    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Pytanie o odsetki od kredytu w najmie jako DG
    Date: Sat, 8 Nov 2003 08:43:13 +0100

    On Fri, 7 Nov 2003, ness wrote:
    [...]
    >+ Zaraz, bo coś tu nie kojarzę;
    >+
    >+ Sprzedawany lokal, który ja kupuję jest bez VAT-u (tak mi powiedziano) - bo
    >+ jest mieszkalny w 100 %,

    Acha. Myślałem że na lokale mieszkalne jest 7% VAT i że
    dlatego jest burza iż od 1.V.2004 ma być 22%.
    Oczywiście to *nie wyklucza* że lokal może być zwolniony:
    wystarczy że poprzedni właściciel kupił go "osobiście"
    i wniósł do własnej DG (jako "osobisty") w cenie brutto.
    Krótko mówiąc: zwolniony - wysoce prawdopodobne, dlatego
    że "mieszkalny" - chyba bez związku :) (równie dobrze
    może to być hala fabryczna :]).

    >+ Więc nie zamierzam nic odliczać przy zakupie,

    Nie mam pytań :)
    Odpada powód dla którego pytałem
    [...]
    >+ Jestem już teraz VAT-manem ale najem lokali mieszk. zwolniony jest z VAT

    Podawałeś "najem i dzierżawa".
    Widzę że pilnujesz żeby był tylko "najem" :)

    [...]
    >+ więc nie mam problemu z naliczaniem VAT.
    >+ Odliczam sobie tylko coś niecoś z VAT
    >+ z faktur za wodę, gaz do CO i prąd administracyjny (Tak czy nie ?).

    ...z jakiego tytułu ??
    VAT możesz odliczać z grubsza biorąc z 2 tytułów:
    - "konkretnego przychodu"; wtedy masz prosto: jak przychód "VAT"
    to odliczasz cały, jak przychód "zw" lub "nie podlega" to
    VAT w koszty
    - "kosztów ogólnych"; wtedy ilość odliczonego VATu wyznaczasz
    z tzw. "proporcji sprzedaży", czyli udziału sprzedaży VAT
    w sprzedaży ogółem.

    Jeśli masz sprzedaż *wyłącznie* zwolnioną - to udział VAT
    do odliczenia w VAT zakupowym wynosi 0 i cały "idzie w KUP" !

    >+ W moim
    >+ poscie nie chodzi o VAT tylko o odsetki skapitalizowane

    ...od czego ? Od kredytu "na ŚT" ?
    Jeśli wziąłeś kredyt "na firmę" to IMO oczywiście.
    Jeśli wziąłeś kredyt "na siebie" to IM*H*O oczywiście nie,
    ale jak zwykle w takich przypadkach masz wybór: są osoby
    które twierdzą że można :), skoro kredyt jest "związany
    z ST" a ŚT przeniosłeś do DG....

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)