychody z umowy o pracę od której płace wszystkie składki.

    KUP chyba 20%.

    Czy ktoś to może potwierdzić.

    Pozdrawiam
    Marcin

  • 5. Data: 2004-06-09 21:45:51
    Od: <r...@a...pl>

    Czyli w przypadku, gdy skladki na ubezpieczenia spoleczne sa oplacane na
    podstawie innego stosunku pracy, to tu ZUS-u nie trzeba placic (jest to
    dobrowolne, ale skoro jest on juz placony z innego zrodla, to nie ma sensu):
    http://www.zus.pl/ref_99/porad21/default.asp?rozdz=r
    ozdz1 - UBEZPIECZENIA
    SPOŁECZNE I UBEZPIECZENIE ZDROWOTNE POLAKÓW ZATRUDNIONYCH ZA GRANICĄ ORAZ
    CUDZOZIEMCÓW PRACUJĄCYCH W POLSCE

    Co do KUP, tez chcialbym sie dowiedziec. Wydawalo mi sie, ze jest to
    standardowe 102,25 zl miesiecznie, ale chyba chec poznania odpowiedzi na to
    pytanie zmusi do wybrania sie do US...